Friday 27 June 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 3


Edit sikit-sikit aje. 

BAB 3

Memang benar, perjalanan hidup setiap insan memang sudah dirancang dengan begitu cantik sekali olehNya. Hanya memerlukan waktu untuk menyaksikannya, kerana ia tidak berlaku hari ini, esok atau lusa. Mungkin mengambil masa sedikit, mungkin setahun, dua tahun, lima tahun, sepuluh tahun atau mungkin dari lebih dari 25 tahun…wallahualam. Hanya masa yang dapat merealisasikannya. Masa..masa..dan masa..


Apa yang perlu hambaNya lakukan hanyalah dengan bersyukur dan bersabar dengan apa yang telah berlaku. Anggap sahaja yang diri ini sedang diuji olehNya, sejauh mana diri hambaNya dapat menerima ujian yang diberiNya ini. Bersyukur kehadratNya kerana terpilih untuk diujiNya, tanda dia sayang kepada umatNya dengan ujian itu.  Itulah sebabnya aku redha, redha dan  redha dengan ujianNya
Redha dengan pemergian dua rakan baik ku sekali gus dalam sekelip mata.
Redha dengan kehadiran Camelia yang secara tiba-tiba dan tidak disangka-sangka di dalam hidup aku, walaupun aku belum bersedia untuk menjadi seorang ibu ketika itu.
Redha dengan menerima kata-kata kurang senang dan cemuhan dari masyarakat sekeliling. Kerana aku tahu, aku membuat keputusan yang betul.

Apa yang aku perlu dan harapkan hanya sedikit restu dari kedua ibu bapa ku. Aku tahu mereka masih sangsi dengan keputusan aku ini. Namun mereka juga harus tahu, kerana merekalah semangat untuk aku bagi meneruskan apa yang telah diaturkan olehNya untuk diriku.

“Bu..” tertoleh aku ke arah suara Lia yang memandang aku dengan wajah hairan.
“Ibu dengar tak apa yang Lia tanya tadi?“ tanya Lia masih hairan.
“Hemm.. tadi Lia tanya apa?” soal ku, yang tidak menumpukan kepada soalan Lia, kerana sibuk mengimbas kesah silam.

“Lia tanyaaa, ibu nak pergi SPCA tak esok.. kita buat kerja amal sikit. Lia dah lama tak jengok tempat tu.. si comot tu masih ada ke atau dah kena adopt..wallahulam. Lia bukan tak mahu adopt si comot tuuu.. si kecil ni…,bukan faham sangat tentang kucing, mahu mampus kucing tu dibuatnya..” jelas Lia sambil tersengeh, tangan mengesek kepala Sandra yang kini sudah berada di pangkuannya pula, bermain butang baju Lia.

Mengerti akan anaknya Sandra yang tidak faham lagi dengan binatang peliharaan. Tengok apa yang telah dilakukannya kepada si Ginger, kucing parsi aku. Gingerpun sudah faham, entah hilang kemana agaknya dia sekarang ini. Entah-entah terus cabut lari apabila mendengar bunyi kasut Sandra. Memang Ginger tidak kelihatan sewaktu mereka sampai. Pastinya lari atau menyorok di secret hiding placenya. Mana tidaknya, kunjungan sikecil Sandra dua minggu yang lalu pasti memberi mengajaran yang buruk kepadanya. Sandra telah mengetuk kepalanya dengan botol susu dan telah menjinjing kucing itu hanya dengan memegang ekor sebelum memeluknya. Yang hairannya si kucing parsi itu tidak mengigit Sandra, dibiarkannya sahaja anak kecil itu melakukan apa yang dia suka, walaupun Sandra telah berlaku kejam terhadapnya. Mungkin dia mengerti yang Sandra masih kanak-kanak.  Atau mungkin dia tidak mahu bertindak kasar. Kanak-kanak itu adalah cucu tuannya. Dikuatiri pula nanti ada seekor kucing berwarna orange yang akan menjadi penghuni baru di SPCA, gara-gara telah mencederakan cucu tuannya. Lagi haru, dari itu baiklah sahaja dia menyembunyikan diri dari diseksa lagi, janji dia selamat dan masih tetap tinggal di rumah tuannya yang dia sayang. Makan cukup, kasih sayang juga melimpah ruah. Yang paling penting, tidak perlu berkongsi makanan dan tempat tidur dengan kucing-kucing yang lain. Sebuah rumah hanya untuk dirinya seekor sahaja…lagipun budak nakal itu bukannya ada selalu, hanya muncul sekali sekala.

“Bu.. mana Ginger, Lia tak nampakpun dia masa sampai tadi..” baru Lia perasan yang si kucing orange tidak kelihatan.
Aku menoleh ke arah tempat terakhir yang aku perasan Ginger tidur, memang dia sudah tidak ada.

“Entah.. tapi ibu perasan ada dalam bilik ni tadi..temankan ibu..ni entah mana dia hilang..kejap lagi keluarlah dia tu” kata ku, memang tadi aku perasan Ginger ada duduk di hujung kakiku. Meliang liuk ekornya tetapi mata terpejam.

“Meow.. meow..” tiba-tiba terkeluar suara Sandra.

Dia mengerti, ibutok dan umminya membicarakan tentang Ginger, si kucing orange. Membongkok sambil bercekak pinggang dia mencari meow meownya. Sandra tidak mengetahui yang si kucing orange memang menyembunyikan dirinya dari ditemui. Terutama dari ditemui oleh budak yang memanggilnya meow meow. Aku dan Lia hanya tersenyum melihat telatah si kecil Sandra..comel...sungguh comel.

“Bu..Alim tengok gate tu kena cat semula, nak ke kalau Alim catkan balik, bila cuti hujung tahun nanti..” tiba-tiba muncul Halim.

Kedua-dua perempuan yang sedang duduk, terus memandang ke arah Halim. Sandra berlari ke arah ayahnya. Halim terus mengelek Sandra. Sandra yang bermain dengan tangannya sendiri, pastinya kecewa kerana meow meownya tidak dia temui.

“Suka hati Alim la.. ibu tak kesah..kalau nak buat, kalau tak senang, tak apa, ibu upah aje, sesiapa yang boleh..” jawab ku, beralas.
Sebenarnya, kalau dia sudi, apa salahnya. Tidak mahu berterus terang, masih berlapik. Nanti dikatakan menggunakan khudrat orang pula.
“Tak payah upah orang bu, Alim buatlah nanti..” jawab Halim penuh yakin.
Aku hanya memandangnya. Di hati terasa lega, tahu niat hati Halim yang jujur ingin membantuku.

“Abang nak air apa, Lia ambilkan..” tanya Lia kepada suaminya.
Dia berdiri, menunggu jawapan dari suaminya. Dia tahu Halim perlukan minuman untuk membasahkan tekaknya. Mahu tidaknya, tadi berjemur di tengah panas sibuk melihat gate.

“Apa-apalah yang sejuk..” kata Halim dan membiarkan Sandra berjalan semula terkedek-kedek mengikut umminya yang sedang membuka peti sejuk, lalu mengeluarkan sesuatu.

“Haah Alim, tolong tengokkan wifi ibu tu ah…susah nak dapat connection..apa masalahnyapun ibu tak tahu..” pinta ku kepada Halim yang sudah duduk di sofa dan menoleh ke arah aku yang masih duduk di meja komputer di bilik study.

Terus sahaja Halim bangun dan berjalan kearahku. Dia bersila di atas hamparan melihat apa yang sepatutnya dilakukannya. Ditekannya punat, dimatikan modem, dan diresetnya semula. Kelihatan lampu modem yang sudah mula menyala semula dan terkelip-kelip, menandakan ianya sedang bekerja mencari signal.

“Bu, modem macam ni orang dah tak pakai dah..ibu guna broadband ajelah, lagi senang, boleh bawa kemana-mana aje, tak perlu ada line telefon janji ada signal telefon, kalau nak guna modem jugak… ibu tukar aje dengan modem yang laju sikit, yang ini dah kategori pre-historic, dah dinasour!” jelas Halim, sambil tersenyum.
Modem itu tidaklah lama sangat seperti yang dikatakan Halim, tetapi maklumlah perubahan dunia ICT yang begitu pantas menjadikannya ketinggalan zaman sedikit.  Aku masih tidak mahu mengalah. Jika orang yang belajar ICT beritahu sudah dianosour tu, maknanya memanglah sudah ketinggalan zaman.

“Memang ibu dah ada broadband tu, tapi kadang tu, bila signal broadband tak baik, ibu guna jugak wifi tu..” aku menjelaskan kepada Halim.

Memang aku ada mengguna dua internet provider. Wifi dari TMnet yang aku langgan bersama talian telefon tetap di rumah lebih dari 10 tahun dan juga Maxis broadband yang telah aku guna hampir 3 tahun. Jika menulis menggunakan desktop aku terus connect wifi, manakala  jika aku dengan laptop kecil, aku akan guna maxis broadband itu. Aku mengerti bahawa aku sepatutnya hanya memerlukan satu internet provider sahaja. Memang betul kata Halim, broadband amat mudah digunakan dan boleh dibawa ke mana sahaja. Tetapi sekiranya aku hendak menukar modem yang baru, aku terpaksa pergi sendiri ke kedai TM yang berdekatan, itu yang aku malas. Hisy bercinta hendak beratur dan mengisi borang itu dan ini. Tambahan pula hendak ke Cyberjaya di mana pejabat TM yang paling hampir dengan kediamanku, satu hal lagi...

Tidak mengapalah, angap sahaja aku masih memerlukan khidmat wifi itu. Sedekah bulanan kepada Telekom Malaysia.

“Halim boleh tolong ibu, tolong tukarkan tak? Ibu malaslah nak gi Cyberjaya tu..dah lah tak berapa tahu jalannya, ofis TM tu pun ibu tak tahu kat mana.. tolong ek?” rayu ku. Punyalah lembut gigi dari lidah, apabila hendak memohon bantuan dari orang. Siap buat muka kasihan lagi, berharap untuk mendapat simpati.

“Hemm.. ibu beri Alim bill terakhir dan IC copy ibu.. nanti Alim uruskan…” kata Halim yang sudah berjalan ke ruang tamu, menuju ke sofa di mana Camelia dan Casandra sudah berada. Turut menantinya ialah segelas juice yang telah terletak di atas meja kopi.

Aku lega, berjaya juga aku memohon bantuannya. Aku segera bangun mencari bil telefon yang terakhir yang ku letak di dalam fail di atas meja study. Kemudian ke rak buku untuk mencari salinan kad pengenalanku yang aku ingat ada beberapa salinan lagi di dalam salah satu fail kulit keras yang tersusun. Tanpa banyak bicara aku hulurkan dokumen yang diminta sambil turut serta menghirup juice yang juga sedang menanti aku untuk diminum.

“Esok jadi tak?” ulang Lia kepada ku.
“Jadi apa?” tanya ku semula.
Aduh! Aku lupa lagi, agaknya ciri-ciri orang sudah tua .. penyakit L.U.P.A.

Bukannya aku focus sangat dengan apa yang dibicarakan Lia tadi. Lia senyum, tua sangat ke ibu sekarang ini, sehinggakan cepat sangat lupa. Tidak sampai setengah jam berbual perkara yang dirancang. Kini sudah tidak ingat!.

“Pegi SPCA tu ke? Lia sorang atau sama Alim.. habis tu Sandra?” tanya aku lagi untuk mendapat kepastian. Ahh.. baru Lia lega, ingatan ibu masih baik lagi. Dia sengeh lagi.
“Hah.. ialah SPCA” jawab Lia mempastikan topik perbicaraannya, esok kunjungan ke SPCA.
“Esok berapa haribulan?” tanya ku lagi.
“5 September..” jawab Lia.
Aku sengeh, bukannya apa? Aku teringat lagu Kak Pah tadi “Kenangan Indah di bulan September”.
“Lia sama ibu aje.. Alim jaga Sandra kejap..bukannya lama, paling lamapun dua tiga jam aje macamtu.. jelas Lia, bernada ceria kerana bunyi soalan aku, seakan aku sudah bersetuju.
“Boleh tak bang.. abang jaga Sandra kejap” tanya Lia untuk memastikan Halim setuju dengan rancangannya.
“Bila?“
“Esok..“
Halim diam. Diam tandanya tidak ada objection. Lia senyum.

Rindu betul nampaknya dia dengan pusat perlindungan binatang SPCA itu. Aku yang bekas doktor veterinarpun tidak teruja seperti dirinya.
“Hemm.. bolehlah, pukul berapa nak ambil ibu..” tanya ku lagi.
Aku memberi persetujuan.
“Lapan..” jawab Lia sepatah
“Haaa.. ialah, ni.. nanti Lia jangan lupa bawak pulang bekas lauk minggu lepas, ibu dah simpan kat cabinet kat dapur tu..” kata ku. Lia hanya menganggok.

3 gelas kosong dijinjingnya ke dapur untuk dicuci dan kemudian membuka kabinet dapur untuk mengambil dua bekas plastik yang dia kenal kepunyaannya lalu dimasukkan ke dalam beg kain. Beg kain yang digunakannya semasa membawa lauk tadi.

“Kami nak pergi Giant kejap ni.. ibu ada apa-apa nak kirim ke? Ada barang-barang yang tak cukup?” tanya Lia lagi.
Memang anak ini selalu mengambil berat tentang diriku. Dia mahu memastikan agar aku cukup segala keperluan harian. Aku hanya menggelengkan kepala. Apa lagi yang aku perlukan. Semuanya cukup untuk kegunaan aku seorang. Apalah sangat keperluan yang harus dibekalkanpun. Sudahlah tinggal keseorangan, makan apa sahaja yang ada, jika malas memasak, kedai di luar sana tu, macam-macam ada, boleh beli sahaja. Yang penting mesti ada  duit, semua boleh dapat.

“Kalau macam tu.. nanti jumpa ibu esok ek.. dah jom bang..” ujar Lia ingin memohon diri untuk pulang.
“Nanti senang.. saya uruskan yang ini ya..!” Halim mengoyangkan bil telefon beserta saLynan kad pengenalan.

Aku hanya menganggok. Sandra sudah dikelek oleh umminya.
Aku mencium kedua pipi Sandra, dia kurang selesa lalu mengelak ke dada umminya.
“Nanti teman ibutok lagi tau.., bye sayang..” kata ku sambil tangan mengamit ke arah Sandra yang turut mengamit jari-jari montoknya, masih dikelek umminya. Perlahan Lia berjalan meninggalkan aku yang berdiri di depan pintu.

“Assalamulaikum… insyallah jam 8 esok..jam 8 jam bu..” ulang Camelia.
Halim sudah di tempat duduk pemandu mengerakkan kereta perlahan. Si kecil Casandra masih menggamit jarinya yang montel apabila cermin tingkap kereta diturunkan. Aku hanya memerhatikan kereta bergerak dari perlahan ke laju. Aku masih berdiri sehingga kereta Honda City kelabu, hilang dari pandangan. Tanpa aku sedar Ginger si kucing orange juga turut serta berdiri di kakiku. Entah bila dan dari mana dia muncul. Seperti faham-faham sahaja, keadaan sudah selamat untuk dia boleh munculkan dirinya. Aku geleng kepala.. Ginger..oh..Ginger..


No comments: