Tuesday 3 June 2014

Inikah Kesudahannya/Bila Senja Berlalu - Bab 39

Bab 39

Mila bermain dengan tangannya sendiri, dia serba salah dengan permintaan uncle yang pernah memecahkan balangnya. Mila memandang ke arah Zamri kemudian pandangan kea rah Murni. Yang dia nampak ayah Zam hanya tersenyum, namun muka mama, masam. Masam seperti baru memakan asam kecut!
“Kenapa pulak nak kena panggil uncle yang baru Mila kenal dengan panggilan “Papa”? Mila sudah ada papa… tu.. ayah Zam!” jawab Mila.
“Bolehlah..panggil uncle, papa Am” pujuk Ammar lagi, merayu-rayu.
“Kenapa pulak papa Am..siapa nama uncle ya?” tanya Mila, hairan senang-senang sahaja lelaki yang baru dikenalnya beberapa hari meminta untuk memanggil dirinya dengan panggilan “papa”. Yang Mila hairan, ayah Zam diam sahaja dengan permintaan lelaki itu, mama lagilah.. tidak bersuara sepatahpun, mahupun membantah.

Sepanjang yang Mila tahu, ayah Zam hanya boleh dipanggil ayah setelah ayah Zam berkahwin dengan mama, lama jugak Mila memanggil dia uncle Zam sahaja. Tapi uncle ini lain pulak, dia tak kahwinpun dengan mama? Tiba-tiba kena panggil papa. Yang lebih menjadi misteri kepada Mila, siapa nama penuh uncle tersebut..hanya perlu singkatan Am. Nama dia Amir kah? Mungkin Amran kut? Entah-entah Ammar, nama yang sama dengan arwah bapanya…kerana Mila ada terdengar ayah Zam memanggil lelaki itu dengan nama Ammar, cuma Mila tidak mendengarnya dengan jelas.. mungkin dia tersalah dengar. Lagi pun bukan arwah bapanya seorang sahaja yang bernama Ammar, ramai lagi lelaki diluar sana yang bernama Ammar, sama seperti nama arwah bapanya. Bisik hati kecil Mila yang memang dia tidak mengerti. Seorang lelaki yang muncul tiba-tiba dan meminta dirinya memanggilnya papa, bukankah itu satu perkara yang misteri?.
Satu lagi yang menjadi kemusykilan Mila, lelaki yang dia kena panggil papa Am itu membahasakan dirinya kepada mama, dengan panggilan abang… ramai rupanya abang mama ya. Ini salah seorang abang Mama yang Mila tidak kenal. Lainlah uncle Ghous, itu memang sah abang mama, uncle Zamri yang kini sudah menjadi ayah Zam juga mama panggil abang kerana mama sudah kahwin dengan ayah Zam. Entah berapa ramai lagi abang-abang mama yang belum muncul. Mila tunjuk muka bingong. Susah juga dia hendak mencernakan persoalan yang bermain dikepalanya. Mungkin dia belum cukup dewasa untuk memahami agaknya. Tunggulah sedikit masa lagi, bila dia sudah dewasa mungkin dia akan faham semua ini. Susah juga menjadi orang dewasa ini rupanya.
“Uncle duduk sini ke?” Mila bertanya.
“Bukan uncle.. papa Am..ya Mila, Papa Am duduk sini malam ni aje, esok papa Am kena balik semula kat KL.., nanti bila papa Am free papa Am jumpa Mila lagi… boleh?” tanya Ammar. Mila memandang sekali lagi ke arah Zamri, Zamri mengangukkan kepala. Mila tidak mahu memandang ke arah mama, kerana dia sudah tahu, muka mama tentu tidak berubah.. masih masam!
“Hemm.. uncle.. eh..papa Am kena tanya mama dengan ayah Zam..” jawab innocent seorang budak.
Zamri hanya tersenyum dan mengangukkan kepala.Murni tidak berkata apa-apa.
“Encik Zamri terima kasih dan maaf dengan tindakan saya berjumpa Murni siang tadi, saya tak sangka pula dia cukup bencikan saya. Memangpun patut dia benci saya, saya buat salah banyak kepadanya. Saya menyesal. Jadi, tolong jaga dia baik-baik… she is a good lady, I terlepas dia..”Ammar mengucapkan terima kasih sambil berjabat tangan.
Zamri hanya tersengeh. Dia memang sudah tahu lama, isterinya seorang perempuan yang baik, jika tidak buat apa dia sanggup menunggu selama 8 tahun.
Mila dan Murni sudah awal keluar meninggalkan kedua lelaki itu bersendirian.
“Tak ada masalah Encik Ammar, cuma saya minta bantuan Encik Ammar, tolong jangan pisahkan Mila dari Murni. Mila nyawa Murni. Saya tak ada masalah juga untuk Encik Ammar jumpa Mila, bila-bila masa yang Encik Ammar mahu. Yang jadi masalah sekarang, bagaimana hendak terangkan siapa sebenarnya Encik Ammar.. itu sahaja. Harap Encik Ammar dapat membantu saya dalam hal ini, kita kena cerita kepada dia perlahan-lahan, takut dia tak boleh terima..dia masih anak-anak” Panjang lebar permintaan Zamri.
“Saya faham Encik Zamri… saya pernah berlaku kejam kepada Murni, saya tak mahu buat kesilapan kali kedua. Saya juga hendak minta pertolongan dari Encik Zamri. Harap Encik Zamri tolong juga jaga Mila dan Murni baik-baik dan beri saya peluang untuk bertanggungjawab. Bertanggungjawab kepada anak yang tidak tahu saya bapanya” Ammar sedikit sedih.
Don’t worry Encik Ammar, she will find out sooner or later…” sambil Zamri menepuk perlahan bahu teman dan juga seterunya.
“Oh..ya thanks for the dinner.. and I better be going..esok Mila sekolah..” sambung Zamri lagi.
“Ya.. tak ada masalah, perkara kecil aje. Pertolongan encik Zamri lagi besar bagi saya. See you later, nanti saya call bila saya nak kemari lagi..”kata Ammar
Zamri berjalan pantas meninggalkan Ammar yang berdiri memerhatikan Zamri berlalu pergi. Zamri pasti Murni dan Mila sudah lama menunggunya didalam kereta di tempat pakir. Zamri dapat rasakan Murni tidak selesa dengan pertemuan ini. Namun kerana Zamri yang mengaturnya, dia terpaksa akur. Bagaikan terlepas dari mulut singa agaknya dirasakan oleh Murni setelah mereka selesai menjamu makan malam tadi agaknya. Nasib baik makanan boleh ditelan.
“Murni, maafkan abang, abang rasa inilah saja jalan yang terbaik untuk semua, yang mampu abang fikirkan buat masa ini” Zamri bermonolog sendiri.
Zamri berharap ini adalah langkah pertama untuk memberi peluang Ammar mengenal Mila dengan lebih rapat. Begitu juga Mila, agar dia dapat perlahan-lahan menerima lelaki yang dipanggilnya Papa Am. Zamri juga berharap agar Ammar faham mengapa Zamri sanggup menerima kehadirannya secara baik. Pertemuan yang dirancang secara aman, supaya Ammar tidak lagi merobek semula luka di hati Murni. Hati yang baru sahaja beransur puleh. Zamri akan berusaha apa sahaja untuk perempuan ini. Zamri tidak sanggup lagi melihat Murni didalam keadaaan berduka. Cukup-cukuplah dengan apa yang dia lihat selama ini. Berduka sekiranya Mila terpisah darinya. Berduka sekiranya Ammar merampas Mila darinya kerana Mila adalah nyawanya. Kerana Milalah dia terus hidup. Mengharung segalanya demi Mila. Yang Murni tidak tahu, Mila juga nyawa Zamri.
“Cian dia.. letih sangatlah tu.. sampai dah tertido..” bicara Zamri sebaik sahaja duduk ditempat pemandu dan terlihat Mila yang sudah lena ditempat duduk belakang.
“Haah bang, dia dah tidur, tapi baik jugak dia tidur? Kalau dia tak tidur.. hentamnya dia tanya itu dan ini pasal si polan tu.. apa kita nak jawab? Lagipun dah memang time tidur dia..” Murni merasa lega kerana Mila sudah lelap.
“Ia jugak..nasib baik dia tak tanya. Sayang okey…” teringat Zamri hendak bertanyakan khabar si isteri, sambil memandu pulang.
“Hem… saya okey.. terima kasih bang..sekurang-kurangnya dia boleh terima rancangan abang tu.. janji dia tak tuntut Mila..bang, saya rasa lega..”.ucap Murni lega.
“Jangan cepat sangat leganya Muni… panjang lagi perjalanan cerita Mila tu, abang harap apa yang kita rancang si Ammar tu setuju, jangan lepas balik KL , dia ubah fikiran pulak “ getus Zamri.
Murni terdiam, ada juga benarnya kata-kata Zamri. Takut juga dia berubah fikiran. Jika ini berlaku, Zamri dan Murni perlu memikirkan plan B. Plan B yang belum ada difikirkannya lagi.

1 comment:

Rose Ezadora said...

Senyap sahaja blog saya sekarang. Jika cerita ini tidak ada sambutan, saya post cerita lain pula... macammana?
1. Aku Bukan Perempuan itu
2. Bila Kau Ada
3. 30 Jam yang indah bersamamu