Friday 27 June 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 2



Terlebih rajin... layan aje la..
BAB 2

Terbayang aku dengan kesah Camelia, budak perempuan yang aku ambil sebagai anak angkat oleh kerana amanat. Amanat dari seorang teman yang tidak dapat aku tolak kira-kira 23 tahun yang lalu. Anak malang yang kehilangan kedua ibu bapanya, hanya dalam sekelip mata. Kata-kata gurauan yang terakhir oleh arwah Sumayyah, ibu Camelia rupanya menjadi kenyataan, aku ingatkan hanya mainan lidah Maya sahaja, rupanya tidak, ia betul-betul menjadi kenyataan. Kenyataan yang amat berat untuk aku terima hakikat kebenarannya.  

Kecelakaan menimpa mereka sewaktu mereka pulang dari berkunjung ke rumah ku. Musibah yang meragut nyawa mereka dan hanya Camelia yang terselamat dari kecelakaan itu. Lia menjadi yatim
piatu sekelip mata. Itulah kata orang tua-tua, kanak-kanak sentiasa dilindungi malaikat. Kereta mereka remuk di bawah lori bersama dua mangsa, tetapi Lia ditemui terhumban di tepi semak yang hanya mengalami cedera ringan. Itulah tersurat kesah hidupnya, hanya sekejap dapat bermanja dengan ibu bapa yang dikasihi. Keratan akhbar mengenai kemalangan itu masih ada di dalam album yang aku simpan. Tetap aku simpan dengan baik bersama-sama semua photo kenangan aku bersama kedua-dua arwah. Aku juga turut menyimpan semua gambar Camelia, sejak dari hari pertama menjadi anak ku sehingga Lia menamatkan pengajiannya di menara gading di dalam album yang sama.

Lia selalu menyelaknya, untuk mengenang apa yang berlaku. Setiap kali album diselak, setiap kali juga air matanya bergenang, begitu juga air mata ku. Mata ku basah tanpa perlu di minta, air mata keluar dengan sendirinya. Terutama apabila setiap photo dapat aku imbas degan jelas di kotak ingatan. Bagaikan mereka masih berada di sisi.

Aku masih ingat kata-kata gurauan Maya untuk meminta aku menjaga Camelia jika apa-apa berlaku kepada diri mereka.  Petang itu, Nazri dan Maya nampak sungguh ceria, tidak nampak sedikitpun kelainannya dari kunjungan terakhir mereka dengan kunjungan mereka yang lepas-lepas. Mereka memang kerap mengunjungi aku, sengaja untuk merapatkan Camelia dengan diriku, kata mereka. Hebat perancangan mereka.

Petang itu aku sambut permintaan Maya dengan jawapan bergurau sambil bergelak ketawa. Aku berjanji akan menjaga Camelia seperti anak aku sendiri, tetapi sebenarnya, jawapan aku hanya satu gurauan, hanya mainan lidah semata-mata. Mana mungkin Maya akan menyerahkan anaknya kepada aku. Bukannya dia ada empat atau lima orang anak yang tidak mampu dia jaga, yang dia ada hanya Lia seorang. Walaupun aku memang kawan rapat mereka. Namun Maya nampak serious dengan kata-katanya. Berulang-ulang kali dia mengingatkan aku. Aku agak hairan, namun aku tetap menganggapkan kata-katanya hanya sebagai satu gurauan. Yang hairannya Nazri, suaminya tidak membantah langsung, hanya asyik tersengeh sahaja. Itulah Nazri yang aku kenal, lelaki yang tidak suka banyak bercakap. Bercakap hanya jika perlu sahaja.

Memang aku, Sumayyah dan Nazri sudah kenal lama. Satu sekolah sejak dari sekolah rendah sehingga ke sekolah menengah, maklumlah kami dari satu kampung. Malah rezeki melanjutkan pelajaran di Universiti Putra juga bersama. Cuma apabila bekerja yang kami terpisah, aku bertugas di Hospital Haiwan di Bangi dan mereka pula memilih kerjaya sebagai Pensyarah di Universiti Sains di Pulau Pinang. Tambahan pula jodoh mereka sampai cepat. Tidak sampai setahun bekerja, mereka sudah bersedia untuk berumah tangga.

Lain pula halnya dengan diriku, yang masih single and available di waktu itu. Malah tidak pula cuba mencari-cari pasangan. Aku biarkan sahaja jodoh dan pertemuan yang ditentukan olehNya. Baik ajelah aku jalankan tugasku sebagai doktor Veterinar di Klinik Haiwan Bangi sebaik yang mungkin. Tambahan pula aku terikat dengan Kerajaan yang telah membantu aku membiayai yuran pengajian aku selama 5 tahun di Universiti dahulu yang perlu aku lunaskan. Pemberian sumbangan kepada emak dan abah di kampungpun baru beberapa tahun sahaja mereka merasa. Biarlah lama sedikit mereka merasa sumbangan darikku. Aku takut bila sudah berumahtangga nanti lain pula jadinya. Ekonomi selalu meleset. Itu yang aku tahu dan perhatikan dari pengalaman kawan-kawan dan rakan setugas di hospital. Jika sudah berkeluarga, agak sukar hendak memberi sumbangan kepada orang tua.

Daripada bersosial tidak tentu arah, lagi seronok aku tumpukan hobiku. Aku memang suka menulis. Menulis tentang apa sahaja, tidak kiralah merapu atau meraban, asalkan hati aku puas kerana dengan menulis aku dapat meluahkan isi hati aku di dalam bentuk penulisan semahunya. Tidak kesahlah dari kesah sebenar atau dari hayalan aku semata-mata. Asalkan isi cerita yang aku tulis itu mantap dan menarik. Coretan juga tidak bersangkut paut dengan sesiapa, sama ada yang masih hidup ataupun yang sudah mati. Tetapi selalunya coretan yang aku tulis benar-benar berlaku kepada diriku. Cuma diolah sedikit agar lebih menarik dan difahami oleh pembaca. Tidak mahu pula aku terover, menceritakan yang bukan-bukan. Biarlah logik diterima oleh akal manusia.

Berbalik semula kepada kesah si Camelia. Dia, aku jadikan anak angkat sewaktu usianya setahun lebih. Baru bertatih, baru hendak belajar berjalan ketika itu. Dengar cerita dari arwah Nazri, arwah Sumayyah menamakan anaknya Camelia, kerana lagu Camelia oleh Kumpulan Sweet Charity amat popular tatkala itu. Suara serak-serak basah, Ramli Sharif, penyanyi utama kumpulan itu yang telah menarik minat arwah Sumayyah, sehinggakan menamakan anak mereka Camelia. Entah apa-apa arwah memilih nama anak, nasib baik nama Camelia itu nama sejenis bunga, jika makna lain yang bermaksud tidak baik, bukankah haru si Camelia menjunjung nama itu seumur hidupnya! Aku geleng kepala mengingatkannya. Arwah.. arwah..

Tetapi yang paling best, aku menjadi seorang ibu di waktu aku belumpun berkahwin. Malah di usia aku yang muda lela, baru mencecah 25 tahun ketika itu. Tetapi angka umur begitu diwaktu itu, sudah dikatakan andartu, anak dara tua.

Teringat juga aku, betapa aku ditentang hebat oleh keluarga aku dengan keputusan aku bersetuju untuk mengambil Camelia sebagai anak angkatku. Mahu tidaknya ditentang oleh mereka! Apa akan jadi dengan masa depanku. Pastinya tidak ada lelaki yang berani mendekati aku. Mereka pasti menyangka yang aku sudah bersuami kerana sudah mempunyai anak, atau mungkin juga menyangka aku seorang janda beranak satu. Yang paling ngeri, pasti juga mereka yang tidak tahu asal usul cerita, akan membuat conclusion yang aku sudah terlanjur. Sebagai menutup malu, aku mengatur anak aku sendiri dengan menjadikan dia anak angkat aku sendiri, nauzubillah. Tetapi itulah hakikat sebenarnya yang akan difikirkan oleh masyarakat sekeliling. Dan perkara-perkara sebeginilah juga yang amat ditakuti oleh kedua ibu bapa aku ketika itu. Mereka takut aku dicemuh dan dihina. Akhirnya aku akan menjadi anak dara tua, seperti Penulis British Jane Austen tu. Pengarang novel The Pride and the Prejudice, Little Women, Emma, Sense and the Sensibility dan banyak lagi.  Dia pandai menulis novel-novel cinta, tetapi hakikatnya dia tidak kahwin sehingga akhir hayatnya.. Tragis, sungguh tragis. Adakah aku akan menjadi seperti si penulis British ini? Wallahualam.. kuasa di tangan ALLAH, dia yang menentukan dan mengatur perjalanan hambanya, termasuk aku.

Namun itu semua aku tolak tepi. Janji aku kepada arwah Sumayyah tetap akan aku tunaikan. Camelia memang sudah tertulis menjadi anakku. Amanat itu akan aku laksanakan seperti yang telah aku janjikan, walaupun tidak ada saksi mahupun kertas akujanji yang telah disahkan oleh peguam. Tetapi sudah diatur oleh ILAHI yang maha berkuasa. Perjalanan hidupku sudah tertulis mempunyai anak instant, tanpa perlu berkahwin atau mengandung. DIA lagi maha mengetahui akan pecaturan hidup hambanya, Amin….

No comments: