Wednesday 24 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 25




Bab 25

“Lyna.. aku dah nak pegi kerja dah ni.. kau tu kenapa tak siap lagi?..” tanya Dian, hairan kenapa aku tidak bersiap lagi, selalunya aku yang siap dulu dari dirinya. Aku masih dengan pajama berjalurku. Kuyu sahaja mata, menahan pening lalat yang aku alami. Aku gagahi juga bangun kerana Lia sudah jaga. Aku siapkan dia dan dia leka bermain.

“Hari ini aku nak emergency leave la..Aku rasa macam nak demam aje ni..” dengan suara yang sedikit serak.
Aku akan memaklumkan pihak hospital sebentar nanti.
“Lia.. Lia macammana? Nak aku hantarkan..” tanya Dian.
Dian memang mengerti, dia ada juga sesekali membantu aku menghantar Lia ke tadika, jika aku tidak sempat. Dian memang seorang kawan yang baik.

“Kau boleh ke!” kata ku.
“Boolehh.. mana barang-barang Lia, Kalau Lia kat tadika, kau bolehlah rehat, cepat sikit sembuhnya..” betul jugak kata Dian, kenapalah aku tak terfikir begitu, Dian pula yang cerdik. Aku ni, nama aje seorang doktor, hal-hal simple macam tu pun tidak aku terfikir.

Dalam kepala yang pening-pening lalat, otak jadi beku, tidak dapat berfikir waras. Aku cepat-cepat menyiapkan beg bekalan Lia dan aku hulurkan kepada Dian. Berselang seli dengan bersin. Teruk nampaknya deman selsema aku kali ini. Deman selsema bercampur dengan demam..dot..dot..dot.!

Lia sudah siap dikelek oleh Dian.
“Kalau macam tu, aku gerak dulu.. kalau ada apa apa kau call tau? Ingat tu call aku, jangan buat diam aje.. kalau sakit call aku..” berulang-ulang memesan, prihatin betul Dian.
Tetapi bercakap seperti gangster beri amaran. Dian beredar bersama Lia, aku tahu dihatinya mungkin risau juga memikirkan kesihatan aku.

Aku membaringkan diri, sebaik sahaja aku dengar pintu ditutup Dian. Aku sudah biasa hanya mengambil panadol jika aku demam. Malas hendak ke klinik.
Adakah seorang doktor yang tidak suka pergi klinik.
Ada, orang itu akulah! Bukan penakut doktor, tetapi pemalas.. jika orang sakit, bukan main lagi beri nasihat, tetapi jika diri sendiri, ambil ringan!.

Entah berapa lama aku terlelap, terjaga sahaja sudah tengahari, perut tidak masuk sebutir nasipun sejak pagi. Tidak ada selera, tetapi perlu makan sesuatu sebelum perut masuk angin. Masalahnya apabila aku bangun aku asyik bersin dan kepala masih pening-pening lalat, berpinar-pinar. Rasa hendak rebah sahaja.

Paling mudah yang terfikir di kepala aku, M.A.G.G.I makan mee segera. Aku ke dapur menjerang air. Sementara air masak aku membaringkan diri di sofa. Dalam baring-baring aku terlelap lagi. Terkejut aku apabila aku mendengar cerek yang membunyikan suara, entah berapa lama menjerit di atas tungku dapur.
Cepat-cepat aku berjalan ke dapur. Terperanjat aku apabila aku lihat cerek sudah hampir kering, cepat-cepat aku alihkan. Tetapi entah mana silapnya aku terlepas cerek yang berisi air panas. Air panas yang berbaki tertumpah di kedua-dua tanganku. Tangan kanan yang paling teruk.

Kali ini aku harus ke klinik, tidak boleh ambil ringan lagi. Aku tidak boleh memandu dengan keadaan tanganku yang sudah memerah. Hanya seorang sahaja yang muncul di dalam kepalaku.
Kak Rozi, aku tahu kak Rozi pasti ada di rumah kerana dia surirumah. Tentunya yang lain pasti sudah pergi bertugas.

Cepat-cepat aku keluar dan menekan loceng pintu rumah kak Rozi bertalu-talu. Belum pintu dibukapun aku sudah melaungkan namanya dalam nada cemas.
“kak Rozi, kak Rozi.. tolong Lyna kak Rozi..tolong Lyna..” rayuku dengan suara yang sedikit serak.
Ke mana pulak Kak Rozi ni..
Kepala masih berpinar, orang sedang demam..pertolongan yang diharap tidak muncul pula!
Aku laung lagi nama Kak Rozi, biarlah sampai satu apartment dengar..aku dah tak kesah.

Cepat sahaja pintu dibuka, tetapi yang muncul bukan kak Rozi, tetapi Fahmi.
Tersenyap aku. Dia bukan orang yang aku harapkan muncul. Kenapa dia berada di rumah? Tidak bertugaskah dia?
“Lyna kenapa?” juga dengan nada yang cemas.
Matanya sudah memandang ke arah tanganku yang aku angkat paras dada, tangan yang sudah memerah dan terketar-ketar.
“Ya Allah Lyna.. kenapa tangan tu..” di pegangnya tanganku.
“La.. panas, Lyna demam ni,. tangan tu kena apa? Api? Air panas?” banyak pula soalannya.
“Air panas..” jawabku

Kemudian muncul kak Rozi. Dia juga memegang lenganku. Memang aku demam.
“Ha.. air panas? Mi.. bawak Lyna kat clinik cepat!, dia demam ni.. tangan pulak kena air panas..” kata kak Rozi juga cemas.
Bertimpa-timpa, sudah demam kena air panas pula.
“Lia mana?” tanya kak Rozi lagi
“Tadika.. Dian hantar..” jawabku.
“Jom.. akak pergi sekali.. tutup pintu tu..” katanya lagi.
Aku yang menahan sakit hanya menurut. Berdenyut-denyut rasanya kedua-dua belah tanganku.
“Kak tolong ambil purse saya dulu..” pintaku.
Kak Rozi terus masuk ke dalam rumah. Tidak lama dia muncul dengan menyandang beg tanganku.
Aku dipapah kak Rozi, Fahmi mengikut di belakang. Tidak mahu dia bertindak lebih-lebih di hadapan kakaknya, sedangkan aku rasa dihatinya sangat runsing memikirkan hal aku..itulah aku, kenapalah clumsy sangat.

Di klinik, semua diuruskan oleh Fahmi, kak Rozi duduk menemani aku. Kedua-dua tanganku berbalut. Apabila memandang balutan tanganku, teringat aku semasa Fahmi berbalut tangannya angkara aku. Kini tangan aku pula berbalut, hukum karma. Aku juga diberikan cuti sakit selama 2 hari.

Fahmi meleret matanya di lengan, jam menunjukkan pukul 2 petang.
“Dah makan?” tanyanya. Seperti tahu-tahu sahaja aku belum makan.
Tangan ku melecur kerana hendak menyediakan makanan, tetapi tidak aku cerita perkara itu kepada sesiapa. Gara-gara hendak merebus maggi.
“Makan kat rumah ajelah Mi.. kan akak ada masak tu..” usul kak Rozi.
“Hemm..”  jawab Fahmi angguk.
Aku hanya berdiam, mendengar perbualan dua beradik. Yang laparnya aku, yang setujunya orang lain.

Aku tidak terus pulang ke rumahku, aku diheret  ke rumah kak Rozi. Cepat sahaja kak Rozi menghidangkan makanan di atas meja. Kerana tanganku berbalut, kak Rozi sediakan sudu dan garpu.  Terketar-ketar aku menyuapkan rezeki aku hari ini ke mulut, bagi mengisi perut yang sudah berkeroncong. Fahmi memerhatikan aku makan, aku tahu dia seolah-olah hendak membantu aku. Aku tidak mahu, ada sukarelawan yang sudi menyuap aku. Setiap suapan aku dikiranya. Sehingga aku selesai. Fahmi.. Fahmi.. sampai begitu sekali.

“Kak, saya balik dululah.. terima kasih kak, Fahmi jugak..dah bawak Lyna ke klinik? Siap beri makan lagi” kataku.
“Tak usah balik lagi, rehat aje kat sini.. Lyna deman selsema tu.. tulah main hujan lagi..nanti Lyna tinggal sorang-sorang, apa-apa jadi sorangpun tak tahu..” sambil tangannya menghulur segelas air kosong untuk aku mula memakan ubat.

Ubat dihulur sebaik sahaja perut aku diisi, kerana tidak baik mengambil ubat sekiranya perut kosong.
“Nasib baik Fahmi ada, tengah cuti semester ni..kalau akak sorang-sorang mahu jugak akak panic..” kata kak Rozi, lalu mengambil tempat disebelahku.
“Akak pun sebenarnya nak tanya Lyna..Lyna jangan marah ya akak nak tanya ni..”
Aku kerut muka, dalam aku masih di awang-awang, kak Rozi ada pertanyaan pulak. Hendak baring di sofa yang seperti memanggil-manggil aku, tidaklah aku berani. Kena pulak Fahmi masih duduk elok sahaja di sofa paling hujung. Akhirnya aku lentukkan aje kepala ku di kepala sofa.

Lega..Ahh.. kak Rozi, sekarang boleh tanya.. tanyalah sepuas-puasnya. Yang mana aku boleh jawab aku jawab, yang mana soalan cupumas, tunggu ajelah dilain siaran.
Tangan kak Rozi melengkar di bahuku.
“Lyna.. akak dah kenal lama dengan Lyna, dah lebih dua tahun akak rasa, akak tahu siapa Lyna. Tulah.. akak ada cuba-cuba..” belum sempat kak Rozi menghabiskan cerita Fahmi bangun.
“Mi nak ke mana? “ soal kak Rozi kepada adiknya yang sudah berdiri hendak beredar.
“Saya pergi bawah kejap..” katanya.
Rozi hanya angguk. Aku hanya menghantarnya dengan mata sehingga dia keluar pintu.

“Akak pernah cuba.. cuba tanya Lyna tapi tak kesampaian, sebab adik akak beritahu Lyna dah bertunang.. tapi bila..hemm..tak jadi..akak nak  tanya, Lyna dah sedia ke hendak terima orang baru dalam hidup Lyna..” Kak Rozi tidak sanggup bercerita detail, cukup dengan kata-kata yang aku dan dia mengerti.

Dia tidak mahu mengguris hatiku dengan mengenang peristiwa yang aku cuba lupakan. Patutlah Fahmi lari, kerana dia tahu kakaknya hendak bertanya soal itu. Soalan antara aku dan dia.

Aku hanya diam. Jika tidak kerana aku melecur kena air panas dan dia tidak menghantar aku ke klinik, rasanya perbualan ini tidak akan terjadi. Hisy.. tulah tidak berhati-hati, nasiblah kau Lyna dengar apa yang kau kena dengar.
Aku hanya diam, membelek balutan kemas di kedua belah tanganku. Apa lagi yang boleh aku lakukan saat itu, selain dari mengalihkan pandangan dari melihat wajah sayu kak Rozi..
“Ahh.. Lyna jangan marah akak ek.. adik akak memang sukakan Lyna sejak first day dia jumpa Lyna lagi.. hemm. Masa Lia pimpin tangan dia. Masa tu  dia duduk rumah ni, waktu akak pergi umrah hari tu. Tapi dia ingatkan Lyna dah kahwin sebab  dah ada anak. Dia siap tanya akak kat Mekah ..bila akak cerita, Lia anak angkat, dan Lyna masih single, dia punyalah seronok. Tiap kali call, tak pernah tak ada cerita Lyna dengan Lia.. tapi bila akak balik, Lyna dah tunang pulak..adik  akak terlambat..Tapi kan, itulah! Takdir kita tak tahu. Kita cuma merancang dan DIA yang menentukan,,” kata kak Rozi, tunduk.
Lama kami diam.
Aku tertampan dengan soalan kak Rozi.
Terkejut tetapi gembira. Rasanya ungkapan yang paling sesuai, Pucuk di cita, ulam mendatang.
Hendak jerit Yahoo.. atau Ya beda bedu…
Aku tidak bertepuk sebelah tangan rupanya.
Tetapi itu semua hanya ungkapan yang aku simpan di dalam hati. Kau jangan tunjuk gatal sangat Alyna…behave yourself girl.. behave!

Tidak aku sangka Fahmi ceritakan kesah Lia memimpin tangannya di dalam lift kepada kak Rozi, buat aku malu sahaja. Nasib baik cerita itu hanya aku, Fahmi dan kak Rozi sahaja yang tahu, aku harap orang lain tidak mengetahuinya.
“Lyna.. Lyna..” teragak-agak aku hendak menjawab.
“Tak pa, Lyna rehat,  jawapan tu boleh nanti nanti. Bila dah sedia beritahu akak ye?”kata Kak Rozi.
“Meh.. akak hantar Lyna balik, tapi jangan kunci, kejap-kejap akak intai..jom..” dipapahnya aku pulang ke  apartmentku.

Aku terus ke bilikku. Kemudian aku dengar rung rang di  dapur. Kak Rozi membantu aku mengemas barang-barang yang berselerak di dapur tadi agaknya. Mana sempat hendak kemas, tangan sudah melecur.
Di dalam bilik aku bukannya boleh tidur, soalan kak Rozi teriyang-iyang di telingaku.

“Adik akak memang sukakan Lyna sejak first day dia jumpa Lyna lagi..” berulang-ulang suara kak Rozi bermain di kepalaku.

“Huwek..” Sedang aku berfikir-fikir, tiba-tiba aku rasa mual dan terus berlari kebilik air. Tidak aku sedar tangan lembut kak Rozi sudah mengurut perlahan belakangku. Aku sapu mulutku dengan tangan dan menoleh dengan mata yang kuyu menagih simpatinya. Teruk sangat sakit aku, gayanya. Sudahlah deman, tangan kena air panas, kerana lapar, perut masuk angin pulak, ditambah dengan soalan yang kepala aku yang pening ini untuk memikirnya. Adakah ini masa yang terbaik untuk aku memberi jawapan? Jawapan yang sudah lama aku simpan.

“Dah masuk angin perut tu..ahh.. tadi pagi Lyna tak makan kan?” tanya kak Rozi.
“Pergi baring dulu, nanti akak buat bubur sikit untuk Lyna… pergi rehat..” Terus dipimpinnya aku dan aku baring.
 Aduh, banyak betul aku terhutang budi dengan keluarga ini.
Belum sempat kak Rozi berlalu, aku sentap tangannya.
“Kak.. terima kasih..” kataku terketar-ketar dan perlahan.
Kak Rozi senyum dan membiarkan pergelangan tangannya masih aku pegang dengan tangan yang masih berbalut.
“Kak.. “ kak Rozi menunggu dengan sabar apa yang akan terkeluar dari mulut aku, yang sedang pening lalat.

“Lyna..Lyna pun sukakan adik akak tu..” kataku, antara sedar dengan tidak, sudah terkeluar apa yang tersimpan sekian lama.
Kak Rozi senyum. Aku harap itu senyum gembira, sama gembira dengan dendangan hatiku.

“Dah..tu, rehat dulu, nanti akak datang bila bubur siap ya..” katanya lembut, tangannya terus mencapai selimut dan menutup tubuhku yang sudah berbaring.
Aku terlelap, cepat betul ubat yang aku makan memberi kesan kepadaku. Atau bukan kerana ubat, tetapi kerana aku sudah luahkan segala isi hatiku yang selama ini tersimpan.
Aku hanya tersedar apabila terdengar laungan suara azan asar dari surau berdekatan.
Buka sahaja mata, aku sudah lihat kak Rozi duduk di birai katil, cuba membantu aku duduk dengan selesa.

“Dah lama akak kat sini..” tanya ku, kerana ingin tahu sudah berapa lama dia didalam rumahku.
“Baru aje..Lyna nak bubur, ada akak panaskan kat dapur tu..” tanyanya.
Aku senyum. Memang aku lapar. Tandanya aku sudah kebah, bila sudah ada selera.
Perlahan aku berjalan ke bilik air, mencuci muka hanya melalukan air ke muka kerana tanganku masih berbalut. Kemudian aku sapu dengan tuala muka. Kak Rozi berada di dapur kerana aku dengar lentang lentung yang datang dari arah itu.
“Nah.. makan Lyna.., sempat pulak Fahmi belikan buah orange tadi kat supermarket kat bawah tadi untuk Lyna..” mataku tersorot ke arah beberapa hirisan buah orange yang terletak di dalam piring.

“Akak dah beritahu dia..” senyum sahaja kak Rozi menyampaikan yang dia sudah memberitahu adiknya tentang jawapan yang telah aku beri.
Aku yang termalu, cepat sangat agaknya aku memberi jawapan.
“Makan..Lyna kena sihat cepat sebab minggu depan rombongan akak nak datang.. boleh?” begitu cepat sekali perancangan kak Rozi.
Aku hanya mampu tersenyum, di hati berkata-kata, cepat betul aku mencari mengganti abang Rafiq dalam hidupku.
Habis bubur yang dimasak kak Rozi aku makan, begitu juga buah yang dibeli Fahmi. Amboi, lapar sungguh aku. Selera yang datang tiba-tiba, terutama apabila aku mengetahui, Fahmi masih sudi menerimaku, setelah aku menolaknya ke tepi, sewaktu aku mabuk berkasih dengan abang Rafiq dulu.

****

“Assalamulaikum…” terdengar aku suara Dian di depan pintu, baru balik dari ofis gamaknya.
“Lia.. mana ibu ni senyap aje, Makuda tak tahu pulak mana perginya” terdengar juga aku Dian bercerita dengan Lia.
Manalah budak sebesar itu hendak faham. Ada-ada sahaja Dian ni. Hendak buat jenaka pula. Aku dengar bunyi tapak kaki Lia, berlari mencari akulah tu. Aku di dalam bilik, pergerakan dengan kedua-dua tangan berbalut amat terbatas. Namun aku gagahi juga.

“La..Lyna kenapa pulak dengan kau? Aku baru tinggalkan sorang satu hari aje, dah berbalut tangan bagai, tu kenapa?” Dian datang mendekati aku dan menelek tangan aku yang berbalut.
“Kena air panas.. nak masak maggi punya pasal..” kataku selamba, menyalahkan maggi, sedangkan diri sendiri yang tidak berhati-hati, gopoh.
“Maggi? Habis tu kau dah makan ke belum ni..?” kata Dian lagi sambil melihat jam dipergelangan tangannya. Sudah petang, takkan belum makan lagi?
“Dah, makan masakan kak Rozi. Fahmi yang hantar aku ke klinik..” kataku, memberitahu kebaikan Fahmi dan kak Rozi, walaupun Dian tidak bertanya.
“Ah! Fahmi? Tak kerja ke dia tu..?” tanya Dian lagi.
“Siapa?” aku bertanya balik kepada Dian. Ingin penjelasan “dia” yang dimaksudkan.
“Ehemm.. kura-kura dalam perahu.. Fahmilah siapa lagi..” jerit Dian
“Akupun mulanya tak tahu yang dia ada, aku nak minta tolong kak Rozi, rupanya dia cuti semester la..” jawabku girang.
Sakit-sakit masih lagi ceria. 
“Ohhh.. sebab ada Fahmi, tu yang kau cepat sihat ni.. ya?” Dian sudah mula mengusik.
Mungkin, ada juga kemungkinan kerana kahadiran si lelaki misteri aku, membuat aku cepat sembuh..
Lia berkedek-kedek datang kepadaku. Aku lengkarkan tanganku di pinggangnya walaupun dengan tangan berbalut untuk merapatkan dirinya denganku.
Kedua-dua belah tangannya yang kecil, tiba-tiba memegang mukaku dan dia mencium pipiku bertalu.
Aku sungguh terharu dengan perbuatan Lia. Lia penghiburku. Ohh.. Lia..

“Lia! Mari kat Makuda, jangan kacau ibu, ibu tu sakit.. macam-mcam sakit, termasuk sakit cinta..” kata Dian lagi, mengusik aku.
Namun aku tidak ambil pusing, aku kenal Dian yang suka mengusik aku.
“Yan..!” aku bersuara
“Hemm..” jawabnya pendek dengan mangkuk berisi makanan Lia.
Dia memanggil Lia kerana ingin memberinya makan. Lia mengendeng di atas pangkuan Dian. Menganga setiap kali sudu hampir ke mulutnya.
“Fahmi lamar aku..” kata ku mendatar. Sebenarnya bukan Fahmi, tetapi  berwakilkan kak Rozi, tetapi untuk mengelakkan panjang cerita, baik sahaja aku guna nama Fahmi.
“What?” Dian terkejut.
Sudu yang sepatutnya masuk ke mulut Lia, terhenti di tengah jalan. Bagaikan, ayat aku membuat Dian menjadi kaku seperti batu, terkejut!
Lia tetap menganga, akhirnya dia merapatkan sendiri mulutnya ke arah sudu, yang dia pasti sudu tidak akan bergerak ke mulutnya kali ini.
Entah apa yang ibu katakan kepada Makuda, membuat Makuda terkaku seperti patong cendana.
“Serious Lyna?” tanyanya lagi seperti tidak percaya dengan apa yang baru aku beritahunya.
Aku angguk.
“Habis tu kau, setuju tak?” tanyanya lagi, aku angguk sekali lagi.
Terus mangkuk berisi makanan Lia diletakkannya ke tepi.
Dia datang mara dan memelukku.
“Baguslah Lyna, congrats.. I’m happy for you, you deserve better, macam Fahmi. Aku tahu dia seorang lelaki yang baik.. lupakanlah abang..apa? ah.. whatever!” kata Dian lagi.
Dia kembali mengambil mangkuk dan menyudu makanan semula kepada Lia yang tidak tahu apa yang telah berlaku diantara makuda dan ibunya. Yang dia tahu, kedua-dua perempuan ini berpelukan. Sama seperti pelukan yang selalu dia dapat. Tetapi, makuda pulak terover, Lia ni, lapar!!

“Yan” bersuara lagi aku.
“Hemm.. ada kejutan lagi ke? Tell me” kata Dian senyum.
“Rombongan merisik dan tunang minggu depan” kataku
Dian terus terpaku sekali lagi, melopong dengan mulut ternganga. Sudah tidak tahu hendak berkata apa-apa lagi. Aku tahu, dia gembira untukku.
“Dian!” jeritku.
Barulah dia tersedar, mulut ternganga, nasib baik tidak masuk lalat.
“Lia! Lia akan dapat new daddyyy…” kata Dian kepada Lia.
Seperti biasa Lia hanya angguk. Sudah tahu si Lia ni memang suka menjadi burung lelatuk..
Bagi Lia, si rambut kerinting memang sudah lama menjadi daddynya, cuma tidak rasmi...


 

No comments: