Wednesday 24 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 23



Bab 23

Akhirnya, kehadiran untie Rehan mengembirakan aku di pagi itu, tetapi kegembiraan itu hanya bertahan sekejap sahaja. Ingatkan untie Rehan membawa berita baik untuk ku, rupanya bukan. Satu lagi kejutan aku terima dari untie Rehan, yang sepatutnya aku panggil Kaklong, tetapi tidak kesampaian. Dia tetap untie Rehan buatku. Dia datang kerumahku memberitahu untuk membatalkan semua majlis, termasuk memutuskan pertunangan. Menurutnya, abang Rafiq tidak mahu meneruskan rancangan pernikahan, walaupun ada ura-ura rancangan untuk majlis nikah diteruskan di kemudian hari, jika segalanya lega.
Tetapi kedatangan untie Rehan menjelaskan segalanya. Jawapannya, ialah BATAL.


Aku terduduk sekali lagi, lutut ku lemah. Hasrat aku yang sanggup menunggunya sehingga keadaan lega, musnah! Menurut untie Rehan, ini semua adalah permintaan abang Rafiq sendiri. Dia perlukan masa untuk menjernihkan keadaan dan dia tidak mahu mengheret  diriku ke kancah kehidupannya yang sedang bergolak.
Memang susah menjadi seorang businessman yang berjaya. Mereka mempunyai banyak musuh yang mereka tidak ketahui, masing-masing sanggup berbuat apa sahaja demi untuk menjatuhkan pesaing.

Aku faham itu semua, malah aku sanggup menghadapi resiko menjadi isterinya, aku sanggup susah senang bersamanya. Mengapa abang Rafiq tidak mahu memberi aku peluang untuk membuktikan yang aku sanggup menghadapi itu semua bersamanya? Yang paling aku hairan, mengapa dia tidak datang sendiri berbincang denganku. Tidak beranikah dia untuk berdepan sendiri dengan aku? Sudah hilangkan sifat matang dan kejantannya?
Ini tidak, hanya berwakilkan untie Rehan, kakaknya. Abang Rafiq yang aku banggakan, dan yang aku fikir matang, rupanya tidak. Malah pengecut, takut hendak mengambil resiko kepada perkara yang belum berlaku.
Kini baru aku tahu, siapa abang Rafiq sebenarnya.

Untie Rehan menghulurkan aku sampul surat sebelum dia beredar. Pasti daripada suami tidak jadiku, abang Rafiq.
Terketar-ketar dan berdebar-debar aku membuka surat tersebut sendirian di dalam bilik. Itupun setelah untie Rehan beredar.
Perlahan-lahan aku baca coretan yang hanya beberapa baris sahaja.

Coretan tertulis, “Maafkan abang. Abang  terpaksa lakukan ini semua demi keselamatan Ilyna. Abang tidak mahu Ilyna dibabitkan dalam hal abang. Biar abang seorang sahaja yang menanggungnya. Abang masih sayangkan Ilyna. Walaupun abang tahu Ilyna marahkan abang. Takdir menentukan kita tidak dapat bersama sekarang ini. Tetapi abang berdoa agar takdir akan menemukan kita semula. Abang akan tunggu takdir itu.
Sayang, Rafiq”.

Aku genggam sampul dan surat yang sudah basah oleh airmataku. Aku rapatkan ke dada. Aku bayangkan abang Rafiq yang berkata-kata di hadapanku, bukan hanya sekeping coretan darinya. Aku ulang dan ulang membacanya, kerana aku tidak faham apa yang dimaksudkannya.
Dia melepaskan aku teruskah?
Atau dia mahu aku menunggunya?
Jika itu takdir yang tersurat, aku redha dan aku hanya akan mengikut apa sahaja yang akan ditakdirkan buatku.
Adakah ini takdir yang dimaksudkan oleh abang Rafiq?

Bantal yang dibasahi air mata semalam tidak sempat kering, hari ini ditambah lagi dengan air mata, menjadi ianya lebih basah. Lebih-lebih lagi setelah membaca nota itu. Aku mengurung diri di dalam bilik. Aku sudah tidak pedulikan kesihatan diriku sendiri. Lia langsung tidak aku hiraukan. Pandai-pandailah emak dan Aliya merengkoh Lia. Nasib baik Lia seorang anak yang baik, tidak banyak ragam. Lia seperti mengerti yang ibunya di dalam gundah gulana.

Makan dan minum tidak aku hiraukan. Tidak terasa lapar atau dahaga. Namun emak tidak putus asa, setiap kali waktu makan dia akan memaksa aku makan, sesuappun jadilah pintanya.
Aku nampak, dia yang paling risau melihat keadaan aku. Itulah hati seorang ibu, aku kira dia dapat rasakan apa yang aku rasa.  Aku paksa diriku, demi menjaga hati emak yang tidak jemu memujukku. Sesuap makanan yang masuk ke mulut, aku rasakan bagaikan tidak mempunyai rasa, hambar, air yang di minum rasanya payau sahaja. Tersekat-sekat di kerongkong, payah rasanya hendak ditelan, semuanya tersekat di tengah kerongkong.
Demi emak, aku gagahkan juga menelan.

Aku banyak menghabiskan waktu mengadu ke hadrat Ilahi, kerana aku tahu, hanya Dia yang mampu mendengar doa ku dan hanya Dia sahaja yang mampu mengubat hatiku yang remuk ini. Dalam sendu aku baca dari baris ke sebaris ayat Al-Quran, kerana aku rasa sedikit tenang apabila berbuat demikian. Setiap kali lidahku menyebut ayat Al-Quran yang ku baca, bagaikan menyelinap sedikit tenaga untuk aku menerusan ke hidupanku. Seolah-olah memberi semangat untuk aku menghadapi hari hadapan yang belum pasti apa lagi yang akan berlaku.

Aku tahu apa yang berlaku ke atas diriku mempunyai hikmah. Hikmah hanya Dia yang mengetahui. Yang paling jelas kini, aku lebih kerap mendambakan diriku dekat denganNya. Terlalu dekat, aku bagaikan tidak segan mengadu segala yang terbuku di hati ku kepadanya.

Cuti yang sepatutnya menjadi cuti bulanmadu, aku habiskan dengan mengembalikan semangat. Semangat yang telah hilang, melayang bagaikan angin lalu.
Setiap saat dan detik aku berkata, aku harus bangun dan teruskan penghidupan ini.
Bukan untuk diriku, tetapi untuk Lia.
Aku tidak boleh berterusan begini, Lia perlukan aku,Yang pasti, apa yang berlaku bakal menjanjikan sesuatu yang lebih baik buatku, insyallah.

***

Cuti dua minggu berlalu begitu pantas. Di atas nasihat emak, aku pulang semula ke Kuala Lumpur sendirian, tanpa Lia bersama. Emak risau dengan keadaanku, walaupun aku sudah dapat perlahan-lahan menerima hakikat yang abang Rafiq bukan jodohku.
Aku tidak sepatutnya marah atau menyimpan dendam kepadanya. Aku kena faham, abang Rafiq meninggalkan aku bukan di atas kehendaknya, tetapi kerana keadaan. Keadaan yang tidak membenarkan dia meneruskan niatnya menjadi suamiku. Yang lebih penting, aku kena faham, pihak abang Rafiq lebih terluka dan kecewa. Dia lebih malu dijatuhkan maruahnya di khalayak ramai, di waktu sepatutnya hari bahagia aku dan dia. Yang aku tidak faham, sudah berkali-kali aku beritahu, aku sanggup susah senang bersamanya, tetapi dia berkeras tetap mahu membatalkan pernikahan kami, sehingga dia selesai membersihkan namanya. Tambahan pula dia takut, kerana kesibukannya yang turun naik mahkamah akan menjejaskan hubungan suami isteri yang baru kami bina, jika perkahwinan ini diteruskan. Betulkah?

Apa lagi yang aku boleh buat, keputusan mutlak di tangan pihak lelaki. Aku sebagai disebelah pihak perempuan hanya mampu menerima sahaja keputusan itu, walaupun aku tidak rela.
Sepatutnya aku pulang dengan gelaran baru, gelaran “Puan:, tetapi nampaknya tidak kesampaian, aku pulang masih dengan memegang gelaran “Cik”.

***

“Hey! Lyna.. cheer up dear, tak jadi kahwin, is not the end of the world you know..?Itu namanya kau tak ada jodoh dengan dia.. ” kata-kata peransang dari Amelda, lancar sahaja nyonya itu berbahasa melayu. Loghat melayunya membuat aku sedikit terhibur.
Jemu agaknya dia melihat aku yang asyik termenung di bilik kubicalku.
 Memang mudah orang bercakap, kerana orang yang memandang tidak dapat merasa apa yang aku rasa. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.
Tangan lembutnya mengurut di belakangku perlahan, apabila dia melihat aku asyik banyak termenung dan tidak ceria seperti selalu. Dia dan beberapa kawan ku yang lain, mengetahui apa yang berlaku, kerana mereka ada bersama sewaktu kejadian itu berlaku. Bersamaku kononnya ingin berkongsi moment bahagiaku, rupanya lain jadinya.  Mereka berkongsi permulaan deritaku, rupanya.
Kini aku hilang kata-kata, yang mampu aku buat hanyalah tersenyum tawar. Memanglah bukan akhirnya dunia jika tidak menjadi seorang isteri! Tetapi hatiku yang luka dan parah yang harus aku ubati, agar tidak menjadi lebih parah dan bernanah.

“Lyna.. can you help me..?” tanyanya lagi.
Amelda sengaja meminta bantuan agar aku sibuk dan tidak hanya leka mengenang nasib. Dia berharap dengan kesibukan, aku mungkin dapat mengalihkan pemikiranku ke arah tugasan. Tidaklah aku memikirkan perkara-perkara yang tidak sepatutnya aku fikir lagi. Perkara yang tidak mendapat faedah apa-apapun jika difikirkan. Memikirkan masalah yang bukan masalah sebenarnya.

“Apa dia Amel..pa dia?” tanyaku kerana aku tidak menumpukan perhatian ku kepada pertanyaannya.
That two cats, we need to neuter that cats, boleh? Boleh tolong” katanya, sambil menunjuk kearah dua sangkar putih.
Ke arah dua ekor kucing, kucing kampung yang gemok, seekor berwarna kuning bertompok putih dan seekor lagi berbelang cicak. Aku angguk tanda setuju. Bulat sahaja mata kucing-kucing itu memandang aku dan Amel. Comel! Kucing kampungpun jika dijaga betul memang comel. Mereka lebih aktif dan lebih mudah dijaga.

“Okey.. let’s do it..” katanya tegas dengan penuh semangat, konon, tunjuk sudah okey. Yang sebenarnya hanya lakunan.
Amel senyum, mengetahui kawannya yang seorang ini sudah back to her senses.
Aku menurut dan mengekorinya di belakang menuju ke bilik pembedahan dengan menjinjit kandang kucing seorang satu.

Aku harus menumpukan perhatian sepenuhnya keatas tugasku, kerana aku tidak mahu terjadi apa-apa kepada binatang yang tidak berdosa itu. Sekurang-kurangnya kesibukan aku di hospital membuat aku lupa perlahan-lahan masalah yang tidak sepatutnya dipanggil masalah itu.

Hari berganti minggu, minggu berganti bulan, akhirnya aku redha sepenuhnya dengan ketentuan yang berlaku.
Dua bulan peristiwa itu berlalu. Berlalu pergi dengan sedikit merobek hatiku. Hidupku sudah perlahan menjadi normal, namun tidak tetap ada parutnya.
Yang nyata, inai dijarikupun sudah hampir ke penghujungnya.
Aku sudah boleh tersenyum semula. Aku selalu berfikir, Abang Rafiq muncul secara tiba-tiba dalam hidupku, dan dia juga pergi mendadak meninggalkan aku.
Sejak aku ditinggalkannya, tidak sekalipun aku menghubunginya. Bukan aku tidak merinduinya, bohong jika aku kata “tidak”. Tetapi aku keraskan hatiku, dia yng tidak mahu aku terlibat langsung di dalam hidupnya, kenapa pula aku perlu terhegeh-hegeh?. Demi keselamatanku katanya. Jika itu yang dia mahu, itu yang dia akan dapat.
Aku bukannya sombong, dan aku juga bukannya murah, mengendeng kepada orang yang tidak sudi.
Jika dia ada prinsip hidupnya, begitu juga aku. Biarlah dia dengan dunianya, dan aku dengan dunia baru ku. Mungkin aku seorang sahaja di dalam dunia ini yang mengalami di tinggalkan sendirian di hari pernikahan.  Tetapi aku harus mengambilnya secara positif, aku di tinggalkan kerana aku bukan jodohnya.

Peristiwa yang berlaku membuat aku lebih dewasa, dewasa untuk menerima apa sahaja halangan yang bakal menunggu aku di hadapan.

Aku sangat berterima kasih kepada keluarga dan kawan-kawan yang tidak jemu-jemu menyuntik nasihat untuk aku terus lalui kehidupan yang penuh berliku. Semua manusia hadapi halangan di dalam hidup mereka. Apa yang berlaku anggaplah hanya asam garam kehidupan. Asam garam kehidupan yang membuat kita lebih cekal dan tabah untuk mengharungi kehidupan seterusnya.

Lia juga sudah aku jemput hujung minggu yang lalu. Mak sudah rasa confident yang aku sudah boleh menjaga Lia seperti biasa. Sekurang-kurangnya Lia dapat membuat aku sibuk.

“Hey.. dokter, tak usahlah menung-menung lagi?” terkejut aku dari hayalan apabila Kak Ita menegurku. Apalah Kak Ita ni.. tidak boleh tengok orang senang. Aku tersenyum.
Mana ada aku termenung, aku hanya tersasar sedikit mengelamun,  sudah tertangkap pulak.

Mengelamun melihat suratkhabar muka hadapan yang memaparkan majlis besar-besaran perkahwinan Putera Charles dengan Lady Diana Spencer. Beruntung kau, Putera Charles mendapat isteri muda dan cantik.

“Mana ada saya menung kak.. saya tengok ni ah..apa tu..Lady Di ni.. cantik.. untuk Charles” kataku. Macamlah Prince Charles dan Lady Diana, kawan-kawan sekampung sahaja aku buat.
Kak Ita mendekati aku, dia juga ingin melihat kecantikan puteri yang dikatakan berhati rakyat itu.
“Ah..ah.. memang cantik kan Lady Di.. ya dokter!, tak padan dengan Prince Charles tu.. dahlah tua..tak hensem langsung! beza 13 tahunn, jauh tu..” komen Kak Ita dengan aksi muka yang bersungguh, aku hanya memandangnya sambil tersenyum. Bukan main lagi Kak Ita, pasal gossip, beri pada dia, memang nombor satu!
Terkenang aku, jika aku menjadi isteri abang Rafiq, perbezaan umur kami 7 tahun. Aku masih terkenangkan dia. Ahh.. kenapa aku masih ingatkan dia, sedangkan dia aku pasti langsung tidak teringatkan akupun.  Lyna wake up!!

“Apalah akak ni.. ini lah namanya jodoh?” jelasku.
“Banyak sangat bezanya dokter Lyna.. banyak tu.. 13 tahun..” balas kak Ita lagi.
“Tak apa lah Kak Ita, janji dia orang bahagia.. dapat title Princes lagi..” kataku.
Kak Ita hanya angguk.

“Dah time nak balik ni.. akak kena siap dah.. jumpa esok dokter Lyna. Nanti suami akak tunggu lama pulak kat parking tu. Akak tengok macam nak hujan aje. Dokter tahulah akak naik motor ni, takut tak sempat, hujan tengah jalan, mahu kami basah..” panjang lebar pulak celoteh kak Ita, lalu meninggalkan aku yang masih mengkelebek surat khabar. Bukan bacapun action sahaja.

Aku pandang ke lengan, melihat jam tanganku. Memang sudah hampir jam 5.30 petang. Aku pandang pula di luar, juga benar dengan apa yang kak Ita beritahu, awan mendung sudah berarak berlahan. Dari kelabu sudah beransur kelabu pekat. Aku juga harus bersiap, aku takut kesesakan lalu lintas akan berlaku jika hari hujan. Akibatnya aku akan lambat menjemput Lia di Tadikanya.

Cepat-cepat aku melipat suratkhabar yang tadinya aku bentang di atas meja. Aku perhatikan dua rakan sekerjaku juga sedang berkemas. Semuanya ingin lari dari kesesakan lalu lintas jika hujan turun. Hujan dan kesesakan lalu lintas memang serasi, tidak dapat dipisahkan. Jika hujan akan berlakunya kesesakan dan jika jalan sesak tentunya kerana hujan..

Cepat-cepat juga aku mengetip kad kedatangan dan menuju laju berjalan ke pakir kereta. Hujan rengai sudah turun. Cepat-cepat aku menutup kepalaku dengan kedua telapak tanganku. Acah sahaja, mana boleh dengan hanya dua tapak tangan yang kecil itu melindung kepala ku. Tak kesahlah.. sekurang-kurangnya aku usaha dari basah.
Dan perlahan aku memandu meninggalkan ruang hospital. Nasib baik aku bertugas di hospital haiwan, jika hospital manusia, mana mungkin aku boleh berlalu begitu sahaja. Silap-silap aku kena on call.

Baru sahaja aku bergerak meninggalkan hospital, hujan telah turun dengan lebat sekali, sehinggakan vision penglihatan amat terbatas. Aku nyalakan lampu hazard dan bergerak perlahan. Aku lihat kenderaan lain di lebuhraya itu juga memasang lampu hazard sebagai amaran supaya berhati-hati. Berhati-hati kerana penglihatan yang terbatas dan juga jalan yang licin.

“Bum!” tiba-tiba aku terdengar sesuatu, bunyi dari arah tayar belakang sebelah kiri keretaku.
“Aduh! apa pulak ni, dahlah kat luar hujan lebat, tayar buat hal pula” aku mengomel sendiri.
Pamanduan aku berat, tidak boleh berjalan dengan lancar seperti terhenjut-henjut. Aku tidak boleh teruskan perjalanan  pulangku. Jika aku berterusan begini akan merosakkan lagi tayar keretaku. Silap-silap rim jadi kemik. Akhirnya aku perlahan-lahan memberi isyarat untuk ke tepi jalan sahaja.
Aku memasang niat akan meneruskan semula perjalanan dan mencari bengkel yang berdekatan sebelum pulang apabila hujan reda. Yang mana aku sangkal akan berlaku dalam masa terdekat, memandangkan hujan masih turun mencurah-curah, bak kata orang putih pouring like cats and dogs.

Terbayang aku wajah Lia yang tertunggu-tunggu ibunya yang tidak muncul diwaktu yang sepatutnya dia dijemput pulang. Tetapi apa yang boleh aku buat sekarang ni, hendak menukar tayarpun aku tidak pandai.
Aku on radio dan mendengar apa sahaja yang bersiaran, janji aku tidak sunyi, ada suara radio menemaniku.

Hari pula sudah merangkak gelap. Ditambah dengan hujan yang masih turun dengan lebat, cuaca memang nampak cepat gelap. Aku pastikan kesemua pintu berkunci, takut pula perkara yang tidak diingini berlaku, oleh itu baik sahaja aku berhati-hati. Aku hanya duduk di seat mendiamkan diri sambil mendengar radio, dari 10 minit berganjak ke 20 minit, tahu-tahu aku sudah tersadai di tepi jalan hampir 45 minit. Hujan tidak juga menunjukkan tanda akan reda. Aku sudah mula risau.
Berdendang lagu “No matter what” oleh penyanyi kumpulan British Boyzone. Sedap pula aku mendengar liriknya. Memang selalu aku mendengar lagu yang menjadi hits sewaktu itu, tetapi aku tidak pernah pedulipun rangkap-rangkap liriknya. Tetapi petang itu, mungkin kerana sudah tidak tahu apa hendak buat, aku seakan-akan menghayati pula maknanya..Hemm Ilya Suffiyah…

No matter what they tell us
No matter what they do
No matter what they teach us
What we believe is true

No matter what they call us
However they attack
No matter where they take us
We'll find our own way back

No matter what, terkeluar ayat itu dari mulut aku. Yes, no matter what!

“Tuk! Tuk! Tuk!” cermin pintuku diketuk orang.
Terkejut aku.
Baru sahaja aku memasang semangat dengan ayat No matter what, sudah ada dugaan baru.  Dari bayangan yang aku nampak susuk tubuh seorang lelaki yang sedang berpayung, meminta aku menurunkan cermin.
“Oh.. tidak.. maaf aku tidak akan berbuat demikian” jantungku laju mengepam darah laju kekepalaku.

Lagu yang bersiaran di radio aku kecilkan, hati sudah dup dap dup dap.. siapa pulak yang si lelaki itu hendak dari aku.
“Tuk..tuk.. tuk..” lagi kuat ketukan dari luar cermin tingkap buat aku sangat takut.
Kali ini sudah susuk tubuh orang lain pula. Dari imbasan cermin nampaknya, dia memaksa aku membukanya. 
“Apa sebenarnya lelaki ini mahukan dariku.. jangan-jangan hendak merompak  aku, atau hendak mengambil kesempatan dengan hujan yang lebat dan cuaca yang hampir gelap, silap-silap hendak… hisy selisih malaikat 44, nauzubillah!!” aku tidak fikirkan perkara yang baik, yang terbayang hanya perkara yang buruk sahaja, rompak atau rogol..
Aku masih sangsi dengan lelaki yang masih mengetuk cermin pintu keretaku.
Lama dia sabar mengetuk cermin pintu.

No way, and no matter what, aku tidak akan membuka pintu itu.

Ketukan masih aku dengar. Aku sudah menggigil ketakutan. Kemudian lelaki itu menampakkan wajahnya dekat dicermin kereta ku apabila dia ketahui aku enggan membukanya.

“Ya Allah!” Terkejut aku, apabila wajah yang masih menjengok-jengok di cermin kereta aku adalah anggota Polis!!.
Perlahan aku turunkan cermin kereta.
“Cik okey tak?“ tanyanya.
Apa punya soalan wahai abang polis oi.. tak nampakkah aku sudah pucat muka ni!!
“Okey..okey..saya okey“ tetapi jawapan akupun songsang juga.
Di hati punyalah takut, tetapi yang keluar di mulut, kata “okey“ pulak. 
Namun aku lega dengan kehadiran abang polis.
“Cik.. cik kenal tak lelaki ni..?“ sambil tangannya memanggil seseorang
Terkejut aku, lelaki yang di panggil itu memang aku kenal.
Cepat-cepat aku angguk laju dan berkata “Ya Encik, Kenal, saya kenal dia..”
“Saya nampak dia mengetuk pintu kereta cik tadi. Tu yang saya berhenti takut cik ada masalah..” kata abang polis lagi.
“Ohh..nampaknya dia akan bantu cik. Tayar kereta cik tu dah koyak. Saudara boleh bantu tak perempuan ni..” tanyanya kepada si lelaki.
“Ya..Encik, saya akan bantu dia..”
“Okey.. saya bergerak, jangan lupa bantu ha!” kata-kata akhir dari abang polis sebelum beredar.
 
Cepat-cepat aku menaik punat lock, untuk membenarkan si lelaki masuk untuk duduk di seat penumpang. Kasihan dia, sudah basah kuyup, gara-gara aku tidak mahu tahu siapa yang mengetuk. Kejam betul aku rasakan saat itu.

Nafas aku tarik panjang. Aku lega, ada orang yang akan membantu aku menukar tayar akhirnya. Dia penyelamatku.
“Alhamdullillah…”
Alyna Suffiyah, sabar dulu, jangan begitu cepat rasa lega kerana kau kena ingat, banyak jenayah berlaku adalah melibatkan orang yang kita kenal!

No comments: