Monday 19 May 2014

Mengharap di Tanjung Harapan - bab 35

Coretan yang telah saya sediakan malam tadi.. layan



Bab 35

 “Selamat pagi semua. Hey Kak Hani macammana, tidur nyenyak tak malam tadi? Ada orang tu ganggu tak? Macam mengingau ke atau tersalah bilik macam yang mama cakap tu..” Ain  mengusik Hani yang sudah duduk di meja makan bersama Puan Fatihah dan Aqram. Aqram duduk bersebelahan Hani.
“Apa adik ni.. pagi-pagi lagi dah mengusik orang aje kerjanya, dah duduk diam, mari makan.“ kata Aqram, mata melilau mencari seseorang.
“Ray mana? tak bangun lagi ke..” Usik Aqram.
”Biar lah budak tu tidur, tadi ma nampak dia bangun subuh, itu dah kira bagus!!” tegur puan Fatihah.

“Macammana Hani, dah fikir dah..?.” persoalan yang sama, tetapi kali ini dari Puan Fatehah pula menagih jawapan dari Hani sewaktu bersarapan. Hilang kesah anak lelaki bongsunya.
Terhenti Hani yang baru hendak menyuap nasi lemak sambal sotong resipi Mak Nora ke mulutnya dan dia hanya tunduk mendiamkan diri. Tidak jadi menyuap, di letakkannya semula sudu yang berisi nasi perlahan ke pinggan. Aqram memandangnya, sayu melihat Hani yang dalam serba salah untuk menjawab soalan mamanya. Dia tahu mamanya juga akan mendapat jawapan yang sama. “Belum ada jawapan”.
“Untie bukan apa, kalau dah ada jawapan dari Hani, untie nak cepatkan merisik dan terus bertunang....tu anak bujang untie tu dah tak hendak tunggu lama-lama..” sambil menyungkitkan bibirnya menghala ke Aqram yang duduk bersebelahan Hani. Aqram hanya tersengeh Puan Fatehah masih memandang Hani menunggu jawapan.
“Aqram ni dia dah sukakan Hani sangat-sangat sejak balik Cape Town … tak ada cerita lain, cerita hal Hani aje…” Puan Fatihah mengulas lagi
Betulkah sampai begitu sekali Aqram menyukai aku…Hani berbisik sendiri, perasan. Hani menoleh Aqram yang duduk di sebelahnya di atas kenyataan Puan Fatihah tadi.  Aqram hanya tersenyum menyedari Hani menoleh kepadanya, Aqram juga hanya menunggu apa yang akan di keluarkan oleh Hani dengan debar dan sabar.
“Bukan nak suruh kahwinpun, cuma ikat bertunang aje dulu… macammana Hani setuju, kita buat majlis tunang sebelum Hani balik Cape Town boleh tak? untie rasa tak salahkan, sekurang-kurang anak bujang untie ni boleh tidur lena ..” Puan Fatihah mendesak Hani sekali lagi.
“Biarlah Hani bincang dulu dengan keluarga Hani.. “ jawab Hani lemah.
“Untie pun setuju, Hani bincanglah baik-baik dengan keluarga Hani, kalau jadi untie nak hantar cincin merisik terus tunang hujung bulan ni. Lagi 3 minggu, at  least ada masa untuk prepare apa yang patut, macammana Am?” Puan Fatihah memandang tepat ke wajah anak bujangnya.
“Am ikut aje cadangan Ma, mungkin kena tunggu jawapan Hani dulu .. betul tak tu Hani…” seakan menyokong kenyataan Hani sebenar tadi, Hani ingin berbincang dengan keluarganya sebelum sebarang keputusan dibuat.
“Hemm..” jawapan pendek dari Hani sambil tunduk.
“Boleh Hani balik lepas Zohor nanti, setahu Hani ada bas ke Melaka pukul 3.00 petang hari ini, Hani boleh naik bas tu..” Hani memohon diri untuk pulang.
“Apa pulak nak naik bas, Am kan free, hari ni hari Sabtu, cuti,…nanti saya hantar la..Melaka bukannya jauh sangat..boleh kan Ma..!” kenyataan beserta pertanyaan  dari Aqram.
Muncul Jeslina mengelek Tika.
“Ah.. Jes.. mari duduk makan sama..“ kata puan Fatihah.
“Ya ma, kejap lagi. Nak beri Tika makan dulu..“ Jeslina menonong ke dapur. Mengambil makanan anaknya.
Aqram memandang ke arah Hani dengan senyuman. Tidak dia sangka Hani cemburukan perempuan yang sedang sebok memberi anaknya makan. Hani tunduk, tahu dirinya diperhatikan.
“Kita cerita apa tadi?“ tanya puan Fatihah.
“Oh ya, kesah Hani..Bagus jugak  kalau Am hantar Hani balik kampung, keluar lambat sikit pun tak apa, ni nak bawa Hani pergi mana-mana ke hari ni..?” ujar Puan Fatehah yang sangat sporting dengan anak bujangnya
“Tak apa lah untie, duduk rumah aje nanti lepas Zohor terus balik kampung” rayu Hani, tidak sabar rasanya untuk ke pangkuan keluarganya.
Malu rasanya berada lama-lama di rumah Puan Fatehah yang melayannya baik dan mesra.
“Since Hani ada sini, elok Am bawa Hani pergi tengok cincin.. senang sikit, tuan punya diri dah ada, boleh ikut saiz yang betul..” Puan Fatehah bersuara lagi.
Hani hanya mendiamkan diri tanpa ucapan yang hendak di ungkapkannya kepada Puan Fatehah mahupun kepada Aqram. Hisy.. banyak pula idea puan Fatihah ni. Dah minta beli cincin pulak! Kalau tak jadi macammana?
“Dah tu makan...makan.. nanti nasik dah sejuk tak sedap.." Puan Fatihah perasan Hani tidak menyuap makanan yang sudah berada di sudu dihadapannya. Terkedu dengan idea yang sangat brilliant dari puan Fatihah.
“Hem.. terima kasih.. susah-susah aje untie.." sambil mengambil semula sudu dan menyuap perlahan kemulutnya.
Aqram menuang kopi hitam tanpa gula dan meletakkannya di sebelah Hani. Tangan ditupang memerhati Hani.
“Terima kasih..Am.."
‘Kasih mu diterima .. sayang.." jawab Aqram. 

Hani malu diperhatikan oleh puan Fatihah  yang menjeling, Ain pula tersenyum simpul mendengar ucapan abangnya. Apalah Aqram ini, hendak berguraupun biarlah bertempat. Janganlah didepan orang, Hani malu!



5 comments:

sufi_jamal said...

Kalu mak teh jadi hani malu sngat,dtang rumah orang trus ditanya tentang hati,hai hani macam mnyong diri pula kan. spatutnya pihak lelaki dtang kerumahnya berbincang soal ni ini terbalik pula.

Rose Ezadora said...

Itulah, dia tak sangka. Konon day trip. Rupanya bukan. Memang dia pun malu juga. Dah nak jadikan cerita..

Rose Ezadora said...

Mungkin saya boleh tambah satu episod awal untuk berkenal-kenalkan, macammana? Kena ubah sikit cerita dia..nanti saya fikirkan.

Anonymous said...

terasa pendek entry 35 ni ... hehehe ...

Rose Ezadora said...

Malam nanti saya sambung lagi sikit, insyallah