Wednesday 24 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 24



Bab 24

“Lama dah ke Lyna tersadai kat sini? Saya tengok tayar belakang sebelah kiri Lyna tu dah pecah.. teruk pecahnya tu.. Lyna langgar apa? Koyak macam tu sekali?” katanya dengan raut muka garang. Aku masih mendiamkan diri.
“Kenapa tak buka pintu awal-awal. Sampaikan polis datang, ingatkan saya ni entah apa?“ katanya lagi. Nada masih tinggi.
Amboi, masuk-masuk sudah meninggikan suara kerana bertanya bagaimana tayar kereta aku terkoyak begitu sekali. Marah juga dengan kehadiran abang polis yang hampir memberkasnya.
Part tayar, manalah aku tahu, aku sudah memandu berhati-hati, bukannya aku main hentam sahaja langar apa yang tidak sepatutnya. Dia marah kerana aku mengambil masa yang agak lama untuk membuka cermin dan membenarkan dirinya masuk, agaknya..
Dia tidak fikirkah, hendak mampus, membenarkan orang yang tidak dikenali main hentam duduk di sebelah.. Hisy…Ya ampunnn…!!

Part abang polis, itukan sudah menjadi tugasnya, menjaga keselamatan rakyat. Manalah tahu, memang ada lelaki yang mengambil kesempatan ke atas perempuan yang tersadai seperti aku.
Nada bunyi suaranya, seperti marah, tetapi marah mengenai tayar bukan pasal lambat, dan juga bukan mengenai abang polis, tanpa memandang ke arahku. 
Tidak bertanya khabar, terus terjah begitu sahaja. Aku terdiam. Biar betul si rambut kerinting ni. Dia lupa ke? Ini Ilyna Suffiyah, bukannya adik atau anak buah dia yang sesedap rasa sahaja dia hendak berleter. Namun aku kena berlembut, kerana aku yang perlukan pertolongannya. Biarkanlah dia berleter, janji dia tukarkan tayar keretaku nanti.

“Lyna..Lyna tak perasan pulak, langgar apa..ingatkan pancit biasa..” kataku sedikit hairan dengan sikap berani Fahmi.

Seingat aku, sudah lebih dari 6 bulan aku tidak bersua muka dengannya. Sejak dia pindah dari rumah kak Rozi dan sejak aku bertunang dan sejak aku... ahh..malas aku hendak mengingatkan kesah itu.
Mungkin dalam masa 6 bulan tidak bertemu, aku rasakan dirinya sedikit berbeza. Dia sedikit kurus dan rambut juga sudah sedikit panjang. Namun dia tetap si rambut kerinting yang aku kenal. Dia yang duduk di seat penumpang, menolak ke belakang rambutnya yang sudah nampak basah. Boleh nampak air yang berlumba-lumba menitis ke baju kemejanya.
Aku jatuh kasihan, sedar yang aku yang menyebabkan dia lokos di simbah hujan, sedangkan aku relax berada di dalam kereta. Tetapi aku masih geram dengan cara dia menegur aku.
Kami tersenyap seketika. Mungkin dia perasan dengan apa yang telah terkeluar dari mulutnya.
 “Lyna ada tayar spare tak?” akhirnya dia memandang ke arah ku, dengan nada yang sedikit lembut.
Ha.. macam tulah sepatutnya bercakap dengan perempuan, bukan main hentam hendak marah orang. Aku senyum.
“Ada..” jawabku sepatah
“Jack?” tanyanya lagi.
“Ada” sepatah lagi aku jawab.
Petang ini aku main cakap sepatah sepatah sahaja. Menjawab kepada soalannya yang sepatah juga, tak perlu keletah sangat.
“Macamnilah..haaa..tolong buka bonet, saya ambil tayar spare sama jack, dan tukar tayar yang dah koyak tu, lepas tu ikut saya perlahan ke workshop yang paling hampir.. saya rasa saya tahu kat mana.. on the way balik ..” katanya serious sahaja kata-katanya.
On the way balik, balik ke mana? Ke rumahnya atau ke rumah aku.:?.” aku masih tidak jelas. Namun, elok sahaja ditukar tayar yang pecah itu dahulu. Ikut sahaja rancangannya.
Menghala ke rumah siapa, kita tunggu, baru tahu..
Selesai bercakap dia terus keluar apabila mendengar aku sudah menekan butang untuk membuka bonet belakang. Dari cermin sisi aku boleh nampak dia yang berhempas pulas cuba membuka tayar yang koyak. Tidak berapa jelas kerana hujan masih lebat.
Sekali lagi aku simpati kepada dan tidak sampai hati aku lihat dia basah lencun berhujan, sedangkan aku elok sahaja duduk di dalam kereta.

Aku keluar dengan payung yang aku simpan di seat penumpang. Aku payungkan dia, lalu dia mendongak apabila sedar aku di belakangnya memayungi dia yang sudah lencun.
Akhirnya aku pun lencun sama, sekaki payung untuk dua orang berteduh adalah tidak masuk akal. Namun aku gembira, dapat memberikan sedikit khidmat kepada  penyelamatku, walaupun aku tahu bukan berfaedahpun. Basah tetap basah.

Tidak sampai setengah jam, tayar yang koyak sudah diganti sementara dengan tayar spare.
“Dah.. Lyna ikut saya boleh?” tanyanya.
Aku begitu rapat dengannya di dalam keadaan kedua-duanya basah lencun di dalam satu payung. Aku rasa sungguh mesra. Kemudian dia berlari ke keretanya yang dipakir di belakang keretaku. Aku pula masuk ke keretaku.
Sebaik sahaja dia bergerak, aku mengekorinya. Lampu hazard masih terpasang.
Sampai dibengkel, Fahmi yang membuat urusan. Segalanya diuruskannya, sehinggakan berapa bayaranpun aku tidak ketahui. Aku akan jelaskan apabila sampai di rumah nanti.
Eh! Lupa di rumah siapa?
Apabila selesai, aku masih mengikutinya di belakang. Alangkah leganya aku apabila dia menyusur jalan yang aku lalu setiap hari.
Baru aku faham, on the way back, bermaksud on the way ke rumah aku, dan ke rumah kak Rozi.
“Dah jom… nak ambil Lia kan?” katanya lagi.
Tahu sahaja dia akan routine aku. Apa lagi, aku angguk laju. Kereta kami bergerak bersama menuju ke Tadika Lia.
Dari jauh aku sudah lihat Lia yang sudah berdiri di grill pintu, sungguh gembira melihat aku dan Fahmi berdiri untuk membawanya pulang.

“Maaf Cikgu, tayar kereta saya pancit..” alasan ku beri kerana kelambatan mengambil Lia
“Tak apa Puan.. sebab hujan, ada dua tiga orang lagi tu yang masih belum diambil..tu ah! Tengah bermain..Lia dah nak balik ya, esok jumpa lagi ha!” kata Cikgu Hana.
Lia berpindah tangan.
Cikgu Hana tersenyum-senyum, mungkin menyangka Fahmi suamiku. Maklumlah selama hampir sepuluh bulan menjaga Lia, ini pertama kali melihat bapa Lia, agakya itu yang difikirkannya.
 Aku balas senyumnya. Biarkanlah apa yang hendak mereka sangka, asalkan dia menjaga Lia dengan baik. Lia pula bukan main lagi hendak Fahmi mendukungnya, aku hulurkan  Lia kepada Fahmi. Sampai dikeretaku, Lia aku ambil dan aku masih mengekori keretanya sehingga sampai ke aparmentku.

“Dah pindah balik kat sini ke?” tanya ku  semasa di dalam lift.
“Tak..” jawabnya pendek.
“Habis tu..” tanyaku kerana kurang puas hati dengan jawapan pendeknya.
“Nak jengok kak Rozi..” katanya lagi.
Aku angguk.
“Terima kasihlah bantu Lyna tadi, kalau tak, Lynapun tak tahu bilalah boleh sampai rumah.. kasihan Lialah lambat ambil..Nasib baik juga Fahmi jenguk Kak Rozi hari ini, kalau tak, siapalah agaknya yang tolong Lyna. Silap-silap tersadai kat tepi jalan tu, sampai malam..” kataku.
“Ya..Lia, kasihan Lia..tak apa next time, kalau ibu lambat, uncle boleh ambilkan ya?” katanya.
Aku bulatkan mata. Kenapa dia ni, kata tidak duduk lagi dengan kak Rozi?
Tidak mengapalah, apa sahaja yang dia hendak cakap. Yang penting aku sudah terhutang budi dengannya hari ini.

“Terima kasih banyak-banyak Fahmi.. I owe you this time..” ucapku kepadanya.
Dia hanya senyum segaris. Dengan bekalan Lia dijinjingnya.
Hei alah, si rambut kerintingku. Dia muncul kembali di dalam hidupku.

***

“Kenapa kau lambat sampai hari ni Lyna?” pertanyaan dari Dian, sebaik sahaja aku masuk. Tidak sempat-sempat dia hendak bertanya. Dia sudah elok bersela di atas sofa menonton TV.

“Tayar kereta aku pecah, kena pulak hujan lebat.. Aku langgar apa ntah sampai pecah macam tu, Akupun tak perasan. Langgar divider kot?” aku membuat andaian. Menyalahkan divider, yang sebenarnya cara aku memandu yang tidak cermat sampai melanggar divider.

“Habis tu!..” tanya Dian. Seperti seronok sahaja mendengar cerita aku.
You know who help me?” aku memberitahu Dian, sambil hendak berteka teki pulak.
“Who? Hail Amir?” tanya Dian.
Dian pulak menjawab teka teki aku.
Menjawab dengan jawapan Hail Amir, pelakun yang popular diwaktu itu. Hail Amir pelakun pujaannya. 
“Ha ah.. Hail Amir aku!” jawab ku dengan bangga.
“Serious?” tanya Dian seperti ingin tahu, siapalah agaknya Hail Amir aku.
“Fahmi” kataku sepatah.
Sepatah sahaja sudah cukup untuk menerangkan apa yang tersirat dihatiku, apabila aku menyebut namanya dengan hati yang gembira.
“Fahmi! Fahmi the guy next door, lelaki misteri kau tu!!” tanya Dian cuba mempastikan Fahmi yang mana satu.
Aku angguk. Bukan banyakpun kawan yang aku kenal yang bernama Fahmi. Itulah seorangpun yang ada, dan satu-satunya Fahmi si rambut kerinting. Buat susah-susah aje si Dian hendak berfikir.
“Serious Lyna?” tanya Dian lagi, aku masih mengangguk.
“Aku ingatkan Hail Amir..” Hisy, tak sudah-sudah Dian dengan Hail Amirnya, habis! Jeffry hendak campakkan kat mana?
“Dia nak jengok kak Rozi, nasib baiklah jumpa dia, dialah tolong tukar tayar spare lepas, tu hantar kat garage.. semua dia uruskan..” kataku dengan bangga, hanya kata pujian sahaja yang terkeluar dari mulutku.
Hilang sekejap rasa dukaku.
Dian berlopong sahaja mendengar cerita yang aku sampaikan, bagaikan anak-anak leka mendengar cerita fairy tales sahaja.
“Alamak!” aku menepuk dahiku.
“Kau kenapa pulak ni?” Dian rasa pelik dengan perbuatan ku.
Rasanya ceritanya seronok sahaja, tidak ada pula yang tergantung. Aleh-aleh aku tepuk dahi, tentulah menghairankan Dian.
“Dia yang bayar tadi, aku lupa bayar duit dia balik..alamakkk.. kenapa pulak aku jadi pelupa niii..” aku memarahi diri.
Perlukah aku mengetuk pintu rumah kak Rozi? Malu pulak aku, seperti aku sengaja hendak berjumpa dengan adiknya. Tetapi aku yang berhutang, berhutang duit dan berhutang budi.

Kejap-kejap lagi la.. akhirnya aku membuat kesimpulan untuk berjumpanya kemudian hari.
Lia aku letakkan ke dalam baby cot.
“Yan! Tolong tengok-tengokkan Lia, aku nak mandilah .. dah kena hujan ni takut demam nanti..” pinta ku.
“Hemm.” Jawab Dian.
Terus aku ke bilik air dan membersihkan diri untuk bersolat maghrib.
Sedang aku mengeringkan rambutku, Lia terlena apabila pekena sebotol milo suam. Terfikir aku tentang hutangku dengan Fahmi.
“Yan, kalau Lia jaga tolong panggil aku?” aku terus mencapai purse dan menuju ke pintu keluar.
“Kau nak gi mana pulak tu?” tanyanya.
Memang aku hendak beritahu, tetapi soalan Dian sampai dulu.
“Rumah kak Rozi, nak bayar balik duit Fahmi..” kataku mendatar.
Malu pula aku, Dian akan memikir yang bukan-bukan pula nanti. Dari riak mukanya, dia nampak bersahaja, di dalam kepala otaknya tak tahulah aku, aku belum jadi psychic yang boleh membaca fikiran orang.

Aku menapak berlahan keluar rumah dengan purse di tangan. Pintu hanya aku rapatkan dan grill tidak aku tutup. Aku hanya ingin berjumpa Fahmi di depan pintu rumahnya sahaja.

Perlahan aku menekan loceng pintu, rasanya hanya berbunyi sekali. Tidak mahu menekan banyak kali, takut mengganggu keluarga kak Rozi yang sedang merehat di dalam.
“Ahhh.. Lyna.. kenapa Lyna..” tanya kak Rozi, dia yang membuka pintu.
“Kak.. Fahmi ada..” tanya ku tanpa malu-malu dengan kak Rozi.
Kak Rozi hanya senyum.
“Eh.. mana Lyna tahu Mi ada sini?..” tanya kak Rozi, hairan bagaimana aku tahu.
“Terjumpa dia petang tadi..” kataku, menyatakan imbuhan awal “ter”, menunjukkan perbuatan yang tidak sengaja. Tanpa aku perasan, imbuhan itu juga bermaksud sudah tersedia, atau ada upaya. Itulah muslihat penambahan imbuhan “TER”.
Kak Rozi berpaling dan terus bersuara “Mi..kat luar ni ada orang nak jumpa..” luangnya.
Tiada jawapan yang didengar.
“Lyna sihat?” tanya kak Rozi, mesra. Aku angguk.
“Lia?” kak Rozi bertanya lagi.
“Sihat jugak..” jawabku
“Alhamdullillah.. akak..” tidak sempat kak Rozi hendak menghabiskan kata-katanya, Fahmi muncul.
“Eh..eh.. Mi, jumpa Lyna ke tadi?” tanya kak Rozi untuk mepastikan kebenaran kata-kataku. Seperti tidak percaya sahaja kak Rozi.
“Ya kak” katanya.
Dari perbualan itu aku mengerti, dia tidak memberitahu mereka apa yang terjadi. Dia tidak memberitahu mereka yang dia telah membantuku di lebuhraya.
“Fahmi.. sorry ganggu sedang rehat.. ni.. Lyna nak tanya, berapa duit kat bengkel tadi..” tanya ku terus, tidak perlu banyak soal.

“Tak banyak pun.. ahhh kira saya tolong Lyna aje la..” katanya.
“Tak boleh Fahmi, dahlah Fahmi tolong tukar tayar, lepas tu kena keluar duit pulak?” rayuku agar aku membayar sahaja jumlah yang dia telah bayar di bengkel tadi.
“Macam nil ah Lyna, Lyna belanja saya makan sudahlah.. memangpun dah lama saya tunggu, sampai sudah, Lyna tak beri jawapan” katanya.

Teringat aku yang memang Fahmi pernah meminta aku keluar dengannya, aku sahaja yang jual mahal sewaktu itu, kerana aku tunangan orang sewaktu itu, tetapi tidak lagi sekarang.
Aku tarik nafas.
“Bila?” tanyaku.
“Bila Lyna senang la..” tersenyum sahaja dia.
“Yalah, nanti Lyna fikir, tapi Fahmikan tak duduk sini, macamana Lyna nak beritahu?”  usulku.
“Tunggu jap” katanya dan dia berjalan pantas masuk ke dalam.
Aku di luar menunggu dengan debar, apa lagilah di rambut kerinting ini hendak buat.
Tidak lama kemudian Fahmi keluar dengan sekeping kertas di tangan.
“Nah” kertas beralih tangan.
Aku baca perlahan. Tertera nama penuhnya, nombor telefon ofis dan juga nombor telefon rumah. Amboi lengkap maklumat yang diberi. Tidak boleh tidak, nampaknya aku kena tunaikan permintaan yang ini.
“Yalah.. nanti Lyna call..” mendatar sahaja aku masih memandang ke atas sehelai kertas yang ditanganku.
Aku angkat muka, rupanya dia memandang tidak berkelip ke arahku.
“Fahmi” tegurku.
“Ah.. sorry Lyna..” jawabnya termalu, kerana dia tertangkap merenung aku.
Aku senyum.
“Nanti Lyna call” sudah dua kali aku memaklumkan perkara yang sama.
Aku lupa aku asyik mengulang-ulangi perkataan yang sama.
“Lyna masuk dulu..” aku terus berjalan pantas ke unit aparmentku, tanpa memperdulikan Fahmi yang aku tahu masih memandang aku meninggalkannya.
Aku selitkan kad namanya dicelah purse aku.
Tiba-tiba aku terhenti, tidak sempat aku hendak menolak pintu..
“Ah Choo..ah Choo..” tidak sempat bersin yang ketiga aku bergegas masuk.
 Malu terbersin di depan Fahmi. Hey, rasa tak sedap badanlah pulak tiba-tiba. Inilah dapatnya jika bermain hujan.

***

Sampai di bilik, sebelum aku memasukkan semula purse, aku tarik keluar sekeping kertas itu. Nama penuhnya, pekerjaannya dan dimana dia bertugas, lengkap.
Tidak ada alasan untuk aku mengatakan yang aku tidak tahu siapa dia.
Pensyarah rupanya dia, bertugas di Kolej Timur. Hemm.. pendidik, patutlah berhemah.
Aku senyum. Kad aku masukkan semula di belakang kad pengenalanku agar ianya tidak hilang dan agar senang aku ingat. 

Teringat aku kepada renungan Fahmi sebentar tadi. Aku suka dia memandang aku begitu, kerana banyak bunga yang sudah mulai kembang di taman hatiku. Aku tahu di hati Fahmi juga ada bunga yang sama kembang, di dalam hatinya. Bunga-bunga yang sudah layu, kini segar semula.


No comments: