Saturday 7 September 2013

Mengharap di Tanjung Harapan bab 7

BAB 7

BAB 7


Alamanda sunyi, senang sahaja pagi ini Hani memilih tempat pakir yang masih banyak yang kosong, Hani memilih yang paling hampir dengan pintu masuk. Hani juga memilih ke Johney’s Restaurant. Meja berpayung yang terletak di luar kedai menjadi pilihan mereka kerana lebih santai dan berangin. Khasif menarik kerusi mempersilakan Hani duduk sebelum dirinya sendiri duduk, sungguh gentleman, influence dari didikan white Africa yang kebanyakannya berasal dari England.

“Hemm..What would you like to have?” Tanya Hani sambil membelek-belek buku menu yang memang sedia ada di setiap meja.



“I think I want to have this mee goreng mamak and black coffee” Hani sudah bersedia dengan pilihannya.

“May be you can order the same for me?..” Khasif memberi jawapan, baginya bukan makan yang diperlukannya sekarang. Bertemu Hani hari ini sudah membuat dirinya kenyang. Kenyang dengan menatap wajah yang dirindunya. Dia ada misi yang lebih besar. Dia harus meluahkan hasrat hatinya yang sejak 3 bulan ini membuat hidupnya resah. Hanya Hani sahaja yang boleh menghentikan keresahan di hati. Khasif perlu berhati-hati untuk menjalankan misi ini, dia tidak mahu jawapannya nanti akan menjeruk hatinya sendiri.

“Ya ALLAH give me strenght for me to tell my feeling to this girl..” bisik kecil hati Khasif.

Berdiri pelayan menunggu pesanan. Hani segera menunjukkan pilihan menu yang dipilih dan sejurus kemudian pelayan meninggalkan meja Hani dan Khasif.

“Ehmm.. “ Khasif membetulkan suaranya yang seperti susah sangat untuk  diluahkan.

“Hani, do you know why I want to see you?” Berkerut muka Hani, manalah dia tahu, jumpapun baru hanya beberapa jam. Berteka teki pulak si Cape Malay ni. Jika jawapannya betul, ada hadiah ke?

“Why” tanya Hani pendek

“Before I tell you the reason why I’m here, let me ask you something.., do you already have someone special in your life?” Tanya Khasif. Ini soalan perangkap atau soalan.. soalan budak ambil SPM?

“Of course, I do..” jawab Hani  riang sambil mengkuis-kuis mee goreng mamak di hadapannya sebelum di suapkannya ke mulut. Di kunyahnya perlahan sambil memandang riaksi Khasif yang sedikit gelisah.

Khasif terkejut dengan jawapan Hani, riak mukanya seperti orang dalam keadaan hampa, baik sahaja di simpan perasaan hatinya kerana nampaknya gadis yang di hadapannya kini sudah berpunya. Rasanya kalau lagu “25 minutes too late oleh Micheal Learn to Rock” didendangkan, memang kena batang hidung Khasif.

“you are  not eating… this noodles is nice.. you know.. sedap..nice..” Kata Hani dengan mee masih ada didalam mulut. Nampaknya dia masih ingin menjadi guru tutor Khasif, bercakap dengan tidak ada adap dimeja makan.

“Ya..ya , I know sedap…” kata Khasif yang sudah patah hati dengan jawapan Hani. Perlahan-lahan cuba di suapnya juga gerakan perlahan, kerana selera yang tadi terbuka, kini hilang. Main telan sahaja, kerana semuanya terasa pasir.. kesat dan tidak terasa.

“What a lucky guys he is, to have you…” kata Khasif dengan nada sedih, tangan menguis-guis mee mamak yang udang sudah bengkok didalam pingan.

“Who.. which guys..” Hani menyoal semula Khasif, kurang mengerti apa yang di maksudkan, namun suapan diteruskan.

“The special guys in your life.. Hani..” jawab Khasif

“ I don’t have any special guys..,what are you talking about” jawab Hani.

Khasif terhenti menguis mee dipinggan. Meletakkan sudu dan garpu di tepi pinggan dan bersandar kekerusi. Apa yang sebenarnya Hani cakap? Dia tidak faham.. Hani tolonglah jelaskan kepadanya. Tadi beritahu ada orang istimewa didalam dirinya. Tapi sekarang bertanya pula siapa? Manalah Khasif tahu? Perempuan ini main-main ke atau tidak faham soalan? Akhirnya Khasif nekat membuat keputusan untuk mendapat penjelasan agar dia dapat jawapan yang lebih jelas.. jelas.. sejelasnya.

“Hani, just now, you said you have someone special in your life?. But then you asked me who? How to I know?.” Khasif sedikit bernada tinggi. Dia perlu penjelasan, kenapalah Hani bercakap berbelit-belit. Tidak perlu berbelit-belit seperti mee mamak yang di dalam pinggan dihadapaanya tu boleh tak?

“What I mean, special someone in my life is my family.., there are my priority..” jelas Hani.

Terjawab sudah soalan cupumas Khasif. Khasif lega.  Sudu dan garfu diambilnya semula dan bukan main selera lagi mee mamak rasanya.

“Oh I see..” sekarang dia mengerti, apa yang Hani maksudkan.

Kini dia tahu dia masih ada peluang untuk memikat gadis melayu ini.

“We were we.. what is the question that you want to ask me..?” tanya Hani ingin tahu.

“Nothing… may be next time. Can I see you again tomorrow?” menjawab dengan ceria. Sekarang mungkin bukan waktu yang sesuai untuk dia meluahkan hatinya.

“May be.. but call me first okey..” pinta Hani

Hani menghantar Khasif semula ke Hospital kerana menurutnya kereta yang dipinjam dari temannya di pakirkan disana.

Pertemuan demi pertemuan. Dua minggu yang singkat digunakan untuk bertemu tanpa jemu. Khasif terpaksa pulang semula ke Cape Town. Sekali lagi berpisah untuk menunggu tiga bulan lagi. Tiga bulan yang cukup panjang bagi mereka. 3 bulan yang mampu membuat mereka berdua sesak nafas melawan perasaana rindu. Kali ini setiap hari berhubung, e-mail mail, facebook juga sms dan sekali sekala berbual di telefon.

3 bulan berlalu, kali ini Khasif kembali ke Malaysia sekali lagi dengan satu harapan, dan akan menyakin Hani untuk menerimanya. Diharap lautan bukan pemisah kasih mereka.

Khasif menekan nama Hani di telefon blackberrynya, deringan bermula dan terus di lekapnya di telinganya, tidak sabar rasanya untuk mendengar suara di hujung talian.

“Hello sayang, how are you doing?” berkata sebaik sahaja mendapat tahu telefonnya sudah di jawab.

“Hello Khasif, I’m find, where are you now?” Jelas suara Hani bertanya dimana keujudan Khasif.

“I just arrive KLIA.., when can we met” seperti tidak sabar-sabar ingin Hani berada didepannya.

“I’m day shift, may be we can met tonight” jawab Hani ringkas, juga tidak sabar bertemu buah hatinya, setelah 3 bulan berpisah.

“Why not, yes, I’ ll pick you up at 8.30, it is okey?

“Ya, its fine with me, I’ll wait for you at 8.30 then..”

“Bye sayang…” Khasif mematikan talian kerana sudah hampir sampai di tempat mengambil bagasi. Tujuan utama membawa pelancong dari Afrika Selatan untuk melancong di Malaysia, bukannya untuk dia berpoya-poya bersama kekasih hati. Malang sungguhlah agensi tuan rumah yang terpaksa melayan kerenah untuk pelancong agensy tetamu kerana boss agensy tetamu sedang mabuk, masuk asmara. Akibatnya sentiasa M.I.A .. Missing In Action.

Hani turun menunggu Khasif 10 minit awal, tiada di jangka rupanya Khasif sudah sedia menunggu bersandar diluar kereta dengan tangan bersilang memeluk tubuhnya. Kereta Waja matellik, kereta sewa pastinya ataupun kereta pinjam. Hani berjalan menuju ke kereta.

Bersinar-sinar mata Khasif melihat Hani memakai  tudung kelabu gelap dan blouse kelabu lembut  berbunga kecil juga berseluar panjang kelabu gelap semakin mara menuju ke arahnya. Khasif membuka pintu untuk memberi laluan Hani masuk, itu memang kebiasaan yang dilakukannya setiap kali keluar bersama. Kereta Waja meluncur, tidak Hani ketahui kemana arahnya. Di dalam kereta mereka berbual tak sudah-sudah memberi berita-berita yang sudah lama tertangguh untuk disampaikan, sambil bergelak ketawa, sungguh mereka bagaikan pasangan kekasih yang bahagia.

Sampai sahaja di  Marriot Putrajaya, Khasif membuka pintu kereta untuk Hani. Hani hanya mengikut langkah Khasif, dia tidak tahu kepada arah dituju. Tiba di pintu gerbang berbentuk bulan, seperti masuk kedalam terowong sahaja. Disambut oleh 2 orang jelitawan yang berpakaian cheongsum. Kedua-dua perempuan tunduk hormat. Aduh.. bagaikan celebrati pula rasanya Hani..

Khasif meninggalkan Hani sedikit kebelakang dan berbicara dengan kaunter di restaurant dan kemudian mereka mengikut seorang pelayan ke sebuah meja yang paling hujung. Khasif telah membawa Hani candle light dinner Summer Palace Restaurant rupaya. Itupun setelah Hani membaca Menu card yang tertera logo dan nama Restaurant yang sudah tersedia diatas meja. Hani tidak mengetahui, jika diketahuiya mungkin dia akan berpakaian yang lebih sesuai. Seperti biasa Khasif menarik kerusi mempersilakan Hani duduk, pelayan sudah menyalakan lilin, suasana sangat romantic, dengan hanya biasan lampu lilin yang menambah cahaya yang sudah sedia samar. Pelayan meminta kebenaran untuk menghidangkan makanan seperti yang telah ditempah Khasif. Tidak lama kemudian makanan terhidang, sungguh rapi perancangan Khasif malam ini. Apakah  sebenarnya tujuannya malam ini, sungguh istimewa nampaknya. Hendak di katakan hari lahir Hani, bulan ini bulan March, tarikh lahir Hani bulan Mei. Bukan juga hari lahir Khasif, hari lahirnya pada bulan Oktober. Mungkin meraikan keuntungan syarikat agaknya. Persoalan-persoalan ini tidak penting, yang penting mereka bersama malam ini melepaskan rindu masing-masing. Ada sahaja cerita sambil bergelak ketawa. Bagaikan dibilik restaurant itu hanya dihuni oleh mereka berdua.

“Hani.. “ terhenti Hani apabila tiba-tiba Khasif memegang hujung jari Hani ke tengah meja kemudian di genggamnya perlahan, kemudian tangan kanannya mengeluarkan sesuatu dari poket seluarnya. Hani terkejut, tidak pernah mana disentuh oleh mana-mana lelaki. Mahu rasanya ditarik tangannya, tetapi takut pula Khasif berkecil dengan tindakannya. Kharif mengeluarkan sebuah kotak kecil baldu berwarna biru….ah.. sudah!!, risau Hani dibuatnya. Tangan Hani di bukanya dan di letakkannya kotak biru tersebut di telapak tangan Hani, terus mengenggamnya tangan Hani kembali erat. Hani binggong.

“Hani, I want you to accept this..please ?” Khasif seakan-akan merayu.

Berubah wajah Hani, yang tadi ceria kepada wajah terkejut, terkejut hingga tidak boleh berkata apa-apa.

“What is this Khasif…” akhrinya bersuara terketar-ketar.

Kotak baldu biru di bukanya perlahan. Cincin berbatu satu, cantik buatannya.

“Khasif, are you proposing to me?” dengan nada masih terkejut.

Khasif menganggukkan kepala perlahan

Tangan Hani di tarik meminta Hani berdiri, Khasif berteleku di hadapan Hani sambil tangan kanannya memegang cincin telah Hani buka kotaknya.

“Hani, will you marry me..” katanya sekali nafas.

“Khasif this is a serious matter, don’t  you know that you and I are from two diffirent culture.. is this a joke, or  are you just want to play with my feeling?..” Hani masih sangsi.

“No Hani, I’m serious.. really serious, death serious about this..,please Hani, accept my heart..” Khasif merayu, rayuan yang memang ikhlas yang membuatkan Hani lemah.

“Now I only need the answer from you” ujarnya lagi.

“But you don’t know me long enough,Khasif. We are from two different culture, different country, different continent, different in a lot of things! ” Hani masih menekannya perbezaan budaya menjadi jurang diantara perhubungan mereka.

“I don’t understand, why do you choose me, why don’t you choose any beautiful girl in South Africa, which I believe is more suitable for you?”

“Hani, please accept me, I will not leave Malaysia without your answer..if you don’t want to accept me, please tell me too” Khasif masih mengharap jawapan dari Hani. Dia sngguh berharap Hani menerima lamarannya.

“Please Hani, please…, I really need you..”Terdiam Hani dengan rayuan bertalu-talu Khasif

 “Ok Khasif, please give me time.. you caught me by surprise…, I will give the answer before you leave..I promise” Hani masih dalam keadaan terkejut. Hani kembali duduk, begitu juga Khasif.

“Hani, don’t torture me.. please..” sambil mengambil tangan Hani. 

Hani cepat-cepat menarik kembali tangannya dari pegangan Khasif. Hello Khasif… Ini Malaysia , bukan Cape Town!!

“Khasif, this is not the right  way to propose, if you really… really serious about this, you have to meet my parents first”..Hani memberi penjelasan

”Dont you think it is ridiculous!!..you don’t know me long enough?..” dengan suara yang mendatar. Hilang segala kelembutan wanita timornya.

Kotak biru kecil terletak di atas meja. Hani mengambil semua kotak itu dan menyorongkannya semula kearah Khasif.

“You keep this first, until the right time, insyallah the ring will be on my finger” mengharap agar Khasif bersabar. Di genggamnya perlahan dan memandang tepat kearah Hani. Dia tahu Hani memberikannya harapan. Kotak biru yang dipegangnya dan disimpan di dalam poketnya kembali.

“Khasif, I like you, I really like you.. but give me sometime okey?” Hani cuba menceriakan Khasif. Khasif mengangguk perlahan.Wajah ceria Khasif kembali.

“Promise me Hani, I will wait for your anwer.. and I want you to know, I really love you and I need you by myside as long as I live..” satu pengakuan ikhlas Khasif.

Hani menganggukkan kepala mengerti, kerana sebenarnya perasaanya terhadap Khasif juga sama. Cuma dia perlu berhati-hati, ini bukan perkara kecil, ini bakal menentukan hidupnya untuk sepanjang hayatnya. Adakah pilihannya tepat, benarkah Khasif akan mampu memberikan kebahagiannya kepadanya walaupun berbeza budaya. Hani sering mendengar dan membaca cerita pasangan-pasangan yang kecundang di tengah jalan, walaupun mereka sama budaya. Inikan pula yang berbeda budaya..tambah satu lagi masalah.

Hani tidak mahu memperjudikan hidupnya. Itu kata dikepala otaknya yang kecil, tetapi lain pula kata hatinya. Meronta-ronta meminta Hani menerima sahaja lamaran Khasif. Kenapa perlu di risaukan berbedaan budaya, ikutlah pepatah “masuk kandang lembu menguek, masuk kambing mengembek”. Adakah semudah pepatah itu yang perlu Hani lakukan?

No comments: