Wednesday 24 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 26



Bab 26

“Lyna okey ke tak ada majlis sanding macam kawan-kawan Lyna lalui..” kata Fahmi sewaktu aku menunaikan janjiku untuk belanja makan sebagai bayaran menukar tayar keretaku tempoh hari.
Juga merupakan dating pertamaku sejak bertunang dengannya.
Makan tengahari di Restaurant Siang Malam. Restaurant yang popular dengan masakan melayu. Jika dia suka lauk masak lemak pisang muda aku, pasti dia suka masakan di sini, kerana di sini jauh lebih sedap dari yang aku masak.

“Tak” jawabku perlahan.
“Sungguh! Majlis macam ni sekali aje seumur hidup tau?Setahu saya semua gadis impikan hari bahagia mereka bagaikan puteri!” soalnya lagi.
“Itu orang, bukan Lyna. Tak rugi apa-apa, yang penting Fahmi sudi terima Lyna..” kataku lagi.
Aku lihat Fahmi tersenyum senget.

“Ialah tu..” katanya.
Dia menarik nafas panjang. Lega kenapa, tidak aku ketahui.
Lega kerana puas hati dengan jawapan aku, atau lega tentang lain?
Okey.. lets order” sambil dia mengesek-gesekkan kedua belah tangannya, kemudian membuka buku menu.
Pelayan sudah berdiri menunggu order untuk minuman.
“Minuman.. hem saya nak..lin che kang sejuk..” katanya.
“Lyna pun..” sampukku.
Terus sahaja si budak pelayan beredar untuk menyediakan minuman, sementara menunggu pemilihan menu utama.
“Lyna.. siapa nak pilih ni, saya atau Lyna..”tanyanya.
“Lyna bayar aje, Fahmi pilihlah”kataku.
Okey.. in that case, we’ll start with starter” tangannya menyelak sehelai demi sehelai buku menu, tetapi tidak berjumpa.
“Alamak.. tak ada pilihan untuk starter pulak?” katanya
“Cik abang.. restaurant ini serve makanan melayu, manalah ada orang melayu makan, ada starter bagai. Kita terus main course..” kata ku dengan tersengeh.
Ada-ada saja dia, sini bukannya Auckland. Tahulah belajar 5 tahun di negara orang putih tu.
“Apa dia sayang.. ulang sekali lagi..” tanyanya.
Wah! Boleh tahan juga si rambut kerinting ni sudah bersayang-sayang. Ini membuatkan aku lagi bertambah sayang kepadanya.
“Ulang apa?” aku bertanya semula kepadanya.
Dia merenung tajam ke arahku, membuat aku kurang selesa, kenyang dengan renungan matanya. Inilah agaknya yang dikatakan kak Shimah dulu. Kenyang apabila melihat orang yang kita sayang.

“Hehh… pilihlah cepat main course tu..kalau tak dapat decide, biar Lyna aje yang pilih..” aku terus bersuara, apabila dia hanya memandang ke arahku.
“Tak..tak abang..eh..saya pilih..” jawabnya.
“Dik, minta yang nombor 44, 12, 52, 7.. semua satu ya..dan dessert nombor 5 dengan nasi putih, satu nasi tambah yang itu dua, sorang satu ” katanya, boleh pulak dia cepat memilih. Adik pelayan terus mencatit nombor yang telah Fahmi sebut.

“Fahmi, minta nasi tambah tu, betul ke boleh habiskan nanti..” tanyaku.
“Dengan Lyna ada depan mata, saya akan berselera..you wanna bet?..”katanya sambIl tersengeh.
Sementara menunggu pesanan dihantar, kami berbual tentang masa depan yang sebulan lagi bakal kami lalui sebagai suami isteri. Aku menghirup lin chee kang yang dipesan, sambil sudu kecil menceduk apa sahaja buah yang ada, masuk ke mulut.
Tidak lama kemudian pesanan dihidang.
Satu persatu diletakkan di atas meja.
Ayam goreng berempah, gulai lemak pisang muda, telur bungkus, kailan goreng kicap.
Bulat mataku ke arah hidangan.

“Awak perli Lyna ke apa ni..” tanya ku.
“Perli apanya pulak? Memang ini lauk yang saya suka., dah tu makan...” katanya selamba.
Perlahan sahaja doa makan dibacanya, doa makan untuk aku sekalilah tu.
Benar seperti apa yang dikatanya, makanan habis dimakannya, aku pun berselera apabila melihat dia laju sahaja menyuap rezeki. Jika ini berterusan, nampaknya almari baju aku kena beli baju yang baru selalu, kerana sudah bertukar saiz.

***

Seperti yang dijanjikan, rombongan merisik dan terus bertunang berjalan dengan baik sekali. Kali ini hanya majlis kecil sahaja. Hanya dengan kehadiran keluarga dan sanak saudara terdekat. Sudah cukup hanya melakukan apa yang patut.
Mengikut rundingan, aku dan Fahmi akan dinikahkan di masjid penghujung bulan hadapan. Tidak perlu menunggu lama-lama. Takut perkara yang lalu berulang lagi. Tidak ada persandingan atau majlis potong kek mahupun pukulan kompang. Cukup sekadar kenduri doa selamat. Namun debar tetap ada, walaupun aku menafikannya. Kini aku lebih bertindak bersedia. Bersedia menerima apa jua yang ada kemungkinan.

Setiap hari aku nantikan dengan debar. Pengamalan nikah tidak jadi ku membuat aku fobia. Takut ianyanya akan berulang, Sudah terbayang yang Pelamin Anganku akan Musnah  buat kali keduanya. Walaupun kali ini memang tidak ada pelamin. Aku sudah bersedia untuk menjadi pengantin yang bakal di tinggalkan bersendirian di hari perkahwinanku sekali lagi. Aku redha, jika itu sudah tertulis untuk diriku.

Suasana riuh, tetapi terkawal, maklumlah berada di rumah ALLLAH. Jemputan dan sanak saudara terdekat duduk bersimpuh mengelilingiku. Aku sempoi sahaja, Cuma memakai baju kurung dan kerudung yang sedondon. Aku dan Fahmi sudah berjanji untuk memakai pakaian yang telah kami pilih. Sudah setengah jam menunggu, tetapi rombongan ppegantin lelakinya mana?
Aku masih bersangka baik, agaknya mereka turun lewat dari kampungnya. Bagaikan tidak serik-serik.Aku nampak mak melambai ke arah Dian yang menjadi pengapitku.
Cepat Dian menuju ke atah emakku dan kemudian dengan muka pucat membisikkan sesuatu kepadaku.
“Lyna, kau sabar ya?“katanya perlahan, bersuara di cuping telinggaku.
“Kenapa?“ tanyaku sepatah.
“Rombongan Fahmi ada kemalangan sikit!“ kata Dian.
“Ah!“ aku terkejut dan luluh rasa hatiku tatkala itu, hendak pengsanpun ada.
“Sabar Lyna.. accident kecil aje..mereka akan sampai, cuma lambat sikit aje..” kata Dian cuba menenangkan aku.
Aku diam, aku harappun begitu juga. Cuma lambat, bukan tak jadi!!
Di dalam hati sudah berdebar-debar, adakah sejarah akan berulang lagi?
Namun aku pasrah, aku berserah kepadamu Ya ALLAH!
  
Alangkah cerianya aku, apabila tidak sampai satu jam kak Shimah datang bersimpuh dan membisikkan kepada aku yang rombongan sudah tiba.
Hilang resahku, hilang rasa hampaku, hilang segala dugaku. Dia membuat akulah perempuan yang paling gembira di saat itu. Hanya dengan Kehadirannya.

Aku bersyukur ke hadratnya yang memberi aku kekuatan, untuk menerima berita buruk mahupun berita gembira.
Rupanya, hanya kemalangan kecil sahaja, itupun bukannya kereta yang membawa Fahmi, tetapi kereta rombongan lain.

***

Seminggu sudah aku menjadi isterinya. Majlis nikah yang hanya diadakan di masjid dan doa selamat di rumah emak di kampung. Si rambut kerinting, jiran sebelah rumah rupanya jodohku. Termakbul juga akhirnya, aku mendapat title “Puan”.
Majlis kecil tetapi meriah. Syukur Alhamdulillah semuanya berjalan seperti yang diharapkan. Aku hanya memakai baju kurung bertudung kepala dengan sedikit hiasan di rambut dan Fahmi hanya memakai baju melayu dan bersongkok, itu sahaja, tanpa apa-apa hiasan yang extravaganza.

Minggu ini giliran aku ke rumah emaknya di kampung. Ada majlis menyambut menantu katanya. Itupun hanya setakat majlis doa selamat sahaja. Kampung Fahmi, memang betul-betul kampung. Bukan seperti kampung aku, yang tidak serupa kampung lagi, sudah jadi kampung modern. Rombongan belah aku, sebanyak 3 buah kereta sahaja. Dua kereta sudah pulang sebaik sahaja majlis kesyukuran selesai. Kini aku ditemani kak Shima, abang Fadil dan Mak Uda untuk beberapa malam di sini. 

Ibu mertua ku, perempuan yang pernah aku temui beberapa bulan lalu. Perempuan yang aku panggil makcik. Dia melayan aku dengan baik sekali. Aku tidak mempunyai bapa mertua, kerana menurut Fahmi ayahnya meninggal dunia kerana sakit, sewaktu dia bersekolah menengah lagi. Emak Tijah, ibu mertuaku tinggal bersendirian, namun masih ramai keluarga Fahmi yang duduk berhampiran. Walaupun Mak Tijah mempunyai keluarga yang besar, dengan anak seramai 5 orang, tetapi dia tinggal sendirian akhirnya, kerana masing-masing sudah berkeluarga dan 4 berhijrah di Kuala Lumpur. Termasuklah Fahmi anak bongsunya. Nasib baik ada kaklang Intan yang berkahwin dengan orang kampung malah tinggal berhampiran. Dapatlah dia kerap menjengok mak Tijah, si ibu.

Aku dan Fahmi berjanji akan kerap menjengoknya, jika ada kelapangan.
Suasana damai, kawasan sawah padi yang buat pertama kali aku melihat rupa pokok padi. Aku sungguh teruja.

Terkenang perbualan Aliya dengan aku sebelum dia berangkat pulang.
“Kak, bestlah kampung abang Fahmi.. nanti Lia selalulah boleh mandi sungaikan Lia..?” tanya Aliya kepada Lia. Apabila Aliya ada, Lia memang lebih seronok dimanjakan oleh Aliya.
“Lia, ini kampung baru kita tau..”kataku kepada Lia, apabila tiba-tiba Lia datang memeluk kakiku.
Terus Lia aku kelek dan ku cium kedua pipi tembamnya.
“Esok kita orang balik, Aliya bawa Lia sekali tau.. nak bagi chance akak dengan abang Fahmi la..” gurau Aliya.
“Apalah adik ni.. akak bukannya lamapun kat sini, seminggu aje kut, sebab akak tak cuti panjang, Fahmi pun..” kataku.
“Lagipun akak kena simpan cuti nak pindah nanti, bila rumah yang Fahmi beli tu siap..” sambungku lagi.
“Aliya okey ke nak jaga Lia tu.. cuti panjang lagi ke?” tanyaku.
“Hemm.. lagi sebulan setengah..la kak..” jawab Aliya.
Sedang aku sibuk berbual dengan Aliya, Fahmi muncul.

“Abang, sesekali Aliya datang sini boleh? Seronok tengok sawah padi..” tanya Aliya.
“Boleh.. nanti bila abang balik kampung sama kakak, bolehlah Aliya ikut sekali..” kata Fahmi.
Sempat pula tangannya memeluk bahu aku. Aliya tersenyum memandang Fahmi berbuat demikian. Romantik tidak bertempat sungguh! Namun aku layan sahaja, sudah sah sebagai suami isteri, takkan pula aku hendak tepis.

“Lia suka kampung Ayah Mi tak?” tanya Fahmi, apabila dia pula yang mengendung Lia. Lia seperti biasa hanya angguk. Semua tertawa apabila melihat telatah Lia. Lia si burung belatuk, yang dia tahu hanya mengangguk.
Lia.. ibu rindu Lia..

“Jangan fikirkan sangat Lia tu, minggu depan kita jemputlah dia balik“ suara Fahmi.
Dia boleh membaca fikiran aku. Dia tahu rupanya, aku akan teringatkan Lia.

 ***

“Sunyi pulak bila semua dah balik ya bang..” kataku, cuba membiasakan diri memanggil Fahmi dengan panggilan abang, membahasakan diri tanda hormat kepada imamku.
Aku yang sudah berbaring di atas katil, hanya memerhati Fahmi yang baru sahaja masuk ke bilik dan menutup pintu bilik bilik perlahan. Rumah kampung, segala perbuatan kena perlahan dan berhati-hati, kerana rumah papan. Segala pergerakan dapat di dengar orang.
“Hemm..memang sunyi, mandi tadi okey dah ke? Tak sejuk lagi macam selalu..” tanyanya.
“Dah okey dah, dah biasalah sikit kut..” kataku.
Setiap pagi aku terpaksa memasak air untuk mandi kerana air terlalu sejuk, aku tak tahan. Sejuk bagaikan air yang datang dari gunung, sedangkan air dari paip. Hari kedua ibu mertua aku sudah menyediakan air panas, malu pula aku. Nanti dikatakan berlagak seperti tuan puteri pula.

“Bang.. tadikan, Lyna nampak sekelompok bangau.. kat hujung sawah sana tu.. cantiknya..” aku kaleh badanku ke arah Fahmi yang sudahpun berbaring di sebelah ku.
“Ya!” bunyi terkejut sahaja.
Sengaja dia melayan aku sebenarnya. Baginya pandangan itu sudah biasa. Dia dibesarkan di kampung itu. Tidak ada yang hendak dihairankan. Tetapi kerana aku yang berbicara, dia layan sahaja.
“Memang.. kat hujung tu ada tasek..dia orang makan ikan kat tasek tulah” sambung Fahmi lagi.
“Sayang nak tido, tidolah dulu, abang tak ngantuk lagi.. abang nak membaca kejap..” kata Fahmi.
Aku hanya memerhatikan dia sahaja. Dah namapun pensyarah, apa lagi, asyik membaca sahajalah dia.
“Tak apa, Lyna teman abang” kataku. Terus aku rapatkan badanku dengannya.

Aku di dalam pelukannya, sebelah tangan lagi dengan bukunya.
Ishy.. nampaknya, aku kalah dengan buku, Fahmi lebih leka dengan buku dari aku yang sudah tersengut-sengut mengantuk, kata hendak menemaninya konon.
Kepala aku yang tadi di dadanya dialihkannya perlahan ke bantalku.
“Kejap.. abang nak tutup lampu” kata Fahmi setelah melihat aku sudah lebih dari 10 kali menguap.
Aku mengganggu konsentrasi dia membaca agaknya.
Tertutup sahaja lampu, suasana begitu gelap. Tiba-tiba aku melompat mencari tubuh Fahmi.
“Abang.. abang mana? Apa tu!..” aku yang tadi mengatuk, tiba-tiba terus celik melihat ada benda yang terang berterbangan, banyak pula tu.
Aku takut. Aku mencari-cari tubuhnya dan memanggil namanya. Sebaliknya aku dengar Fahmi ketawa. Kurang asam betul, orang dalam ketakutan, dia ketawa pulak.

“Apalah Lyna ni.. dengan kunang-kunangpun nak takut, bukannya dia kacaupun..” jawab Fahmi bersahaja sambil tergelak.
Cepat-cepat aku peluk tubuhnya apabila aku tahu dia sudah berada di sebelahku.
“Dah tido aje .. benda tu tak ganggu la..” ulangnya lagi dengan nada yang agak tinggi. Namun aku tidak percaya dengan kata-katanya. Mata masih terbeliak memerhati serangga yang dipanggil kunang-kunang itu berlegar-legar di dalam bilik kami. Bertaburan seperti melihat bintang di langit, Cuma kali ini bintangnya bergerak.
“Dah tu.. tido” terdengar lagi suara Fahmi mengarahkan aku tidur.
Fahmi tahu aku mataku masih bulat. 

Aku dapat rasakan Fahmi memelukku kejap, mungkin dia cuba menenangkan aku yang masih ragu-ragu tentang serangga yang dikatakannya tidak merbahaya itu. Dia panggil kunang-kunang, aku panggil kelip-kelip. Pertama kali dalam hidup aku melihatnya secara life. Selama ini aku hanya kenal melalui buku atau dikaca televisyen.

Akhirnya aku benamkan wajahku di dadanya Fahmi yang bidang, di mana aku rasa hanya di situ diriku rasa selamat.  Fahmi pelindung aku dari si kunang-kunang yang berterbangan indah di dalam bilik kami.

Bila teringat kunang-kunang, aku akan teringat Fahmi dan malam itu. Malam yang tidak dapat aku hilangkan dari kotak ingatanku. Kunang-kunang menjadi penghias bilik kami, seperti melihat bintang di Planetarium sahaja. Planetariuam percuma, tidak ada entry fee. Bila aku fikirkan alangkah indahnya jika kunang-kunang itu sentiasa berada bersama kami. Malam yang panjang buat aku dan Fahmi. Malam yang hanya ada Aku, Fahmi, malam dan si kunang-kunang. Malam itu segalanya bermula. 



No comments: