Saturday 28 June 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 4



Saya terlupa tempel lagu Kak Pah..saya rasa belum terlambat dan saya tempel di bab ni..

BAB 4

Aku masuk semula ke dungeonku, bilik study dan terus mengetuk semula keyboard komputer. Jari ini gatal sahaja hendak menekan abjad-abjad yang tersusun di papan kekunci itu. Laju pula jari-jari tua ini menekan abjad. Bukan belajar atau berkursus menaip di mana-mana kelas, tetapi disebabkan berpuluh-puluh tahun digasak kerana terpaksa membuat report, dan juga kerana sudah menulis empat buah novel yang tebal, melebihi 600 mukasurat.  Hasilnya jari-jari itu seperti mengenal jari mana yang harus menekan abjad yang mana. Aku pandang ke hujung kakiku, si Ginger yang sedang lena. Bila aku perhatikan, bukannya dia tidur, hanya sekadar menutup matanya dengan beralaskan kaki depannya yang berbulu lebat. Ekornya bergerak, terliang liuk. Kucing yang sudah berusia 7 tahun menjadi teman setia itu aku usap kepalanya. Dia menganga dan kemudian meneruskan semula aktiviti malasnya.. tidur.


“Ginger…beri ibu idea hek..tolong ibu, ginger rasa nak tambah plot apa? ” kata ku kepada binatang yang tidak mengerti bahasa manusia.

Dah tua-tua ni, kepala sudah loose sekeru ke apa? Mana kucing mengerti bahasa manusia? Aku bukannya Dr. Dolittle, doktor haiwan yang boleh mengerti bahasa binatang, walaupun aku juga seorang doktor haiwan. Tapi manalah tahu, Ginger yang sejak berumur 3 bulan aku jaga, boleh mengerti apa yang aku cakapkan? Tambahan pula aku selalu berbual dengannya. Tidak aku kesah jika dia tidak mengerti atau tidak, asalkan aku dapat bersuara daripada senyap seperti patong cendana, berdiam diri tanpa bersuara berhari-hari, betul tak? Andainya dia menjawab perbualan ku, mahu pengsan aku dbuatnya. Tahu-tahu berita kucing berbual dengan tuannya menjadi berita utama di akhbar tabloid  Kosmo.

Terdengar jelas azan maghrib dari surau di hujung blok. Sudah maghrib rupanya. Aku menutup komputer dan berjalan longlai ke tingkat atas untuk menunaikan apa yang wajib. Usai maghrib aku turun semula dengan niat mencari ilham. Hari ini tidak banyak yang dapat aku coretkan. Otak beku, tidak memberikan idea. Hanya beberapa helai coretan sahaja, itupun karekter yang bukan-bukan. Silap-silap haribulan apabila di edit nanti hanya tinggal satu helai coretan sahaja.

Hisy..idea hilang hari ini, nasib baik kunjungan dari Lia sekeluarga sedikit sebanyak dapat menghiburkan hatiku, terutama dengan telatah si kecil Sandra.

Baru beberapa bulan aku bersara awal, aku sudah tidak tahu apa yang hendak aku lakukan. Bagaimanalah agaknya akan aku hadapi jika sudah bertahun-tahun menjadi seorang doktor haiwan pencen. Orang masih lagi bekerja di usia 50 tahun, malah ramai yang sanggup bertugas sehingga berusia 60. Tetapi aku mengambil keputusan untuk menamatkan perkhidmatan aku. Cukuplah rasanya aku berkhidmat selama lebih dari 28 tahun berkhidmat untuk negara. Walaupun tidaklah banyak mana perkhidmatan cemerlang yang mampu aku sumbangkan. Cukup-cukupla..

Walaupun sudah bertahun-tahun aku fikirkan untuk bersara, ingin berehat sahaja di rumah dan selebihnya membuat amal ibadat untuk bekalan akhirat disamping menulis apa sahaja yang terlintas di kepala aku.

Aku sudah tidak ada apa-apa yang hendak ditanggung. Daniel, anak lelaki ku sudah mengambil keputusan untuk bermastautin di Switzerland setelah berumahtangga dengan Easter Reinhard, rakyat Swiss, beberapa tahun lalu. Delailah, anak perempuan ku pula bertugas sebagai jururawat di hospital Kota Kinabalu baru sahaja berumahtangga. Kini mengikut suaminya Colonel Mirza seorang pegawai tentera yang bertugas di Sabah. Yang ada tinggal, itulah Camelia, anak angkatku, dialah yang rajin menjengok aku. Dan sesekali kunjungan dari anak anak buah atau saudara mara. Alhamdulillah, ada juga mereka mengintai aku.

Namun begitu, kedua-dua anak-anakku tidak pernah lupa menghubungi aku. Dunia sudah canggih, semua boleh berhubung hanya di hujung jari. Aku dan mereka berhubung melalui facetime telefon atau skype. Sumbangan bulanan buat diriku juga tidak pernah mereka abaikan, walaupun aku tidak pernah meminta. Bagi ku sudah lebih dari cukup dengan pencen bulanan seorang pensyarah arwah suami ku dan kini pencen bulanan aku sendiri. Ditambah pula dengan royalty novel yang turut menambah sumbangan kepada pendapatan bulanan ku.

Apa yang aku hendak lagi, sebuah rumah teres dua tingkat lot tepi sudah lama langsai, dibayar sebagai tempat aku berteduh. Dua buah kereta, bukanlah kereta mewah, kedua-duanya kereta buatan Malaysia. Kereta inilah yang telah banyak berjasa, telah menjadi kenderaan aku untuk ke mana-mana sahaja. Walaupun bukanlah model kereta yang terbaru, sudah cukup buatku. Sebuah kereta Myvy pemberian hadiah dari ketiga-tiga anakku sebagai menggantikan kereta Proton Perdana hitam arwah suamiku yang tidak sanggup aku jual, walaupun sudah berusia lebih dari 10 tahun. Aku puas hanya dengan melihat kereta itu terpakir did epan rumah. Banyak kenangan aku bersama arwah suami yang ingin aku kekalkan di minda tua aku ini.

****

Aku ke dapur memanaskan lauk yang telah dibekalkan oleh Lia petang tadi. Masak lemak pisang muda dan ayam goreng berempah. Enak sahaja nampaknya masakan Lia. Camelia memang pandai memasak. Aku tidak pernah mengajarnya memasak, tetapi minatnya dan juga mewarisi bakat dari Maya arwah ibunya, agaknya.

Periuk nasi eletrik aku tekan, sementara menunggu nasi masak, aku duduk di sofa dan membuka televisyen untuk mendengar berita jam 8. Berita semasa dan berita dunia luar perlu juga aku tahu. Jangan pula nanti tidak mengetahui apa yang sedang berlaku di sekeliling dan isu semasa. Aku geleng kepala apabila di kaca TV menyiarkan kancah politik di negara sendiri, sama hebatnya dengan kancah politik di luar negara. Kesah pergolakan Syria, Mesir dan Palestin, seperti tidak ada penghujungnya. Apalah hendak jadi dengan dunia yang sudah tua ini. Dunia yang semakin hancur, ganas diperlakukan oleh penghuninya sendiri.  Entah berapa lamalah agaknya bumi yang sudah rakus dibinasakan ini akan bertahan!

Aku geleng kepala, hendak buat macam mana? Lagi moden dunia ini, lagi hancur jadinya.
Aku berjalan menuju ke dapur apabila aku terdengar bunyi periuk nasi sudah memberitahu tugas memasak nasi selesai. Segera aku mengisi nasi ke dalam pinggan dan duduk di kerusi di mana lauk sudah terhidang bersama secawan air masak. Siaran TV masih bersuara dan dapat dilihat dari meja makan, cuma tidak sejelas duduk di sofa. Jadilah, dengar suara dan sedikit pergerakan, janji aku tahu apa yang hendak disampaikan. Suapan aku atur dengan perlahan dan bersyukur dengan rezeki aku hari ini, Alhamdulillah.

Gulai lemak pisang muda aku kunyah perlahan. Lauk kampung ini mengingatkan aku kepada seseorang. Arwah suamiku. Kenapalah aku asyik terkenangkan dia sejak akhir-akhir ini walaupun sudah 7 tahun dia pergi meninggalkan aku. Sedangkan aku tidak pernah lupa menghadiahkannya al-fatihah setiap solat, mahupun setiap kali hati aku berdetik mengingatinya. Dia pergi meninggalkan aku yang belum puas berkasih sayang dengannya. 20 tahun berkongsi kasih, rasaku terlalu singkat. Tetapi Ilahi lebih menyanginya. Dia pergi tanpa aku duga. Menjadi mangsa langgar lari. Sehingga kini tidak diketahui siapakah yang bertanggungjawab di atas kemalangan itu. Yang pasti ianya meragut beberapa nyawa termasuk arwah suamiku. Sekali lagi aku redha, redha dengan pemergian orang tersayang. Sudah sampai ajalnya.  

“Abang, Lyna rindu abang..“ terkeluar suara hatiku, dengan air mata bergenang dimata.
Aku sapu air mata dengan belakang tangan. Tidak baik mengeluarkan air mata dihadapan rezeki. Aku tenung gulai pisang.. air mata aku tahan dari keluar.
“Gulai lemak..kerana gulai lemak pisang muda ini aku terikat denganmu“ bisik hati kecilku.

****


Gulai lemak pisang muda membawa aku mengelamun jauh ke waktu silam..
Teringat aku insiden 23 tahun lalu, dibulan September, tarikh tepat tidak aku ingat.

“Lia.. !” lembut sahaja aku memanggil Lia, tetapi Lia tetap berlari meninggalkan aku yang sibuk hendak mengambil barang di dalam kereta dan menguncinya.

“Lia… Lia sayang, jangan berlari nak nanti jatuh” tegurku kepada Lia yang sedang terkedek-kedek berlari untuk memasuki lif yang sudah terbuka, selepas aku mengambilnya pulang dari taska.

Lia, budak perempuan yang berusia tidak sampai dua tahun dan baru beberapa bulan di bawah jagaan ku. Bukannya dia tidak faham, tetapi tahu sahajalah kanak-kanak, suka bermain lif. Lif memang sudah terbuka, hanya menunggu untuk aku dan Lia masuk rupanya. Lia sudah berada di dalam lif.

“Terima kasih encik..” kata ku apabila melihat lif tersebut sudah ada penghuni rupanya. Seorang lelaki yang menjinjing beg kerja. Lelaki bertubuh kurus tinggi, berkemeja lengan panjang cream dan berseluar bellbottom hitam. Rambutnya yang sedikit kerinting nampak tersisir rapi. Bukanlah kerinting halus tetapi hanya sedikit kerinting dan beralun. Air mukanya nampak bersih serta berkulit sawo matang. Jambang yang berfesyen sewaktu itu juga nampaknya dijaganya kemas. Dia yang menahan butang lif rupanya, agar aku sempat naik sama. Nasib baik dia menuggu aku, jika tidak mahu nanya, Lia sudah naik ke atas tanpa diri ku.

Lia terus aku pimpin dan tangan sebelah lagi cuba menekan angka 8, tetapi jari ku terhenti dari menekan buang kerana butang nombor 8 kerana ianya sudah sedia menyala. Aku toleh ke arah lelaki itu yang hanya menumpukan pandangannya ke arah lampu lif. Aku tidak pernah bertemu dengan lelaki ini, penghuni baru agaknya. Nampak gayanya lelaki itu juga akan turun di tingkat 8, sama setingkat dengan aku. Aku yang sarat dengan beg bekalan Lia  serta beg tangan, membuatkan aku agak susah mengawal Lia yang ingin bebas tidak mahu dipimpin. Orang baru dapat kaki, memang hendak berjalan sahaja, tidak mahu didukung.
Lelaki itu menoleh, mungkin perasan dirinya diperhatikan. “Anak ke?” tanyanya.
Hanya anggukan yang aku berikan. Kenapa? Salah ke kalau si kecil itu anakku. Bisik hatiku. Geram pula dengan soalannya.
“Hendak menguratlah tu“ bisik hati kecilku.
“Hisy aku ni.. nak menguratkan apa? aku dah ada anaklah?“ sekali lagi hati aku berkata-kata. Lalu tersenyum sendiri aku.

“Beri saya beg besar tu.. kita turun di tingkat yang sama..” katanya lagi ingin membantu.
Amboi hendak berbudi pula dia. Tidak takutkah nanti lebam biji mata ditumbuk suami perempuan yang cuba dibantu. Kan sudah tahu, perempuan itu sudah ada anak, jika ada anak pasti ada bapa kepada budak tersebut.

“Tak apa. Terima kasih.. “ jawab ku cuba jual mahal tidak mahu menerima bantuan konon. Lagak seperti bodoh sombong sahaja. Sebenarnya aku malas hendak terhutang budi dengan sesiapa, nanti banyak soalan yang aku kena jawab. Daripada bersoal jawab, lebih baik jangan terhutang budi dengan sesiapa.

Mata ku asyik memandang kepada butang lampu lif yang menyala dari satu tingkat ke satu tingkat. Tidak aku sedari rupanya Lia sudah memimpin tangan si lelaki itu.
Aduh Lia! Itu bukan ayah. Mungkin kerana Lia sudah terbiasa memimpin tangan ummi dan ayahnya setiap kali berjalan. Segera aku leraikan tangan Lia.

“Maaf..encik” jawabku sepatah.
Dia hanya pandang dan senyum. Terima kasih aku ucapkan di dalam hati kerana memahami itu hanya kerenah anak-anak.
Segera aku kelek Lia, walaupun agak sukar dengan dua beg. Satu perlu dijinjing, dan satu sudah terselepang di bahu.

“Puan, beri saya bantu puan,  bukankah kita turun sama tingkat?..” ulangnya lagi seperti mendesak.
“Ting..” bunyi lif memberi isyarat sudah sampai di tingkat 8 
Mahu tidak mahu, aku terpaksa juga menerima pertolongan lelaki itu. Malu juga kerana tadi konon tidak mahu terhutang budi. Hendak jual mahal konon. Tetapi sombong bodoh sebenarnya.
“Unit mana?” tanyanya lagi.
“808” jawabku pendek.
“Laaa..saya 810.. sebelah aje..kita ni, berjiran rupanya” katanya dengan senyuman.
Manis pula aku lihat wajahnya apabila dia tersenyum.

Dia tersenyum tetapi aku mengerutkan muka apabila dia menyebut unit 810. Memang unit 810 hanya bersebelahan dengan unit aku. Sudah dua tahun aku menyewa di apartment ini, tetapi tidak pernah pula aku tahu yang lelaki itu jiran aku. Setahu aku, jiran sebelah unit aku itu, ialah kak Rozi dan abang Marzuki sekeluarga. Kemana pula mereka pergi, tidak pula aku dengar yang mereka sudah berpindah? Baru kelmarin aku nampak Joey anak lelaki mereka pulang dari sekolah. Yang lelaki ini siapa pula?

Lia aku turunkan tetapi tangannya masih aku pimpin, aku tidak mahu entah apa pula lagi yang akan dilakukan oleh budak terlebih cerdik ini. Tangan meraba-raba ke dalam beg tangan, mencari kunci rumah.

“Terima kasih..” ucap ku setelah dia meletakkan beg bekalan Lia betul-betul di hadapan aku. Dia hanya tersenyum dan terus menyeluk poket beg yang dijinjingnya dan mengeluarkan kunci terus masuk ke unit 810. Sah, nampaknya lelaki itu penghuni baru unit tersebut. Yang aku hairan, kenapa kak Rozi tidak beritahupun mereka sudah berpindah? Setahu aku, unit tersebut milik mereka, bukannya menyewa seperti aku. Hisy.. misteri betul. Kak Rozi sudah jual unit tu agaknya. Yang aku hendak pecahkan kepala fikirkan perkara itu buat apa? Bukannya lelaki itu memecah masuk, dia ada kunci. Jadi apa masalahnya lagi!.

Aku pun bukannya selalu keluar. Hidup aku hanya di hospital haiwan dan rumah. Dan kini sejak ada Lia, sekali sekala aku ke taman permainan jika ada kelapangan. Membawa Lia bermain di sana.
“Ahhh.. pedulilah siapa yang duduk di unit itu, janji dia tidak menganggu aku” bisik hati kecil ku. Tetapi hati ini jahat pula, masih hendak berkata-kata. Wahai hati, biarkanlah sahaja, bukan ada kena mengenapun dengan diriku.


No comments: