Thursday 25 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 27

Bab 27

“Apa yang riuh aje mak dengar malam tadi?“ tanya ibu mertua aku semasa bersarapan.
Aku termalu, apa sebenarnya yang telah didengar oleh ibu mertua ku.
Banyak perkara yang berlaku “malam tadi“.
“Ni ah..si Lyna ni.. takutkan kunang-kunang“ kata Fahmi, sambil tangannya yang melengkar dibahuku digoyang-goyangnya.
Tersenyum pulak tu!
“Lyna jangan takurlah kat kunang-kuang tu, dia tak bahaya..“ kata ibu mertuaku.

Sama sahaja ibu dan anak, memberitahu aku, si kunang-kuang tidak merbahaya. Aku sengeh, terasa bodoh takutkan serangga yang kecil. Serangga itu mampu aku picit sahaja jika ianya mengganggu aku.Hu..hu..

Sehari semalam di rumah mertua mengajar aku berbagai-bagai perkara. Dikuti dengan hari kedua, ketiga sehingga masuk hari yang ketujuh. Berbagai pengalaman dan pertemuan baru yang aku temui. Indah sungguh berada di kampung Fahmi. Berlainan sama sekali dengan kampungku, yang sudah tidak boleh disebut kampung lagi kerana cir-ciri yang sepatut dipanggil kampung sudah tidak ada.

Setiap malam, aku sudah tidak hiraukan kehadiran kunang-kunang yang berterbangan di dalam bilik kami. Biarkan serangga itu berkeliaran, memnag betul bukan mengganggupun. Sebaliknya aku harus berterima kasih kepadanya kerana kehadirannya membuat Fahmi lebih mengambil berat tentang keselesaan dan keselamatanku. Dia mahu yang terbaik buat diri ku.

Hari kedua di kampung Fahmi, aku dibawanya bersama ibu mertua ku ke pekan rabu. Pekan yang kecil sahaja tetapi dipenuhi dengan gerai-gerai kecil. Rata-rata penjual orang kampung sendiri kerana mak Tijah kenal hampir semua penjual di situ. Tanpa aku sedari, mak Tijah tidak secara langsung memperkenalkan aku sebagai menantu barunya. Aku sungguh terharu dengan penerimaan diriku kepada ibu mertuaku ini. Habis berbelanja, kami memasak bersama-sama menggunakan bahan-bahan yang dibeli di pasar rabu. Yang kelakarnya, namanya pasar rabu, tetapi tidak perlu menunggu sehingga hari rabu untuk ke sana kerana ianya dibuka setiap hari.

Hari ketiga aku mengikut Fahmi memancing sepat siam di tali air. Orang kampung di sini memanggil tali air, aku pun panggil tali air juga, rupanya parit yang sekeliling sawah yang mengawal pengaliran air. Air dikeluarkan terus ke tali air sekiranya air terlalu tinggi atau memasukkan air jika sawah kekurangan air. Menurut Fahmi berbagai jenis ikan boleh ditangkap, tetapi dia ingin mencuba memancing sepat siam. Katanya sepat siam sedap digoreng garing.
Hisy.. ada-ada sahaja suami aku memberi informasi mengenai kesah ikan kepada seorang doktor haiwan. Aku tahulah dia seorang pensyarah, pensyarah ekonomi, bukannya pensyarah pertanian.

Aku ini banyak tahu melalui theory sahaja, bukan realiti. Tetapi bersama Fahmi aku imbaskan pengetahuan theory menjadi realiti.  Awal-awal lagi dia sudah menyediakan dua batang pancing dari buluh siap terikat dengan tali tangsi dan mata kail. Halus sahaja mata kailnya. Teringat aku peristiwa ini.

“Kita nak guna apa untuk umpan?” tanyaku.
“Cacing.. tu dalam bekas sana tu..” Fahmi menunjukkan dengan mulut.bekas plastic ice cream biru yang penuh dengan cacing merah.
Aku menunjukkan rasa geli, terutama melihat cacing-cacing itu bergerak.
“Sayang janganlah buat muka macam tu, geli ya?” katanya
“Ya lah..Lyna geli.. Lyna tak mahu pegang la..” kataku.
Fahmi senyum.
“Siapa pulak yang nak suruh sayang pegang. Abang yang akan isi umpan tu
 nanti.. dah siap, jom..” kata Fahmi lagi.

“Topi tu jangan lupa bawak.. panas tu, nanti pening pulak berjemur tengah panas tu..” terdengar suara mak Tijah mengingatkan aku dengan topi jerami yang sudah diletakkannya di atas meja.
Sayang rupanya ibu mertua aku dengan menantu barunya ini. Takut nanti menantu yang tidak berapa cantik ini berbelak pula kerana sun burn.

“Ah.ah Lyna, kena pakai topi, nanti panas, takut Lyna tak tahan. Boleh bawak pitam. Lyna tak payah ikut la..” kata Fahmi memujuk aku supaya melupakan sahaja niat hendak mengikutnya memancing sepat siam.
“Tak pa lah bang, Lyna nak merasa macammana orang kata syoknya memancing, sampai ada orang tu, ketageh nak memancing, macam suka giler..” kataku.
“Yalah, tapi kalau nak ikut kena pakai topi tu.. yang abang risau, nanti kulit Lyna kena sunburn pulak.. tak cantiklah isteri abang dah tak putih melepak lagi..” kata Fahmi sambil memeluk erat lengankku.
Aku sengeh, aku tahu Fahmi hanya bergurau.
Aku tahu, dai menyayangi aku bukan pasal kulitku yang putih. Jika kulit aku hitam dia sudah tidak sayangkah?

“Dah jom” katanya.
Fahmi menghulurkan kepada aku kedua-dua batang joran, topi jerami dan sehelai tuala good morning. Manakala dia membawa bekas cacing, tin cat yang sudah tidak ada cat, sudah kosong. Lehernya dililit tuala good morning dan kepalanya sudah memakai satu lagi topi jerami. Jika dari persiapan and attire, boleh diberi markah 90 peratus, tetapi hasil penangkapan, wallahualam.. mengikut rezeki, insyallah.
Aku mengikut langkahnya yang laju. Betul kata mak Tijah, belum sampai lagi ke tali air, aku sudah terasa bahang panas. Beginilah agaknya nelayan yang ke laut tu ya? Bahang air laut lagi panas. Namun bahang panas tidak aku hiraukan. Aku ingin bersama Fahmi.

Kaki aku juntaikan ke tali air, duduk dititi kecil dengan Fahmi di sebelah. Bertegur sapa dengan beberapa saudara mara dan kenalan yang lalu. Fahmi yang kenal, aku hanya tunjuk muka manis.

Sudah satu jam menunggu, namun seekor ikanpun tidak mengena. Menurut Fahmi yang sentiasa bercerita, ikan akan mencari makan diwaktu tengahari. Memandangkan masih awal, ikan  belum naik ke permukaan mencari makanan. Itulah sebabnya pemancing perlukan kesabaran.
Benar seperti yang dikatakan Fahmi. Selang beberapa minit umpan aku dan Fahmi mengena. Terus sahaja Fahmi membantu aku mengeluarkan ikan dari mata kail dan memasukkannya ke dalam tin cat yang diletak di hujung titi. Memang rasa seronok yang tidak dapat digambarkan apabila umpan mengena. Patutlah ramai orang menjadikan memancing sebagai hobi. Dua jam masa berginjak, ikan yang kami dapat cukup untuk makan malam bagi kami bertiga. Untuk makan tengahari tidak sempat rasanya, kerana waktu sudah hampir tengahari rembang. Jika diharapkan tangkapan kami untuk lauk tengahari jawabnya pukul 3 petang belum tentu siap. Fahmi mengajak aku pulang, aku menurut. Entah mana silapnya, aku tersalah langkah dan tidak dapat mengawal imbangan badan dan aku jatuh ke dalam taliair. Airnya tidaklah dalam mana, separas pinggang sahaja, Fahmi sungguh cemas, terus mengheret aku naik semula ke tebing. Tetapi bukan aku sahaja yang naik. Ada benda yang aku rasa melekat di kaki kiriku. Seluar panjang aku sengseng.

“Oi.. mak.. benda apa tu bang..?” jerit ku, terkejut

Cepat-cepat Fahmi menarik benda itu keluar.
Lintah rupanya. Aku hampir pengsan dibuatnya. Darah masih keluar ditempat gigitan lintah.
“Sayang, cepat kita balik, nanti kena isi ubat kat kaki tu.. tulah abang tak nak sayang macam ni..” kata sesalan dari Fahmi.
Takut betul dia kehilangan aku. Aku lagi takut kehilangan dia, kerana aku sayang kepadanya, dia sebahagian dari diriku.
Perjalanan pulang, semua barang Fahmi yang bawa. Aku yang basah kuyup hanya berlenggang kangkung. Kasihan pula aku, tetapi Fahmi tidak membenarkan aku membawa apa-apa.

Memang benar seperti yang diberitahu Fahmi. Enak sungguh rasanya memakan ikan yang kami pancing untuk makan tengahari. Mak Tijah sempat menyediakan ikan tersebut. Dia hanya mengoreng kunyit garam, tetapi ikan digoreng garing. Kemanisan ikan baru memang sungguh enak. Rasanya berbaloi menunggu beberapa jam hanya untuk beberapa ekor ikan, tetapi tidak termasuk pengalaman berkenalan dengan sang lintah. Tidak dilupa darah yang aku dermakan kepada beberapa ekor lintah tersebut.

Hari keempat mak Tijah, ibu mertua ku memperkenalkan aku dengan resepi tidak pernah aku duga. Rendang burung merpati. Burung merpati yang dibela dihadapan rumah. Enak rupanya rasa daging burung kecil itu. Bukan boleh didapati di mana-mana. Hanya boleh didapati di dapur ibu mertuaku, dapur mak Tijah.

Hari kelima, aku meminta mak Tijah berehat dari ke dapur. Aku dan Fahmi pula menyediakan makanan. Dari sarapan, ke makan tengahari dan seterusnya makan malam. Makan malam kami turut menjemput kaklang Intan dan keluarga untuk makan bersama kami. Alangkah seronoknya dengan riuh rendah anak-anak kaklang seramai empat orang. Semua lelaki, anak lelaki berusia 4 sehingga 12 tahun. Budak lelaki yang sedang membesar.  Amir yang berusia 6 tahun telah memecahkan gelas neneknya, nasib baik tidak luka, Hamzah yang berusia 4 tahun pula telah menumpahkan air sirap di atas tikar. Apa hendak dikata, boys will always be boys.

Tidak aku sangka Fahmi memang pandai memasak. Mungkin berada sendirian di New Zealand bertahun-tahun, mengajar dia berdikari termasuk memasak. Aku dan Fahmi tidak mempunyai masalah untuk menyediakan itu semua. Yang penting mak Tijah gembira dengan kehadiran aku, seperti yang diperkenalkan kepada kenalannnya sebagai menantu barunya. Aku cukup terharu.

Hari keenam kami sudah bersiap-siap untuk pulang. Mak Tijah meminta Fahmi mengambil pisang muda, buah betik dan ulam-ulam untuk dibawa pulang. Hari ini juga mak Tijah memperkenalkan aku dengan lauk betik muda masak air dan pucuk cemperai masak lemak bersama keledek. Tidak aku tahu yang buah betik yang mengkal boleh dimasak lauk. Yang aku tahu hanya boleh dimakan bersama colek seperti petis atau otak udang. Pucuk cemperai masak lemak, pertama kali aku rasa dan pertama kali aku tengok pokoknya apabila aku meminta mak Tijah menunjukkan aku rupa pokok cemperai. Rupanya pokok renik ini terdapat di belukar. Hanya orang yang kenal rupa pokok cemperai dapat membezakan, sama ada pokok semak atau pokok cemperai. Maaflah, jika aku disuruh menentukan, pasti aku tidak dapat membezakan diantara pokok semak dengan pokok cemperai. Bagi aku, aku nampak sama sahaja semua pokok semak yang ibu mertua aku tunjukkan. Ibu mertuaku mahu memastikan perut kami penuh sebelum bergerak pulang ke Kuala Lumpur.

Oh ya, satu lagi, aku berkenalan dengan pokok asam gelugur. Masyaallah, cantik rupanya bunga dan buah gelugur ini. Terima kasih suamiku kerana menerima aku di dalam hidupmu dan memperkenalkan aku dengan berbagai-bagai perkara yang tidak mungkin aku dapat jika tidak bersama denganmu.

Kami pulang semula ke Kuala Lumpur di hari ketujuh. Berat rasanya aku hendak meninggalkan mak Tijah. Namun aku berjanji akan pulang menjenguknya setiap bulan. Alhamdullillah, selama aku bersama Fahmi, aku tidak lupa menunaikan janjiku. Sehingga,kadangkala aku dan Fahmi akan pulang berhari-hari menghabiskan cuti kami semata-mata untuk bersama ibu mertuaku, si bangau, kunang-kunang dan juga tidak ketinggalan si lintah.

Syukur alhamdulillah terlebih kerana, ibu mertua ku, bukan Nyonya Mansor ya!!