Saturday 31 May 2014

Inikah Kesudahannya/Bila Senja Berlalu - Bab 31 - 36



Minggu depan kita sambung chapter 37 eh! Sabar, kita habiskan cerita Mengharap di Tanjung Harapan, final chapter, esok, insyallah..
 
BAB 31

Mr. Lim, please let Mr. Tu Ah knows about our discussion today, ya?” tegas Zamri kepada Mr. Lim, Ketua Jurutera di tapak projek Tu Ah Tower.  Hasil dari lebih satu jam perbincangan. Zamri sangat berharap agar Mr. Lim akan memberitahu bossnya tentang apa yang telah dibincangkan. Jangan dia tidak faham, lain yang disuruh lain pula yang akan dibuatnya kelak.
“Yes, Mr. Zamli, I will let him know, you jangan lisau.., tadikan saya sudah belitahu, memang kita mahu buat, tapi tak sempat ma..” Mr. Lim berdalih, sedangkan sekiranya tidak
ada tinjauan dari pihak berkuasa, mahu tidak dibuatnya retaining wall tu. Mana tidaknya, untuk membuat retaining wall mengambil modal yang agak besar juga.  Pasti jika dibuatpun hanya pada bahagian bawah, tidak seperti yang sepatutnya. Dia peduli apa, janji bangunan itu siap dan terjual. Jika hendak terjadi tanah runtuh atau bangunan retak, bukannya akan berlaku esok. Mungkin setahun, dua tahun atau tahun ketiga kerana ianya mengambil masa. Yang penting sekarang ini poket penuh dengan cagaran dan deposit dari pembeli. Dah tu, pulak pandai-pandai menukar nama Zamri kepada Zamli.. pelat cina, mana boleh sebut hurug “r”.
“Okey lah Mr. Lim, lagi dua minggu saya datang lagi sini okey?, you jangan mula apa-apa contruction lagi, selagi itu wall tak ready” jelas dan tegas Zamri memberi arahan. Zamripun terpaksa mengikut lenggok bahasa Cina. Janji dia faham.
Semua ini dia perlu tegas demi keselamatan orang ramai dikemudian hari kelak. Jangan main-main, ini melibatkan nyawa manusia.
“Hari sudah mahu gelaplah Mr. Lim, I have to leave, tapi kita jumpa lagi dua minggu ..lagi dua minggu saya daang lagi..” Zamri masih mengulangi yang mereka akan bertemu, Zamri bercadang untuk membuat tinjauan susulan lagi dua minggu.
“Okey la, lagi dua minggu ya..Telima kasih Mr. Zamli” balas Mr. Lim sambil menghulurkan tangan untuk berjabat sebagai menandakan tamatnya pertermuan dan perbincangan mereka hari ini.
Zamri menyambut tangan Mr. Lim dan mereka berpisah, masing-masing menuju ke kereta masing-masing, memandangkan jika terlewat beredar, hari akan gelap dan merbahaya bagi pemandu untuk melalui jalan yang berliku dan bercerun. Zamli pun Zamlilah!
Zamri menghidupkan keretanya dan terus mengambil telefon bimbit untuk menghubungi Murni. Dia perlu tahu sama ada Murni masih berada dipejabat atau sudah berada di rumah tatkala ini. Sementara menunggu telefon dijawab, mata Zamri meleret ke jam tangannya. Jam menunjukkan 5.45 petang. Jika dia sampaipun mungkin hampir jam 7 malam.
“Muni..Muni kat mana ni.. abang baru nak bergerak pulang..” Zamri bersuara sebaiknya terdengar suara Murni menyebut Hello.
“Muni dah kat rumah dah ni.. Muni tunggu call dari abang tapi  tak ada, jadi Muni buat keputusan tumpang Shiha aje tadi” jelas Muni
“Tak apa, abang risau takut Muni masih kat ofis.. baru sekarang abang nak bergerak. Discuss dengan Mr. Lim tu sampai terlupa nak contact Muni.. sorry sayang.. anyway Muni dah selamat kat rumah, abang lega.. ni nak gerak dah ni..” sungguh ambil berat Zamri kepada Murni.
“Hem..  abang tu berhati-hati, hari dah nak gelap ni… hati-hati bang…” nasihat Murni kepada Zamri, suaminya.
Hatinya sekarang sudah seratus peratus untuk lelaki ini. Dia sudah tidak ragu-ragu lagi dengan lelaki ini, Murni yakin pilihannya kali ini adalah pilihan yang tepat.
“Ya lah..abang gerak sekarang, Murni?..” mengulangi lagi, tetapi terhenti, kerana masih teragak-agak hendak memberitahu sesuatu.
“Ya.. bang..” tanya Murni, menunggu apa lagi yang akan Zamri luahkan.
“Hem.. tak ada apa-apa, jumpa nanti kat rumah.” Jelasnya. Murni sedikit hairan, ingatkan apalah yang hendak dikatakan kepadanya sebentar tadi. Jika sekadar hendak memberitahu akan berjumpa dirumah, baik tak payah cakap, saja nak buat orang suspence sahaja.
Zamri memandu berhati-hati dicuaca yang hampir rembang senja. Tidak sampai setengah jam pemanduan Zamri terlihat kelibat seorang lelaki sudah menyingsing lengan kemeja putehnya, cuba menahan keretanya. Entah siapa, Zamri tidak dapat melihat wajah lelaki ini. Keretanya rosak atau perompak?. Zaman sekarang ini semua kena berhati-hati, sehinggakan jika ingin membantupun kena berfikir berkali-kali. Manalah tahu, niat hati hendak membantu, silap-silap henda membantu, nyawa melayang pula.
Zamri  memandu perlahan sambil berfikir, lama dia berfikir sama ada hendak membantu atau meninggalkan sahaja lelaki tersebut di dalam gelap disitu. Akhirnya Zamri membuat keputusan untuk membantu, manalah tahu, lelaki itu mungkin benar-benar memerlukan pertolongan. Tawakal sahajalah. Niat Zamri ikhlas untuk membantu, insyallah dia akan dilindungi ALLAH.
Zamri memberhentikan keretanya agak jauh, sudah terlajak. Zamri melihat dari cermin belakang apa seterusnya tindakan lelaki itu. Manalah tahu jika ada geng yang bersembunyi disemak-semak di tepi jalan. Zamri lihat lelaki itu berlari mendapatkan keretanya. Untuk keselamatan, Zamri masih mengunci keretanya dengan semua pintu tertutup rapat. Apabila lelaki itu sudah berada di sebelah, baru dibuka sedikit sahaja cermin tingkapnya.
“Encik.. saya nak minta bantuan, tolong hantar saya di hotel tempat saya menginap malam ini, kereta saya meragam pulak, rasa saya sudah kehabisan minyak, saya terlupa isi.. sebab nak cepat tadi..” bersuara lelaki tersebut dengan termegah-megah.
“Oh.. macam tu..hotel mana Encik menginap?” tanya Zamri, tetapi cermin tingkap masih tidak diturunkan sepenuhnya, hanya setakat boleh mendengar apa yang dibicarakan. Dia masih ragu-ragu, lelaki itu masih belum dapat memberi kepercayaan kepada Zamri seratus peratus.
“Saya dah booked Shahzan Inn.. tolonglah Encik bantu saya, saya sudah locked kereta saya, itu nanti saya uruskan esok, bila siang, tapi sekarang saya benar-benar perlukan bantuan” Jelas lelaki itu seakan-akan merayu.
Kasihan pula rasa dihati Zamri. Bagaimana jika Zamri yang menjadi lelaki yang masih berdiri dicermin disisinya. Jika dia tidak membantu, adakah orang lain akan membantu diwaktu begini? Sedangkan apabila gelap, mana ada kenderaan menaiki Bukit Frazer.  Zamri berfikir, andai dirinya di tempat lelaki itu, apa akan terjadi agaknya!.
“Okey Encik, saya hantar Encik kat Shahzan Inn.. masuklah..” akhirnya kata hati Zamri mempercayai lelaki itu. Tawakal.
“Terima kasih Encik..” jawab lelaki itu dan terus menjinjing beg kecil. Beg pakaian agaknya lalu berjalan pantas  ke seat penumpang disebelah Zamri.
Lelaki itu terus masuk dan terus menghulurkan tangan memperkenalkan dirinya.
“Terima kasih Encik.. saya Ammar Aidid” memperkenalkan dirinya.
Zamri menyambut tangan lelaki yang baru memperkenalkan dirinya. Namun itu tidak penting, Zamri masih perhati-hati, manalah tahu silelaki ini masih mencurigakannya. Siapa namanya tidak menjadi hal kepada Zamri. Zamripun tidak registerpun nama disebut.
“Saya Zamri..” Zamri memperkenalkan dirinya dan meneruskan pemanduan pulang. 
Di dalam kereta tidak banyak yang bicarakan. Mana tidaknya, lelaki itu adalah orang asing yang baru beberapa minit sahaja dikenalinya, takkan dia hendak over ramah pulak.  Tambahan pula, sebaik sahaja lelaki itu keluar dari keretanya, mereka akan menjadi orang asing semula. Zamri hanya membantu mana yang perlu.
Sesampaikan di Shahzan Inn, hari sudah gelap. Lelaki itu tidak putus-putus mengucapkan terima kasihnya yang tidak terhingga kepada Zamri. Tanpa pertolongan Zamri, dia tidak tahu apa akan jadi kepadanya. Silap haribulan tidur di dalam kereta di tengah-tengah hutan Fraser Hill tu. Tidak dapat dibayangkan olehnya. Bukan dia sahaja yang tidak dapat membayangkan apa akan terjadi? Zamri juga memikirkan perkara yang sama, jika perkara itu terjadi kepadanya, rasanya tidak tidur satu malam jawabnya. Menjadi jaga sehingga siang.
Sebaik sahaja mereka mengucapkan selamat malam, Zamri memandu pulang. Isteri tercinta sedang menunggu dirumah. Pasti Murni risau, menunggu dirinya yang tidak sampai-sampai. Jika di kira dari waktu dia memberitahu kepulangannya, dia sepatutnya sudah lama berada di rumah.
Seperti dijangka, Zamri melihat Murni yang sudah memakai kaftan batek lengan panjang  tercegat di depan pintu rumah. Murni berlari-lari anak membuka pintu, rambutnya yang diikat ekor kuda terliang liuk mengikut pergerakan pantas tuannya. Murni tidak memakai tudung kerana sudah gelap, hari sudah malam, tiada manusia yang lalu didepan rumahnya diwaktu begini. Pintu pagar dibuka luas, untuk membenarkan Zamri memakirkan keretanya bersebelahan kereta Murni. Sebaik sahaja kereta dipakir, Murni menutup semula pintu pagar dan menguncinya.
Zamri menunggu isterinya dengan harapan untuk masuk bersaing kedalam rumah. Murni mengambil beg bimbit kulit Zamri manakala tangan Zamri  melilit bahu Murni.  Murni senang diperlakukan sedemikian.  Mereka masih pengantin baru katakan.
“Kenapa lambat ..” pendek sahaja pertanyaan Murni. Nadanya lembut sahaja, tetapi maknanya mendalam. Dia tahu Zamri tahu apa maksudnya. Zamri perlu berhemah untuk memberi jawapan agar Murni tidak bersangka buruk terhadapnya.
Zamri menghela nafasnya sebelum menjawab.
”Tadi.. tadi masa abang balik, abang jumpa this guy.. tahan kereta  abang, katanya kereta dia..  kereta kehabisan petrol, dia lupa isi, dia kata dia rushing nak ke sini.. tulah abang tolong hantar dia kat hotel yang dia dah booked..” jelas Zamri.
“Betul ke cerita abang ni.., macam cerita dongeng aje..” balas Murni
“Betul.. bukan abang nak buat cerita pulak, tak apa .. terserah, Muni nak percaya ke tidak, abang cakap yang betul” bersungguh-sungguh Zamri untuk menegaskan apa yang diberitahu adalah benar.
“Manalah tahu. saja nak buat cerita.. bukan Muni tahu pun, betul ke tidak?
“Tak percaya sudah.. abang cakap yang betul”
“Tak kesahla.. apa aje cerita abang tu..janji abang dah selamat sampai.. ha.. pergi mandi dan solat maghrib dulu, Muni nak panaskan lauk” tukas Murni sambil tersenyum.
Sejuk hati Zamri, dia tahu isterinya mempercayai ceritanya. Cerita yang benar, bukan rekaan, kenapa dia perlu risau.
Bagi Murni, kenapa perlu meragui suaminya. Murni yakin, itu memang cerita sebenar. Suaminya sudah membantu orang yang memerlukan pertolongan, syukur alhamdullillah.
“Mila mana?” tanya Zamri, apabila melihat sekeliling tidak adapun bayang Mila. Anak kesayangannya itu.
“Ada kat atas, buat homework, dia dah makan dah.. awal lagi, Muni nak dia tidur awal malam ni, esok dia ada koku.., nanti dia letih..” penjelasan Murni yang lengkap agar Zamri tidak perlu bertanya lagi.
“Ya la.. abang naik dulu, bak beg abang tu.” Zamri mengambil begnya yang sudah dihulur oleh Murni, terus menaiki tangga.  Murni berjalan kedapur untuk menyediakan makan malam mereka yang sudah dimasak oleh Kak Melah.
Selang dua puluh minit, Zamri turun mencari Murni yang sedang leka disofa  menonton TV. Drama Akasia TV3 rupanya. Layan drama melayu pulak minah ni. Zamri hanya tersenyum dan mengambil tempat disebelah Murni yang mengesot memberi ruang agar suaminya dapat duduk dengan selesa di satu sofa.
“Cerita apa Yang” tanya Zamri
“Hah..” Murni menjawab, tetapi mata masih tertumpu dikaca TV
“Cerita apa..” ulang Zamri
“Teduhan Kasih.. best jugak cerita dia.. tapi ada jugak yang tak logiknya, macam tak ada orang lain, sentiasa aje ada kebetulan..” omel Murni, banyak pula complainnya, tapi setiap petang tunggu juga drama bersiaran.
Zamri cebik muka, cuba menghadam apa yang dikatakan Murni sebentar tadi.  Tidak puas hati dengan jalan cerita, tetapi tonton juga.
“Jom makan..” Zamri mengajak Murni makan malam. Murni mengambil remote dan menutup TV terus berjalan kemeja makan dengan Zamri di belakangnya.
Semua makanan sudah tersedia, kecuali nasi yang masih didalam periok nasi eletrik. Murni menyendok nasi dan memasukkan kedalam mangkuk yang sederhana besar. Nasi yang terhidang mengeluarkan asap yang nipis.
Di meja makan, mereka berbual kesah yang berlaku di pejabat. Kesah Zamri membantu lelaki yang tidak dikenalinya petang tadi langsung tidak di bangkitkan. Apa pula hendak diulang cerita yang telah disampaikannya kepada Murni pada awal tadi. Jika Zamri ceritapun, bukan memberi apa-apa faedahpun. Yang penting dirinya selamat, begitu juga si lelaki yang dibantunya itu pun selamat…


BAB 32

Terdengar sahaja loceng berbunyi, berselerak kanak-kanak keluar dari bilik darjah. Apa lagi, mereka mencari keluarga masing-masing yang datang menjemput mereka untuk pulang. Dari jauh Fifi sudah nampak anaknya Husna. Nampaknya Milapun ada dibelakangnya. Mereka juga sama seperti yang lain, turut berlari dan terus membuka pintu kereta sebaik sahaja sampai dikereta.
“bu,  Nana nak minta ibu tolong singgah kat Manis Jelita Store kejap, Nana sama Mil kena beli somethinglah bu, boleh tak bu.. kat sana aje ada balang yang kita orang nak isi hadiah untuk teacher’s day  esok” ujar Husna termengah-mengah, sebaik sahaja masuk kedalam kereta.
Fifi hanya angguk dan terus memandu perlahan, dia kena berhati-hati keluar dari kawasan sekolah kerana masih ada anak-anak yang sebok mencari keluarga masing-masing. Berlari tanpa melihat kiri atau kanan. Takut pula ada tragedy pula yang akan berlaku nanti. Kemalangan boleh berlaku dimana-mana sahaja. Orang yang berhati-hatipun boleh terlibat, inikan pula orang yang leka. Dari itu Fifi sentiasa berwaspada, tidak mahu dirinya leka, walau sesaat. Sesaat yang leka boleh merubah segalanya.
Mila yang duduk dibelakang hanya menganggokn kepala tanda bersetuju dengan cadangan si kawan, Husna.
“Hemm.. ye, nanti ibu berhenti sekejap, tapi situ susah nak parking, Nana pergi sama Mil sendirilah ya, tapi ingat! hati-hati…” nasihat Fifi kepada kedua-dua anak gadis itu tanpa memandang wajah-wajah anak gadis tersebut kerana dia sedang memandu. Dia kena focus dijalan yang sempit dan berliku.
Tidak sampai sepuluh minit, mereka sudah sampai ke destinasi.
Husna dan Mila telah mengumpul duit dari semua kawan-kawan disekolah untuk membeli coklat dan coklat akan diisi didalam balang serta diikat ribbon. Coklat telah dibeli oleh Sabrina, kerana dia dan keluarganya baru sahaja pulang dari bercuti di Eropah, dia telah membeli sebungkus coklat import dan ribbon pula akan dibekalkan oleh Suppayah kerana bapanya mempunyai kedai runcit yang menjual pelbagai barangan, termasuk ribbon. Hanya balang yang belum ada dan perlu dicari. Memandangkan perjalanan ke rumah Husna dan Mila, melalui pekan, rakan-rakan yang lain meminta mereka sahaja untuk menguruskannya. Kutipanpun tidaklah banyak mana, entah balang besar manalah agaknya yang boleh mereka beli dengan wang kutipan tersebut.
Husna mengeluarkan sampul kecil yang mengandungi duit kutipan. Kedua gadis genit itu berlari menuju masuk ke Manis Jelita Store. Mereka berdiri di mana tersusunnya berbagai jenis balang, dari saiz kecil hingga saiz besar. Malah berbagai bentuk. Dari satu balang kesatu balang ditanya harga, akhirnya balang kaca jernih yang berbentuk enam segi dipilih. Seperti balang kueh raya sahaja,  jadilah... Kedua-duanya bersetuju untuk membelinya kerana cukup dengan wang kutipan yang ada, cuba berbaki beberapa ringgit untuk membeli kad ucapan di kedai buku Jollie. Kedai buku tersebut hanya bersebelahan Manis Jelita Store.
Selesai membuat pembayaran kepada balang, kedua-dua gadis itu ke kedai sebelah untuk membeli kad ucapan pula.
Mila memegang beg plastik balang yang baru dibeli, manakala Husna membelek dan membaca setiap kad ucapan yang sesuai untuk diberi kepada Cikgu Ummayyah. Cikgu Umayyah adalah cikgu kelas mereka.
“Pranggg..” bunyi seperti kaca berderai.
Mila terkejut kerana dilanggar oleh seseorang lelaki yang menoleh selepas membuat pembayaran, tanpa melihat kebelakang.  Dia tidak menyedari Mila ada di belakangnya dan terlanggar tangan Mila yang memegang balang tersebut. Balang jatuh berkecai. Serta merta Husna menerpa ke arah Mila yang sudah menangis.
“Nana… dah pecah…” kata Mila terketar-ketar, air mata sudah melilih.
“Maafkan pakcik.. maafkan pakcik.. pakcik tak perasan.  Jangan nangis, nanti Pakcik ganti.. apa yang pecah tu..” tidak tentu arah lelaki itu dan dia cuba menenangkan Mila.
Entah kenapa, lelaki itu terasa sayu melihat budak perempuan yang dihadapannya menangis. Satu perasaan yang sangat aneh, rasanya seperti mereka pernah berjumpa, tetapi di mana? Susah untuk dia mengingatkan dimana, tetapi dia malas hendak mengimbas perjumpaan itu sehingga dia dapat jawapannya dimana, kerana buat masa ini budak perempuan itu perlu dipujuk. Apa yang berlaku adalah salahnya, tidak berhati-hati sewaktu menoleh tadi.
“Pakkkciiik, pakcik kena ganti, itu untuk hadiah hari guru esok..” kata Husna melihat Mila hanya menangis. Lelaki itu membongkok dan mengumpul kaca yang hanya sedikit sahaja terkeluar dari beg plastik. Kaca pecah banyak yang masih tertinggal didalam  beg plastik.
“Pakcik… tolong gantikan ya..” tiba-tiba Mila bersuara.
“Ye..ye.. pakcik ganti.. tadi beli kat mana, pakcik beli lain.. pakcik beli yang baru ya?” Lelaki itu hanya mengikut sahaja agar dia mengganti apa yang sudah pecah. Jika itu cara yang terbaik yang dapat dia lakukan, di akan lakukan. Dia mengaku dia yang gopoh, sudah tentu dia akan bertanggungjawab.  Lagipun berapa sen sangatlah harga barang yang pecah, lebih bernilai harga yang dia dapat kerana dapat mengembirakan dua budak perempuan itu, priceless!
Hanya anggukkan dari kedua-dua gadis tanda setuju. Mereka merasa lega apabila lelaki itu sanggup mengganti balang yang pecah. Jika tidak, manalah mereka hendak cari wang untuk menganti membeli yang baru. Apa alasan yang boleh diberikan kepada kawan-kawan yang berharap esoknya. Lagipun balang itu memang diperlukan esok.
Lelaki itu mengambil beg plastik yang berisi balang yang pecah dan membuangkannya di tong sampah yang sedia ada di hadapan kedai.
Ketiga-tiga mereka berjalan menuju semula ke Manis Jelita Store. Lelaki itu membeli semula balang yang sudah terpecah itu dengan balang yang serupa.
“Anak-anak ni sekolah kat mana, nama anak?” tanya lelaki itu dan menghulurkan beg plastik yang mengandungi balang yang baru dibelinya kepada budak perempuan yang dia rasa pernah berjumpa.
“Kat sekolah Jalan Lady Maxwell…saya Mila dan tu.. Husna, kita orang panggil dia Nana” jawab Mila yang sudah hilang rasa sedunya, malah rasa senang pula berbicara dengan lelaki yang baru beberapa minit sahaja dikenalinya. Lagipun sudah tidak ada masalah yang perlu ditangisnya. Semua sudah dapat diatasi. Balang barupun sudah ditangannya.
“Hemm.. Mila sama Nana..” jawab si lelaki. Mudah sahaja mengikatkan nama dua anak gadis ini.
“Terima kasih Pakcik.. sebab ganti” kata Mila lagi sambil mengangkat sedikit plastic beg yang berisi balang yang baru.
“Mil, jom kita cari kad .. kad kita tak sempat tadi nak beli..” kata Husna.
“ye..ye..” jawab Mila. Sebelum beredar Mila menoleh, masih memandang kearah lelaki yang sudah menyelesaikan masalahnya.
Hilang rasa sedihnya tadi. Mila terus meluru kearah Husna dan jalan bersaing masuk semula kekedai buku. Masih berdiri tegak memerhati telatah dua budak perempuan itu, terutama yang bernama Mila.
Lelaki itu hanya memandang kedua-dua gadis genit itu meninggalkannya dengan mengepit majalah Times yang baru dibelinya sebentar tadi. Disebabkan majalah itu dia memecah barang orang. Dia juga gembira, sekurang-kurangnya dia dapat mengembirakan hati dua orang budak perempuan, kerana lalai tidak melihat apa yang ada dibelakangnya. Yang budak perempuan bernama Milapun satu, kenapa pula berdiri dibelakang orang? Ala.. budak-budak, bukannya dia fikirkan apa yang akan berlaku.
“Apa yang lambat sangat tadi tu Nana..ibu naik risau tunggu..” tegor Fifi, kerana memang dia gelisah, menunggu didalam kereta apabila kedua-dua gadis itu mengambil lebih dari dua puluh minit hanya untuk membeli dua barang.
“Tadi tu kan bu, ada uncle tu terlanggar Mila, balang pecah.. lepas tu uncle tu ganti.. tu yang lambatnya tadi..” jelas Husna.
Mila hanya tunduk, takut temannya dimarahi ibunya, hanya kerana dia yang telah menyebabkan balang yang baru dibeli itu pecah. Silap-silap dia juga kena marah!
“Ooohhh.. ibu risau aje.. dah..dah.. tu.. semua dah ada ke?” tanya  Fifi, kini baru dia mengerti akan menyebab mereka lambat.
“Dah bu.. jom kita balik.., balang sama kad ni Nana tinggalkan dalam kereta ni aje ya bu?, esok Nana ambil bawak sekolah” jelas Husna
“Hemm..” pendek sahaja jawapan Fifi dengan pandangan tertumpu dijalan raya yang berbukit dan berjeram.
Manakala lelaki yang dipanggil pakcik oleh Mila dan Husna, masih berdiri tegak memandang kearah kereta yang dinaiki oleh dua gadis cilik berlalu meninggalkan dirinya.
Pandangan tidak beralih, pertemuannya dengan kedua gadis cilik itu memberikan dia idea. Idea kepada misinya. Tujuan dia ke sini adalah untuk mendapat kepastian, sama ada anak Murni yang didengar semasa perbualan tidak sengaja dengan Tengku Shahzan dan Tuan DO tempoh hari ada kemungkinan anaknya atau anak siapa?. Benarkah Murni sudah berkahwin selepas dia berpisah? Jika benar Murni sudah berkahwin, budak itu sudah nyata, bukan anaknya. Jika bukan anaknya pun apa salahnya, sekadar bertanya khabar, itu aje. Dia mahu meminta maaf dan dia mahu hidupnya tenteram. Tidak mahu merasa dikejar rasa bersalah. Bersalah dengan apa yang telah dilakukannya kepada Murni dulu. Sungguh, dia cukup insaf.
Pencarian esok akan bermula dari sekolah, sekolah dimana Mila dan Husna bersekolah. Dia harus meminta bantuan, sesiapa sahaja boleh boleh menghulurkan bantuan.
Orang pertama yang boleh membantunya didalam hal ini ialah guru besar dimana semua budak perempuan sebaya anaknya bersekolah. Ammar sungguh berharap agar apa yang dirancangnya berjaya. Berjaya untuk mengesan, murid yang ibunya bernama Murni Saliha Majid dan murid atau mana-mana budak sekolah yang berbin atau bintikan namanya, Ammar Aidid. Tidak rugi untuk mencuba, semoga sukses! Bisik hati Ammar dengan semangat yang membuak-buak.
















BAB 33

“Hulurkan mama sambal tu ..  sayang?” pinta Murni kepada Mila, agar menghulurkan sambal tumis udang yang berada dihadapan Mila.
Mila terus sahaja menghulurkannya kepada mamanya.
“Tadi kan ma, Mil sama Nana pergi beli hadiah untuk hari guru esok, tapikan.. balang yang Mil beli tu pecah, ada pakcik tu langgarrr, tapi dia ganti balik.. baik tau pakcik tu..” Mila mula bercerita, dia sungguh terharu balang yang pecah dapat diganti.
“Iya.. hem.. pakcik tu memang baik.. kan bang?” sengaja Murni melibatkan Zamri agar menyokong kenyataannya.
“ya..ya..” jawab Zamri sambil berpaling ke arah Murni yang disebelahnya.
“Oh.. esok hari guru ke?. Jadi apa hadiah yang Mil nak beri, kenapa tak beritahu awal, boleh kita beli satu hadiah untuk cikgu sekolah Mil..” ujar Murni lagi.
“Tak payah dah ma, kita orang dah kongsi-kongsi. Kita orang beli coklat bubuh dalam balang yang Mil beli tu..” jelas Mila.
“Oh.. macam tu.. baguslah .., esok hari guru Mil jangan nakal-nakal ya, belajar rajin-rajin dan dengar cakap guru” nasihat Murni kepada anaknya.
“Ya.. ma..” Mila akur.
Murni tersenyum melihat anaknya. Dari hari kehari, nampak sudah semakin dewasa. Tidak sangka kini sudah mengenjak kealam remaja. Terlalu pantas masa meninggalkan kita, sehinggakan kita tidak perasan. Bagaikan semalam dia melihat Mila belajar merangkak, bertatih, bercakap dan berjalan, kini sudah menjadi anak gadis sunti.
“Fikir apa tu sayang..” terkejut Murni ditegur Zamri dari belakang.
“Tak.. Muni tengok Mila tu, diam tak diam Muni dah ada anak dara…” jawab Murni.
“Ialah budak makin besar, bukan makin kecil.. apa yang Muni nak hairankan.., kitapun makin tua bukan main muda tau? Kena ingat tu..” perli Zamri.
“Ala.. abang ni, orang cakap pasal Mila, dia cakap pasal kita pulak..”
“Abang nak naik atas ni.. ada apa nak bawak naik  keatas..” tanya Zamri.
“Ada..” Murni menghulur bakul laundry yang sudah penuh dengan pakaian yang sudah dicuci dan sudah kering.
Pakaian yang baru diambil oleh Murni dari ampaian. Bakul laundry berpindah tangan, Zamri mengambilnya tanpa bicara. Lagipun kerjanya mudah sahaja, dia hanya menghantarnya kebilik, yang melipat dan menyusunnya nanti tentulah Murni.

***

“Cikgu, ada tetamu hendak berjumpa dengan cikgu, ada hal penting katanya” terdengar suara kerani sekolah memaklumkan guru besar bahawa ada seseorang yang ingin bertemunya.
“Siapa, siapa namanya..apa tujuannya” tanya  guru besar.
“Tak silap saya tadi nama dia Ammar Aidid, peguam dari Kuala Lumpur, ada urusan pusaka, katanya tadi, kalau tak silap saya dengar tadi” panjang lebar pula kerani itu memberi maklumat. Guru besar harus mengetahui lebih lanjut perihal orang yang hendak berjumpa dengannya. Jika sekadar hendak meminta maklumat ringkas, boleh sahaja diuruskan oleh pembantunya.
“Hem.. kalau macam tu.. benarkan dia masuk..” terus sahaja Cikgu Sulaiman, guru besar memberi kebenaran untuk Ammar berjumpa dengannya. Hal pusaka, berat kes ni, pusaka siapa? Lagipun dia gembira sekiranya dapat membantu sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan.
Pintu diketuk Ammar dan terus masuk apabila mendengar kebenaran diberi dari suara yang datang dari dalam bilik.
“Saya Ammar, cikgu” Ammar menghulurkan tangan.
“Ini kad saya” kemudian menghulurkan kad nama sebagai menguatkan lagi bahawa dia seorang peguam.
Tangan disambut, begitu juga kad nama.
“Cikgu Sulaiman” balas guru besar sambil membelek kad nama yang masih di tangannya.
“Ya.. Encik Ammar, apa yang saya dan sekolah ini boleh bantu Encik Ammar..”  tegas juga Cikgu Sulaiman meyoal.
“Begini Cikgu, saya sedang mencari anak saya, kalaulah dia salah seorang murid disekolah cikgu.  Ceritanya begini, bekas isteri saya mengandung semasa kami berpisah dan setelah 8 tahun mencari baru saya dapat tahu dia tinggal disini..sekarang ni saya perlukan waris untuk saya turunkan.  Harta, taklah banyak mana, tetapi saya mahu anak saya ada sedikit dana dari saya untuk pengajiannya. Saya hendak kongsi sumbangan, tidak mahu bekas isteri seorang diri menyaranya. Saya tak mahu anak saya mengungkit kelak, tentu dia tuduh saya ketepikan dia.  Kalau boleh saya hendak dia memiliki syarikat yang saya ada sekarang ni” panjang lebar Ammar menceritakan apa tujuan pertemuannya itu.
Cikgu Sulaiman hanya mendengar dengan tekun. Yalah orang Kuala Lumpur, orang berada ni. Ada syarikat sendiri pula, siapalah agaknya budak yang bertuah ini yang bakal mendapat durian runtuh!
Di kepala Ammar pula memikirkan perkara lain. Jika disekolah itu ada murid yang berbapakan Ammar Aidid, sudah sahlah itu anaknya, namun dia perlu yakin dan seratus peratus pasti.
“Ohh.. begitu, Encik Ammar saya akan bantu kalau saya mampu. Tetapi kalau tak, saya minta maaf.  Encik Ammar ada detail budak tu..tak? berapa umur dia, lelakikah atau perempuan” jelas cikgu Sulaiman.
“Terima kasih cikgu… 8 tahun pencarian saya ni., saya tak ada banyak detail, yang ada nama ibu budak tu aje.. itupun kalau cikgu dan sekolah dapat membantu..” lemah sahaja nada suara Ammar, seperti memohon simpati.
“Nama ibu…nama ibu.. apa nama ibunya Encik Ammar” kasihan pula cikgu Sulaiman, apabila melihat Ammar yang 8 tahun sudah terpisah dengan anaknya.
“Umur tak berapa pasti pulak saya, cikgu.. tapi dalam lingkongan 7 atau 8 tahun gitu.. nama ibunya Murni Saliha Majid” terang Ammar.
“Tak apa, nanti saya minta kerani semak dalam system..hem.. kalau umur 7 atau 8 tahun, mesti dalam darjah satu atau darjah dua, budak lelaki ke budak perempuan..jantina tak pasti..” memang bersungguh-sungguh cikgu Sulaiman cuba membantu.
“Minta maaf cikgu, lepas bersalin tak pula bekas isteri beritahu anak mereka lelaki atau perempuan.., itulah masalah saya. Yang saya tahu, memang saya ada anak” Main hentam sahaja Ammar, bersungguh bercerita untuk menyakinkan yang dia ada anak. Apa yang perlu dirisaukannya. Jika benar itu anaknya atau tidak, tunggu sahaja, budak itu berbin atau berbintikan siapa?
“Hem.. kasihan budak tu ya..8 tahun tak kenal bapak dialah ni? Nanti saya tulis apa-apa detail yang boleh bantu pencarian ni ya Encik Ammar dan dan lepas ni saya minta kerani tolong check” ujar cikgu Sulaiman, sambil tangan ligat mencatit apa yang perlu. Kemudian menekan butang intercom.
Pandai kau Ammar, berlakun sampaikan cikgu Sulaimanpun jatuh kasihan. Hebat rupanya lelaki yang bernama Ammar ini. Sudahlah pandai berhujjah, rupanya pandai berlakun juga. Syabas Ammar, Syabas!
“Jo.. masuk kejap..” dengan suara garaunya. Guru besar, mesti tunjuk garang, tidak mahu anak buah naik kepala.
Muncul kerani yang membantu Ammar diawal pertemuan. Jo, rupanya nama dia. Nama sebenar mungkin Johan, Johari, Johar, yang pasti bukan GIJoe.
“Jo.. tolong semak siapa murid yang ada detail ni.. dalam darjah berapa ya..” sambil Jo mengambil sehelai kertas dari tangan cikgu Sulaiman.
“Encik Ammar.. Johari..” Cikgu Sulaiman memperkenalkan kerani sekolahnya.
Kan dah kata, namanya Johari..
Sementara menunggu, cikgu Sulaiman berbual kesah pengalamannya di Fraser Hill dan juga bertanya itu dan ini mengenai hal Ammar, bagaimana boleh mengetahui lokasi dimana bekas isterinya berada.
Sedang leka berbual, mereka dikejutkan dengan ketukan pintu oleh Johari.
“Cikgu.. ada sorang murid yang ibunya nama Murni Musliha Majid dan bapanya Ammar Aidid” terang dan jelas Ammar mendengar namanya disebut. Muka terus memerah, terkejut. Sungguh, rupanya dia memang mempunyai anak yang dia sendiri tidak tahu keujudanya.
“Sampai hati kau Murni, menyembunyikan hal ni..”bisik  hati Ammar yang sudah sedikit terbakar. Diri rasa ditipu.
Belum sempat Johari hendak menghabiskan katanya, Ammar sudah berdiri dengan muka yang merah. Berdiri tidak lama kerana kemudian seperti lemah lututnya mendengar maklumat yang disampaikan.
Terus dia terduduk, apabila cikgu Sulaiman bergegas membantunya untuk bertenang.
“Encik Ammar, bertenang.. alhamdullillah, ada rupanya anak Encik Ammar kat sini..”
Kemudian berpaling ke arah Johari “budak tu darjah berapa dan apa namanya, boleh Jo tolong panggilkan dan bawa kat sini..” gembira sebenarnya cikgu Sulaiman, sekurang-kurangnya dia dapat membantu pencarian seorang bapa, tanpa mengetahui apa yang sebenarnya berlaku sebelum lelaki yang dihadapannya yang telah menghalau ibu anak malang itu jauh darinya.
“Nama dia Mimi Sharmila cikgu, dia dalam darjah dua Anggerik cikgu, saya akan bawa dia kat sini..” jelas Johari lagi.
Hanya anggukan tanda setuju dari cikgu Sulaiman yang sudah kembali ketempat duduknya semula.
“Encik Ammar, macam nilah, saya boleh kenalkan Encik Ammar dengan anak Encik Ammar, tapi yang lain tu Encik Ammar kena berbincang dengan bekas isteri Encik Ammar la ya.. saya tak mahu kecoh-kecoh, Encik Ammar kan lawyer, tentu Encik Ammar faham apa maksud saya..” jelas cikgu Sulaiman.
“Ya.. saya faham, cikgu, terima kasih banyak-banyak.. sekurang-kurangnya saya dapat berjumpa dengan anak saya. Dia tidak perlu tahu saya ayahnya buat masa ni, sampai dia dah bersedia, takut nanti dia terkejut dan salah sangka pulak, kenapa baru sekarang saya cari dia..” tanpa disedari air jernih mengalir dipipi Ammar, air mata gembira.
Di hatinya bertanya-tanya kenapalah Murni menyembunyikan perkara yang sebesar ini. Dia harus bertemu dengan Murni secepat mungkin untuk membuat penyelesaian.
“Murni kau harus bersedia dengan jawapan yang terbaik untuk aku dengar!” bisik hati seorang peguam. Marah.
Sekali lagi, gangguan oleh ketukan pintu dan muncul Johari dengan seorang budak perempuan.
“Selamat petang cikgu..ehh.. pakcik, pakcik pun ada? apa khabar pakcik.?.” tegur Mila kepada lelaki yang dia sangat terhutang budi. Baru semalam mereka berjumpa, hari ini berjumpa lagi. Ada yang tidak kena, atau dia mahu balangnya semula? Hari Mila sudah berkata-kata, apa harus dilakukannya. Sedangkan baling yang dibeli oleh pakcik itu sudah diserahkan kepada cikgu Sumayyah. Aduh! matilah aku kali ini, risau bukan main lagi Mila dibuatnya oleh lelaki yang dipanggilnya pakcik. Pakcik yang sudah berdiri betul-betul dihadapannya.
Ammar juga terkejut, berdiri didepannya yang dikatakan anaknya adalah budak perempuan yang ditemui dikedai buku semalam. Budak yang dia telah memecahkan balang kaca. Budak perempuan yang pernah dia jumpa, tetapi dia lupa dimana?
“Encik Ammar dah kenal budak ni ke?” tanya cikgu Sulaiman yang agak hairan, berkerut mukanya memikirkan, tadinya diberitahu tidak pernah bertemu selama 8 tahun, tetapi kini budak perempuan itu seperti kenal sahaja dengan bapanya. Cikgu Sulaiman tertanya-tanya. Siapa yang kena tipu? Dan siapa yang menipu?
“Saya jumpa dia kat kedai buku semalam… tak tahu pulak dia budak yang sama yang saya cari..”  jelas Ammar, Cikgu Sulaiman mengerti.
“Oh.. gitu.. kasihan..” baru Cikgu Sulaiman faham.
“Mimi.. mimi kenal pakcik ni..?” sengaja cikgu Sulaiman menguji Mila.
“Saya Mila cikgu.. Mila.. bukan Mimi..” tegur Mila, apabila cikgu Sulaman memanggil nama Mimi.
“Oh.. ye ke.. okeylah Mila.. Mila kenal pakcik ni..?” diulangnya lagi soalan yang tidak terjawab.
“Kenal cikgu, semalam jumpa pakcik ni kat kedai buku, dia ganti balang yang terlanggar pecah.. kan pakcik..?” Mila bertanya pula soalan kepada Ammar.
“Ya.. ya.. Mila..ni.. yang pa… pakcik nak jumpa Mila, nak tahu kalau semuanya okey..” Ammar ingin memanggil dirinya papa tetapi terbantut.
“Semuanya okey pakcik.. nasib baik balang baru tu tak  pecah. Cikgu Sumayyah pun suka balang tu “ jawab Mila lega. Pakcik yang dihadapannya tidak mahu balangnya, tetapi kenapa pula mencari dirinya?
“Cikgu.. boleh saya bawa Mila ke kantin kejap, sebab saya nak tahu lebih banyak lagi perkara yang saya sudah tertinggal..” pinta Ammar, meminta kebenaran untuk dia bersama anak yang tidak pernah dia ketahui keujudannya.
“Ya.. Encik Ammar, silakan.”
Ammar berdiri dan berjabat tangan “Jumpa lagi.., insyallah” sedih pula cikgu Sulaiman melihat keadaan Ammar yang membuatkan dia jatuh kasihan.
“Jom Mila, pakcik belanja kat kantin, nak..”
“Tak boleh pakcik, nanti Mila tertinggal kelas.. nanti mama marah..” jawab innocent seorang budak.
“Tak apa sekejap aje, lepas tu Mila masuklah kelas semula..”
Mila memandang kearah guru besar, Cikgu Sulaiman. Cikgu Sulaiman hanya mengangguk. Nampak gayanya Mila terpaksa kekantin bersama lelaki yang dipanggilnya pakcik, tambahan lagi guru besar sudah memberi kebenaran.
Disepanjang pertemuannya dengan Mila di kantin, banyak information yang telah diberikan oleh Mila tanpa dia sedari. Infomasi mengenai dimana mamanya bekerja, siapa sebenarnya papa Zamri, apa yang digemarinya, siapa nama bapanya dan apa sudah terjadi dengan bapanya.
Petang itu fikiran Ammar berkecamuk.  Sampai hati selama ini Murni memberitahu Mila yang dirinya sudah meninggal dunia. Sayu sungguh hatinya diperlakukan oleh Murni. Ini membuatkan dirinya membara-bara ingin membuat penyelesaian secepat yang mungkin. Di kala ini, dia sungguh gembira, gembira mengetahui rupanya dia ada mempunyai zuriat, tetapi disebalik kegembiraan itu hatinya panas. Panas kerana Murni membunuhnya terlalu awal, sedangkan dia masih hidup. Kenapa Murni sanggup memberitahu anaknya bahawa dia sudah tiada didunia.  Apabila diperah kepala otakknya, baru dia teringat, Mila adalah budak perempuan yang pernah dia lihat bersama Murni di Klinik beberapa bulan yang lalu. Pertemuan yang singkat dengan anaknya hari ini amat memberi makna kepada dirinya. Patutlah sejak dari pertemuan pertama dihadapan klinik dahulu, hatinya berdetik, seperti ada sesuatu pada budak perempuan itu yang membuat hatinya sayu.
Di tambah pula dengan cerita borak kosong di Shahzan Inn yang membuat hatinya bertambah ingin mengetahui lebih mendalam lagi mengenai budak perempuan itu.
“Murni.. walaupun aku tahu adalah mustahil untuk aku memiliki mu semula, tetapi Mila akan tetap menjadi milik ku sepenuhnya.. jangan main-main..ini Ammar Aidid” bisik hati Ammar yang sedang marah.
Ammar lupa, sebelum ini dia bersungguh-sungguh memasang niat untuk memujuk Murni kembali kepadanya. Tetapi hari ini hatinya panas apabila mendengar penjelasan innocent seorang budak perempuan yang bernama Mila. Tindakan pertama yang perlu dilakukannya ialah mempastikan Mila memang benar-benar anaknya, dihatinya 99 peratus mengatakan Mila memang anaknya, tetapi 1 peratus lagi boleh sahaja merubahkan keputusannya. Straw Mila yang diambil selepas minum di kantin digenggam erat, kerana itu akan digunakannya nanti untuk mengenal DNA. Kemudian dia menghantar Mila semula kekelasnya.
“Mila.. papa akan kembali lagi, dan kali itu Mila akan kembali bersama papa..” bisik hati jahat Ammar.





















BAB 34

“Puan, abang puan ada di bilik tetamu nak jumpa puan” suara Jamilah, operator cum penyambut tetamu memberitahu Murni melalui telefon yang abangnya ada menunggunya dibilik tetamu.
“Abang?..” girang rasanya Murni, terbayang wajah abang Ghaous.  Satu-satunya abang yang Murni ada.
“Apa halnya pulak Abang Ghaous datang tak beritahu ni…” bisik hatinya.
Sambil tunduk sedikit, memikirkan kemunculan Abang Ghaous bukit ini. Tidak pernah-pernah dibuatnya membuat lawatan mengejut. Selalunya dia akan menalefon, atau sekurang-kurangnya menghantar pesanan ringkas jika ingin megunjungi Murni. Namun hatinya riang dengan kunjungan mengejut ini. Tidak sempat hendak beritahu agaknya!
“Ya Jamie saya keluar ni.. terima kasih..” jawab Murni dengan nada ceria.
“Mestilah nak buat surpriselah ni.. abang Ghaous, abang Ghaous.. surpriselah sangat” kata Murni didalam hati, namun senyuman masih dibibir memikirkan abang Ghaous yang datang bertandang ke Fraser Hill, pasti dengan isteri dan anak-anaknya. Mila pasti gembira, jika mengetahui kehadiran sepupu-sepupunya.
Langkah diatur laju, biar dia sahaja yang berjumpa dengan abang Ghaous dahulu, nanti kemudian akan diberitahu Zamri untuk turut serta.
Tanpa mengetuk pintu, Murni terus menerpa masuk dengan gembira untuk bertemu abang Ghaous.
“Hah! Awak? Macammana awak ada kat sini? Macamana awak tahu I kat sini?” Murni terkejut dan secara spontan, soalan-soalan terkeluar dari mulutnya.
Ini baru betul dikatakan terkejut beruk! Memang surprise sungguh.. but not a pleasant surprise.  Lelaki yang duduk disofa bukan abang Ghaousnya, tetapi lelak, Ishy.. tak tahu hendak katagorikan lelaki ini. Lelaki yang paling dia benci. Lelaki yang pernah tidur sebantal dengannya, lelaki yang membuatkan dirinya sengsara, lelaki yang sudah mungkir janji untuk untuk menjaganya sehingga akhir hayat, lelaki yang kononnya sanggup sehidup semati dengannya.  Lelaki yang membuat keputusan tanpa usul periksa dan lelaki terakhir yang mahu dia bertemu. Tetapi lelaki ini adalah bapa kepada anaknya.
Senyuman yang sampai ketelinga tadi serta merta menjadi masam dan Murni ingin keluar meninggalkan sahaja lelaki ini.  Sumpah! Murni tidak sudi bertemu dengan lelaki ini.
 Lelaki itu terus bangun  apabila Murni muncul dengan tiba-tiba.
“Murni, jangan pergi, abang ada nak cakap sikit dengan Murni.. please..” rayu Ammar
“Excuse me.. abang!..abang siapa.. dan nak cakap apa lagi..” agak tinggi suara Murni tetapi nada suara harus rendah. Walaupun hatinya marah,  tetapi Murni terpaksa berhati-hati berbicara kerana mereka berada di pejabat. 
“Maafkan abang, abang datang mengejut sebab abang dah tahu pasal anak kita..” jawapan Ammar yang membuat Murni lemah.
Perkataan “anak kita” membuat Murni terus hilang punca. Bagaimana dia tahu yang dia mempunyai anak?
Terhenti sejenak, yang tadi tangannya sudah bersedia untuk memulas tombol pintu, nekat untuk meninggalkan sahaja bekas suaminya sendirian didalam bilik. Murni berpaling tanpa kata-kata. Murni seperti tidak percaya dengan apa yang baru sahaja dia dengar dari mulut Ammar. Perkataan “anak kita”, datang dari mulut Ammar. Murni menjadi lemah, lemah longlai. Dia terkedu. Tangan yang tadinya ditombol pintu, terlurut perlahan pintu dibiarkan tertutup dengan sendirinya.
“Apa yang you tahu pasal Mila..” suara Murni sedikit kendur.Tanpa Murni sedar, Murni telah menamakan “anak kita” yang bernama “Mila”.
“Mila, anak kita kan..” bidas Ammar. Sedangkan tanpa Murni tahu, Ammar memang sudah mengetahui nama anaknya ialah Mimi Sharmila.
“So!..” Murni menjawab dengan nada tinggi.
“Kenapa Murni tak beritahu abang yang kita ada anak..” soal Ammar tertanya-tanya dengan tindakan Murni selama ini yang menyembunyikan anaknya dari pengetahuannya.
“Kita!.. excuse me.. kita..,Mila anak saya, bukan anak kita..” garang suara Murni masih mempertahankan Mila.
“Murni, jangan macam tu, please beri abang peluang nak betulkan keadaan yang dah lama tidak terurai, abang tahu Murni sudah bahagia sekarang ni.. itu abang tak mahu ganggu. Jika Murni bahagia, abangpun bahagia, tapi tentang Mila, abang nak bertanggungjawab.. tolong Murni, beri peluang abang..abang rayu Muni” rayu Ammar.
 “Kalau Murni kata Mila bukan anak you, macammana?”
“Mana boleh, abang akan buat DNA test bila balik nanti, gerak hati abang menyatakan Mila memang anak kita, abang dah jumpa Mila disekolah kelmarin”
“Hah.. apa? You jumpa Mila di sekolah.. buat apa?jangan rosakkan fikiran dia boleh tak? Selama ini dia tidak pernahpun bertanyakan siapa bapa dia..jangan nak memandai-mandai pulak sekarang ni nak jadi bapa dia konon..tolong.. tolong jangan ganggu kami lagi” nada marah masih dibibir Murni, tetapi juga menageh simpati.
Murni memang tidak boleh bertolak ansur dengan lelaki ini. Bila melibatkan tentang Mila, Murni akan berusaha untuk melindunginya. Murni mahu Mila menjadi haknya yang mutlak.
“Abang nak tahu kenapa Murni sembunyikan anak kita sampai sekarang.. kenapa tak beritahu abang dulu yang Murni mengandung masa tu..kenapa? kenapa Murni?” Ammar pula meninggikan suara, menangeh penjelasan.
Murni ketawa kecil..
“Apa? Nak Murni terangkan? Dah lupakah yang awak halau Murni macam Murni perempuan hina sangat..Dah lupa dah ya! Masa tu nak dengar suara Murni pun tak mahu. Macammana nak explain. Nak suruh terangkan konon…pergi mampuslah!” Murni geram.
“Okey! Murni nak tanya, kalau waktu tu Murni beritahu yang Murni mengandung, adakah awak akan mengaku itu anak awak?” Murni geleng kepala dan ketawa kecil disambung.
Ammar sudah memegang kedua kepalanya dengan wajah yang sangat sedih. Menyedari dia memang sudah membuat kesilapan yang besar.
“Silap-silap awak tak mengaku anak awak kan! Silap-silap awak tuduh Murni menjalang dengan lelaki mana entah! Ada awak fikir tu semua!” sambung Murni lagi. Ammar masih tidak dapat membalas apa yang telah diperjelaskan oleh Murni. Dia mengaku, mungkin juga dia akan membuat apa yang telah Murni jelaskan. Di waktu itu dia memang marahkan Murni, jika tidak, mana mungkin dia menceraikan Murni talak 3 sekali gus!
“Dah puas! Itu anak Murni bukan anak awak..dah jangan ganggu kami lagi.. please!” kata Murni dan dia ingin keluar meninggalkan si lelaki.
Tiba-tiba kedua-dua mata menala kepintu masuk. Zamri tercegat di depan pintu dengan badannya masih meregang pintu masuk. Terperanjat apabila melihat lelaki yang berdiri dihadapan isterinya ialah lelaki yang dibantunya dua hari lalu.  Dia juga terkejut kerana bukan abang Murni seperti yang diberitahu Jamilah bahawa Murni bersama abangnya dibilik tetamu. Dia juga hairan kerana pemandangan yang terhidang didepan mata amat mencurigakan. Di lihat si isteri menangis dan si lelaki juga dilihat sedih. Apa yang berlaku sebenarnya, atau mereka hanya berdrama!
“Encik..Encik ni siapa sebenarnya.. apa hubungan Encik dengan isteri saya..” Zamri terperanjat, hairan, geram, misteri dan penuh tanda tanya. Murni terus menerpa kea rah Zamri dan Zamri memeluknya.
“Kenapa sayang.. dan lelaki ni siapa? tanya Zamri ke telinga Murni.
“Abang dia ni, Ex saya bang..Ex saya..” Murni memperkenalkan lelaki yang berada dihadapannya.
Murni tidak mahu Zamri salah sangka, memikirkan yang bukan-bukan. Takut pula dituduh Murni menjalinkan hubungan dengan lelaki lain pula. Alamatnya akan perang sabil nanti dirumah, sedangkan mereka baru sahaja sebulan bernikah.
“Jadi, ada business yang Encik katakan tu ialah hendak menganggu isteri sayalah ya..!” pandai pula Zamri memulakan bicara.
“Tak..tak Encik Zamri, saya tidak mahu mengganggu rumahtanga Encik, saya cuma hendak hak saya, Mila anak saya kan?..” Ammar menjadi serba salah, adalah tidak wajar dia bertegang leher dengan lelaki yang pernah menghulurkan bantuan kepadanya.
Kecil sungguh dunia ini, sana sini ada sahaja berhubung kait, seperti dalam soap opera pula, seperti didunia ini tidak ada penghuni lain. Pusing-pusing pasti berjumpa.
“Beginilah Encik…Encik Ammar, sini ofis, sekarang ni waku bekerja, why not kita bincang baik-baik lepas kerja nanti, somewhere yang lebih sesuai” Zamri memberikan pandangan.
Benar juga apa yang dikatakannya. Ikutkan Murni pasti dia tidak setuju kerana emosinya masih marah kepada lelaki itu walaupun sudah bertahun-tahun cuba dilupakannya.
“Abang.. apa abang ni.. ini hal saya dengan dia, bukan hal abang! Murni tak mahu jumpa dia lagi..biarkan aje dia pergi dan jangan ganggu kami lagi” Murni membantah.
“Murni, anything about you and Mila, is my responsibility now..” jelas Zamri dengan tegas.
“Kita selesaikan cara baik, cara jerit-jerit tak tentu hala ni.. tak mendatangkan apa-apa faedah. Kita selesaikan, okey! Kan dulu abang dah janji, kita selesaikan sama-sama..” jelas Zamri.
“Tapi bang.. dia nak ambil Mila dari Muni, mana boleh! Tak.. tak..Muni tak izinkan..” jawab Murni.
“Tak ada siapa yang nak ambil Mila, sayang.. tu yang abang kata, elok kita berbincang.. dah tu..buat bertenang” Zamri meminta Murni bertenang.
“Encik Ammar! Setuju tak rancangan saya?” tanya Zamri kepada Ammar.
Ammar hanya diam, dia juga perlu bertindak professional dan tenang.
“Okey saya setuju, dimana kita boleh berjumpa..” akhirnya Ammar bersuara.
“Okey,Encik Ammar dah setuju. Nanti jumpa di Coffee House Club Golf dalam 5.30 nanti.. boleh?” cadangan Zamri
“Ya.. saya setuju, jumpa nanti di sana..” Ammar bingkas bangun dan meninggalkan suami isteri yang masih merah inai dijari
Zamri yang tadinya berdiri, terus menghempaskan dirinya diatas sofa sambil meraut rambutnya kebelakang sebaik sahaja bayang Ammar hilang dari pandangan. Kemudian menarik tangan Murni yang masih tercegang, perasaan terkejut masih berbaki. Mahu tidaknya, ingatkan abang Ghaous, rupanya abang Ghost.
“Dah tu.. mari sini” sambil merapatkan kepala Murni kedadanya.
 Zamri memang pandai menenangkan hati isterinya. Tangan Murni digenggamnya erat. Air mata yang ditahannya tadi, mengalir dengan sendiri tanpa Murni sedar. Perlahan Zamri menyika air mata dari pipi isterinya. Dia faham benar, Murni sekarang ini hatinya gusar. Sudah dia jangka perkara ini akan berlaku, nasib baik kini mereka sudah sah suami isteri, jika belum, manakan mampu dapat dia menenangkan Murni cara begini.
Murni rasa tenang apabila berada di dalam pelukan Zamri, tambahan pula kini berada didada sasa lelaki itu. Dia cukup rasa selamat. Irama degupan jantung bagaikan irama sakti yang mampu menenangkan hatinya yang gusar.
“Macam ni Murni, Murni kena dengar cakap abang.. boleh..”
Murni mendongakkan kepalanya memandang kewajah Zamri.
“Murni kena ingat, Ammar juga ada hak ke atas Mila, Milapun kena tahu, lelaki tu bapa dia..sekarang ni kita kena fikir yang terbaik, terbaik untuk Mila, terbaik untuk Murni dan terbaik untuk Ammar..”
“Bang, tolong Muni.. Muni dah tak mampu nak  fikir dah ni.. Muni buntu..”
“Abang faham..lepas ni pergi surau sembahyang sunat dua rakaan, dan tunggu asar.. dah nak masuk waktu dah pun.. lepas tu datang bilik abang, kita bincang sikit apa yang kita kena beritahu si Ammar tu petang nanti..ya?”
“Dah tu.. jangan nangis lagi, nanti apa orang ingat kita bergaduh laki bini pulak, lain pulak jadinya nanti..pengantin baru perang sabil..” sambil jarinya masih menyika air mata yang entah kenapa masih mengalir walaupun Murni sudah tidak berada sedih lagi, malah bersemangat dengan sokongan yang telah diberikan Zamri.
Murni hanya menganguk dan kedua-duanya meninggalkan bilik tetamu. Takut pula akan disalah sangka oleh kakitangan yang lain, terutama Jamilah yang sentiasa berada di depan kaunter, sambil menjawab telefon dia juga memerhatikan semua gerak laku setiap yang melintas dihadapannya. Kalau dia menjadi CNN tanpa cable, mahu satu Pejabat Daerah tahu drama tidak berskrip menjadi tajuk utama perbualan.

Murni mengikut sahaja apa yang perlu dilakukannya. Selesai asar dia terus ke bilik suaminya, tanpa singgah kebiliknya.
“Bang, macamana sekarang ni..” belumpun duduk, Murni sudah mengemukakan soalan yang merunsingkan dirinya.
“Firstly, Abang kena fikir yang terbaik untuk Mila, tak mahu terganggu emosi dia dengan perkara ini, kalau Ammar tuntut hak penjagaan sepenuhnya terhadap Mila, abang tak setuju, tapi kalau joint custody, abang boleh terima.. tapi kalau joint custody macam mana pula? Dia kat KL, Mila kat sini…” ini yang peningnya ni.
“Muni harap dia tak mintak hak penjagaan.. biar Mila duduk aje dengan kita..macam sekarang ni..” ulas Murni.
“Jangan fikir macam tu, Muni, memang kita harap Mila akan terus duduk dengan kita, tapi Ammar? Dia pun pasti hendak anak dia duduk dengan dia jugak kan?.Jangan kita tamak, fikir orang lain sama.” ulas Zamri.
“Jangan dia minta perintah mahkamah sudah.. kalau ada perintah mahkamah, susah kita nak bantah.., dia lawyer Murni.. lawyer, Muni dah lupa ke?” tenang sahaja Zamri berulas satu persatu.
“Abang pun tak tahu apa yang kita kena buat sekarang ini, sebab kita tak tahu apa yang si Ammar tu nak .. macamni lah, kita pergi jumpa dia dulu petang ni dan kita dengar apa yang ada dalam fikiran dia, malam nanti kita fikir lagi..kita kena professional Murni, abang mahu cara aman, tak mahu marah marah..” fikir Zamri lagi.
Murni bangun meninggalkan suaminya, berjalan seperti zombie, difikirannya berkecamuk.
Sedang Murni menolak pintu untuk keluar, muncul Hamdan yang menyengkang badannya di pintu.
“Hello kawan.. aku jelouslah tengok kau orang berdua ni.., kat rumah berdua, kat ofispun berdua jugak, hishy untunglah kau Zam..” Hamdan menyakat, tanpa mengetahui mereka berdua sedang bingong kerana membincangkan perkara yang rumit hendak mereka diselesaikan. Penyelesaian perlu yang terbaik agar tidak melukakan hati mana-mana pihak. Yang penting emosi Mila perlu dijaga. Ibarat menarik rambut dalam tepong, rambut tidak putus dan tepong tidak berselerak.
“Kak Melah, kami balik lambat sikit, Kak Melah boleh tunggu tak?, ada hal penting pulak petang ini..” Murni meminta Kak Melah akan kelewatannya pulang petang ini.
“Yelah Muni, akak tunggu sampai Muni balik, Zam pun lambat juga ke?” tanya Kak Melah.
“Hemm.. Mila mana Kak, dia buat apa tu..”
“Ada kat atas, buat homework agaknya..”
“Terimakasih Kak..selesai urusan tu, kami pulang segera” janji Murni kepada Kak Melah.
“Ialah akak tunggu…” jawab Kak Melah lemah sahaja bunyinya.
Kak Melah menjulingkan matanya ke atas, “apahal pulak mereka ini! Tak pernah-pernah balik lewat, dah kahwin balik lewat pulak.. Ada hal kerja agaknya tu..” Kak Melah bermonolog sendiri. Dia tidak mengetahui bahawa mulai hari ini perebutan hak penjagaan si anak angkatnya Mila bermula!







Bab 35

Sebaik sahaja Murni masuk kebiliknya, dia tidak dapat focus dengan tugasnya. Aduh, susahlah begini, jika selalu begini, pastinya nanti akan ditegur oleh boss. Penyelesaian perlu dicari secepat yang mungkin. Tangannya menyelak fail yang sedang diprocessnya tadi sebelum keluar berjumpa tetamu tidak diundangnya, namun masih tidak berupaya untuk menyelesaikan tugasan. Fikirannya sungguh telah dipenuhi dengan masalah yang membebankan kepalanya. Berat sungguh, kalah masalah negara.
Badannya dipalingkan menghadap komputer. Murni menekan tanda E biru besar (internet explore) mencari carian mengenai hak penjagaan anak. Sekurang-kuranya dia ada asas pengetahuan mengenai haknya terhadap Mila. Murni tidak mahu dia perbodohkan, hanya kerana tidak tahu hak yang sepatutnya.
Berderet link yang keluar, hanya menunggu untuk Murni pilih. Salah satu article yang memberi Murni banyak informasi. Murni cuba memahami inti article itu sejelas-jelasnya. Article dari Pusat Yayasan Islam bertajuk “Hak Penjagaan ke Atas Anak Selepas Perceraian : Tanggungjawab Siapa?. Jari Murni menekan perlahan-lahan, cuba menghadam setiap ayat yang terbentang didepan mata. Dia harus tahu  dan  mengerti sejelas-jelasnya.  Petang nanti Murni akan berdepan dengan bukan calang-calang orang, dia adalah seorang penguam yang berkalibar dan seorang pakar mengenai hal ini.  Dia bekas suami dan dia ayah kepada anaknya.
Article dimulakan dengan sabda Rasulullah, pandai penulis ini menarik pembaca dengan

sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
 “Perbuatan halal yang sangat dibenci oleh Allah ialah talak (perceraian).” Perceraian dibenarkan dalam Islam atas sebab-sebab tertentu seperti suami isteri sudah tidak lagi bahagia hidup bersama disebabkan masalah komunikasi, penderaan fizikal atau emosi, masalah seksual atau tidak memahami peranan dan tanggungjawab masing-masing dalam berumahtangga sehingga menimbulkan pertelingkahan.
Islam menetapkan sekiranya memilih untuk bercerai, ia perlulah dilakukan dengan tertib dan beradab. Ini sesuai dengan firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 229 yang bermaksud: “Talak (yang dapat dirujuk dua kali). Setelah itu boleh rujuk lagi dengan cara yang makruf atau menceraikan dengan cara yang baik.” Namun begitu, tidak ramai yang berbuat demikian. Kebanyakannya sanggup membuka pekung didada, menceritakan keburukan pasangan hatta apa yang berlaku di dalam selimut pun sanggup diceritakan tanpa segan silu.

Malah yang lebih menyedihkan ialah apabila berlaku perceraian hak penjagaan anak seringkali menjadi rebutan dan nafkah anak tidak ditunaikan. Oleh sebab itu, bagi menjaga kebajikan dan kelangsungan hidup anak agar dapat terus hidup dengan tenang dan gembira, penting bagi pasangan mengetahui tentang hadhanah (hak jagaan anak).
Hadhanah bermaksud pemeliharaan anak lelaki atau perempuan yang masih kecil yang belum boleh berdikari, menjaga kepentingan anak, melindunginya dari segala yang membahayakan dirinya, mendidik rohani dan jasmani serta akalnya supaya si anak dapat berkembang dan dapat mengatasi persoalan hidup yang akan dihadapinya.
Dalam Islam, tanggungjawab memelihara anak terletak dibahu ibu bapa.Apabila berlaku perceraian, timbul persoalan siapakah yang akan memikul tanggungjawab tersebut.
Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar:
“Bahawasanya seseorang perempuan telah datang menemui Rasulullah saw dan bertanya: ´Ya Rasulullah, bahawa anakku ini, perutkulah kandungannya, susukulah minumannya dan ribaanku rumahnya tetapi bapanya telah menceraikan aku dan hendak merampas anak itu daripada aku´. Selepas mendengar aduan itu Rasulullah saw bersabda: “Engkaulah yang lebih berhak menjaga anak itu selagi engkau belum berkahwin lain.” (Riwayat Abu Daud)

Berdasarkan hadis ini jelas menetapkan bahawa anak pasangan yang bercerai lebih berhak berada di bawah jagaan ibunya berbanding ayahnya.
Terhenti Murni membaca article itu apabila dia mengulangi membaca ayat “anak pasangan yang bercerai lebih berhak di bawah jagaan ibunya berbanding ayahnya..”
“Mila masih dibawah jagaan aku..” bisik hati Murni, sedikit gembira dengan penemuan article tersebut. Dibacanya lagi article tersebut perlahan-lahan, agar dia dapat memahami sepenuhnya. 
“Pertimbangannya adalah kerana tugas mendidik anak sesuai dengan sifat lahiriah ibu yang lebih penyayang, lebih tahu dan sabar mendidik dan mengasuh anaknya.

Menurut Seksyen 82 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor (EUKIS) 2003, ibu adalah yang paling berhak berbanding segala orang bagi menjaga anak kecilnya dalam masa ibu itu masih dalam perkahwinan dan juga selepas perkahwinannya dibubarkan.
Namun begitu hak hadhanah yang diberikan kepada ibu boleh terlucut sekiranya si ibu tidak memenuhi salah satu syarat sepertimana berikut : “Dan syarat-syarat hadhanah itu tujuh perkara iaitu berakal, merdeka, beragama, lemah lembut, amanah, tidak bersuami dan bermukim. Sekiranya kurang salah satu syarat itu maka gugurlah hak hadhanah itu.”
Tiba-tiba terhenti membaca, ayat “ salah satu gugur hak penjagaan ialah TIDAK BERSUAMI” sedangkan sekarang dia sudah bersuami. Aduh bagaimana sekarang ini, hati Murni berdetak kencang, kerana risau, namun aricle dibacanya terus.
“Peruntukan Seksyen 83 EUKIS juga sejajar dengan maksud hadis di atas yang menyatakan bahawa seorang ibu itu akan hilang kelayakan menjaga anaknya jika dia berkahwin dengan seseorang yang tidak mempunyai pertalian darah dengan kanak-kanak yang dijaga, ibu itu berkelakuan buruk yang keterlaluan dan terbuka, ibu itu sering bertukar tempat tinggal (tempat bermastautin) bagi menghalang bapa kanak-kanak tersebut menjalankan pengawasan yang perlu ke atas kanak-kanak itu, ibu itu murtad dan ibu itu didapati cuai dan menganiayai kanak-kanak tersebut.
Walaupun demikian, perlu dijelaskan bahawa walaupun ibu telah berkahwin dengan seseorang yang tidak mempunyai pertalian darah dengan kanak-kanak yang dijaga, itu tidak bermakna hak jagaan anak akan berpindah kepada bapa kandung dengan mudah. Bekas suami perlu membuktikan bahawa perkahwinan semula bekas isterinya itu akan mengganggu anak mereka. Jika bekas suami ingin menggunakan mana-mana alasan di atas, mereka perlu mengemukakan bukti yang kukuh untuk dibawa ke mahkamah.
Murni tersenyum apabila dia membaca terus article tentang, isteri yang sudah bersuami, masih layak untuk menjaga anak bersama suami baru. Alhamdullillah, masih ada harapan Mila akan bersamanya terus. Article dibaca lagi.
“Apabila ibu hilang kelayakan menjaga maka hak jagaan anak itu berpindah kepada waris terdekat iaitu: nenek sebelah ibu hingga ke atas peringkatnya; bapa; nenek sebelah bapa hingga ke atas peringkatnya; kakak atau adik perempuan seibu sebapa; kakak atau adik perempuan seibu; kakak atau adik perempuan sebapa; anak perempuan dari kakak atau adik perempuan seibu sebapa; anak perempuan dari kakak atau adik perempuan seibu; anak perempuan dari kakak atau adik perempuan sebapa; ibu saudara sebelah ibu; ibu saudara sebelah bapa dan waris lelaki yang boleh menjadi warisnya sebagai ´asabah atau residuari´.

Berapakah had umur anak yang boleh dijaga oleh ibu? Menurut hujah kitab Kifayah al-Akhyar, Juz 2, halaman 93: “Apabila mencerai seseorang lelaki akan isterinya dan ia mempunyai anak dengan isteri itu maka si isteri berhak memelihara anak itu sehingga anak itu berumur tujuh tahun (mumaiyiz).”
“Fuqaha berselisih pendapat mengenai had umur mumaiyiz ini. Namun begitu, menurut kebiasaan, anak lelaki dianggap telah mumaiyiz apabila berumur tujuh tahun dan anak perempuan pula berumur sembilan tahun. Selepas itu anak diberi pilihan untuk memilih untuk tinggal bersama ibu atau bapa berdasarkan sebuah hadis yang bermaksud: “Bahawa Rasulullah s.a.w telah menyuruh seorang anak yang telah mumaiyiz supaya memilih sama ada ibu atau bapa yang dia suka tinggal.”
“Confirm Mila masih dibawah jagaannya kerana Mila baru berumur 8 tahun..” Murni sudah mampu tersenyum, lega. Diterusnya lagi pembacaan
“Menurut Seksyen 84 (1) Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan, dianggap belum mumaiyiz bagi kanak-kanak lelaki ialah dari bayi hingga berumur enam tahun. Manakala kanak-kanak perempuan pula dari bayi hingga berumur lapan tahun. Ini bermakna kanak-kanak lelaki yang telah berumur tujuh tahun dan kanak-kanak perempuan yang telah mencapai umur sembilan tahun dianggap mumaiyiz. Walau bagaimanapun dalam Seksyen 84 (2) keputusan yang dibuat oleh anak tidak mutlak kerana Mahkamah boleh memerintahkan keputusan yang berlawanan dengan pilihan anak.
Walaupun berlaku perceraian, hubungan di antara anak dengan ibu dan bapanya tidak terputus. Hubungan itu kekal sebagaimana kekalnya tanggungjawab bapa memberi nafkah kepada anaknya walaupun bapa tidak mendapat hak penjagaan anak tersebut. Ini termaktub dalam Seksyen 72 EUKIS. Nafkah termasuklah menyediakan tempat tinggal, pakaian, makanan, perubatan, pelajaran dan apa-apa keperluan anak tersebut.

Soal nafkah turut dijelaskan dalam surah al-Baqarah ayat 233 di mana Allah berfirman yang bermaksud: “Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara yang makruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan juga seorang ayah karena anaknya, dan waris pun berkewajiban demikian…”

Perebutan untuk mendapatkan hak penjagaan ke atas anak bagi pasangan yang bercerai tidak akan berlaku sekiranya mereka faham akan hak dan tanggungjawab masing-masing. Adalah baik sekiranya hak penjagaan anak dan nafkah mereka diselesaikan dengan cara yang tenang dan jelas sebelum perceraian difailkan dimahkamah.
 Sekiranya ditakdirkan jodoh tidak panjang, mungkin ada hikmah disebaliknya. Janganlah rasa dendam dan marah pada pasangan dilepaskan pada anak yang tidak mengerti apa yang berlaku. Hak penjagaan anak perlulah diterima dengan rasa penuh tanggungjawab dan amanah untuk dilaksanakan.
Kebanyakan pasangan merasakan mereka perlu bersaing untuk mendapatkan hak penjagaan anak. Apabila hak tersebut diberikan, mereka menganggap ia satu kemenangan dan yang kalah tidak berpuas hati. Eloklah direnungkan pandangan Syed Sabiq dalam kitabnya Fiqh as-Sunnah Juz 8 halaman 219: ”Sesungguhnya setiap penjaga dan anak jagaan masing-masing mempunyai hak. Akan tetapi hak anak atau kemaslahatan anak lebih penting daripada hak penjaganya.”
Selesai sahaja Murni menghabiskan pembacaan article tersebut, dia lega. Dari apa yang difahaminya, ada harapan besar Ammar tidak dapat mengambil Mila begitu sahaja darinya. Hak penjagaan anak perempuan yang dibawah umur sembilan tahun adalah dibawah penjagaan ibu. Murni menarik nafas panjang, dia merasa lega, lega seleganya. Sekurang-kurangnya, Mila akan berada bersamanya setahun lagi. Setahun, macam-macam boleh berlaku!
Apa yang perlu dia tunggu sekarang ialah, mengetahui apakah permintaan Ammar petang nanti. Buat sementara ini, baiklah diselesaikan kerja yang sudah terbengkalai, dengan waktu kerja yang tinggal tidak berapa panjang. Jika diikutkan hatinya memang dia tidak mampu untuk menjalankan tugasnya, tetapi dia perlu ingat, masalah peribadi jangan dicampur adukkan dengan urusan kerja dipejabat. Jika ini berlaku alamatnya, hasil kerja mencari haru biru tidak mempunyai quality langsong. Dari itu Murni kena elak dari ianya berlaku, kerana prestasi kerja yang baik selama ini harus dipertahankan.















Bab 36

Dari jauh Murni sudah nampak Ammar yang sedang duduk di meja paling hujung Club House di Club Golf tertua di Malaysia itu. Perasaan takutnya  bertambah, disambarnya lengan  kiri Zamri, Zamri mengerti apa yang dirasakan oleh isterinya. Tangan kanan Zamri menepuk perlahan tangan Murni yang melingkar dilengan kirinya sebagai memberi semangat.
“Jangan risau sayang, kita cuba selesaikan secara baik, kita cuba mana yang boleh, yang lain biar ALLAH yang akan tentukan” nasihat Zamri.
Murni hanya menarik nafas panjang. Namun dia sedikit lega dengan kata-kata peransang dari  Zamri. Setiap tapak melangkah, semakin hampir mereka kearah Ammar. Semakin berat rasanya langkah Murni, tetapi semakin jelas pula wajah lelaki yang dulunya dia nekat tidak mahu berjumpa yang kini sudah berdiri menanti mereka.
“Jemput duduk Encik Zamri” jemput Ammar. Lembut pula perangainya, pastinya ada helah.
Namun mereka mengambil tempat duduk seperti yang diperlawa. Hendak berbincang, tentu kena duduk. Mana ada orang berbincang berdiri?
“Murni.. “ Ammar merenung bekas isterinya tajam.
Murni masih menarik, tidak berubah sama seperti kali terakhir Murni meninggalkannya.  Pertemuan tengahari tadi, Ammar tidak perasan akan kecantikan Murni kerana Murni tidak memberi dia peluang langsung, terus meluru memarahinya.  Tetapi petang ini, apabila didalam suasana tenang, Ammar dapat berpeluang mengamatinya. Tetapi kini dia sudah melepas, Murni kini hak mutlak Zamri. Mengapa dia  terlambat 8 tahun. Kau buat apa selama 8 tahun Murni menghilang?
Murni dengar Ammar memanggil namanya, tetapi dia pura-pura tidak mendengar.
“Sebelum kita berbincang, nak anything .. refreshment..coffee ke, tea ke..” tanya Ammar, relax sahaja dia. Ini, hendak berbincang atau hendak makan-makan?
“Muni nak  apa-apa” tanya Zamri kepada Murni yang hanya diam membisu. Namun Zamri bersikap professional.
Zamri yang bertanyakan isterinya, kerana dia tahu, jika Ammar yang bertanya pasti tidak akan mendapat jawapan.
Memandangkan pelayan sudah berdiri menunggu untuk mengambil pesanan sebaik sahaja dia melihat tetamu yang ditunggu sudah sampai.
“Bolehlah.. fresh orange please” jawab Murni. Elok juga ada sesuatu untuk membasahkan tekak, kerana pastinya dia akan kehabisan air liur, kerana membantah apa yang bakal dituntut Ammar.
“Saya pun..” jawab Zamri.
“Ialah.. saya nak tea.. so one tea and 2 fresh oranges please..” jawab Ammar, pelayan mengangukkan kepala lalu meninggalkan mereka.
“Okey.. Encik Zamri, saya kesini bukan hendak merosakkan rumahtangga Encik Zamri, saya cuma hendak hak saya sebagai bapa kepada Mila.. itu aje. Murni I just don’t understand why you hide all this from me! Kenapa?” Ammar memulakan perbicaraan dengan soalan.
Soalan yang hanya Murni sahaja yang boleh menjelaskannya.
Murni ketap bibirnya, perlukah dia menjelaskan? Adakah dengan penjelasannya nanti boleh merubah niat Ammar untuk mendapatkan haknya?
Zamri memandang kearah Murni yang masih mendiamkan diri. Zamri perlu memujuk Murni, jika sekiranya Murni berterusan bertindak mendiamkan diri, masalah tidak akan berganjak kemana-mana.
“Muni, abang rasa elok Murni cerita apa yang sebenarnya berlaku, at least Encik Ammar ni faham situasi sebenar..jadi tak adalah salah sangka”
Murni juga memandang kearah Zamri dengan muka sedih. Perlukah dia mengingat semula peristiwa sedih yang sudah lama dia buang. Menyingkap semula kesah itu membuat dia gelisah, bagaikan mecungkil semula kesah silamnya.
“Perlu ke bang?..” tanya Murni
Zamri hanya mengangguk.
“Hemmm.. okey.. Encik Ammar, I nak tanya you, if I told you 8 years ago, masa you ceraikan I that I’m carrying your baby, adakah you akan terima baby tu? I doubt that you will accept, sebab masa tu you difikiran diri you aje, you fikirkan mak you. you fikirkan sepupu kesayangan you. Dan sudah tentu you fikirkan, I adalah perempuan jahat, isteri yang tidak ada maruah, isteri yang tak jujur, tidak setia, malah yang ada banyak scandal dengan lelaki lain sana sini, sampaikan kena tangkap khalwat di bilik hotel.. betul tak?” Murni memulakan penjelasannya dengan sedikit terketar-ketar tetapi dengan nada perlahan, maklumlah ditempat awam.
Jika didengar oleh pengunjung yang lain, diri sendiri juga yang malu. Kemudian Murni  memalingkan mukanya kearah Zamri yang nampak tenang. Zamri hanya menganggukkan kepala, meminta Murni meneruskan kata-kata. Ammar tunduk mendengar. Tangan Murni masih digenggamnya erat.
Well.. encik Ammar please tell me, what is your answer?” tanya Murni lagi
Ammar tunduk, mengerti apa yang hendak disampaikan oleh Murni. Memang dia mengaku bersalah. Bersalah kerana hanya mendengar sebelah pihak. Dia buta masa itu, buta oleh kata-kata ibu dan sepupunya. Mengapalah seorang peguam, seorang yang cerdik, tetapi masih boleh termakan cakap tanpa usul periksa. Dimana kewibawaannya sebagai seorang yagn sepatutnya berlaku adil.
“Murni.. abang minta maaf, abang terlalu percayakan Edwina masa tu. Tak sangka dia boleh tipu keluarga abang dan abang percaya sampai begitu sekali. Sebabnya, ialah kerana dia sepupu abang, abang tak sangka, memang abang tak sangka..” jelas Ammar lagi.
“You tahu tak, perempuan tu yang perangkap I, dia kata, awak ada tunggu saya kat hotel tu sebab you minta I bawa some document, document for the next day hearing sebab you sebok dengan client dari Singapura tu… I still remember, your Singaporean client yang dituduh membunuh maid dari Melaka tu... I percayalah sebab memang you memang sebok dengan client dari Singapore masa tu. Rupa-rupanya dia  dah siap panggil JAIS siap-siap, perangkap I dengan client Singapore tu.” Jelas Murni lagi.
“How could she!, tapi I cuba jelaskan, tapi you tak mahu dengar. Do you remember that moment?” jelas Murni dengan garang.
“You tahu tak Encik Ammar, kasihan jugak pada that Singaporean tau.. diapun tak tahu menahu yang I datang, sama-sama terkejut masa tu. Dia jugak percaya you yang suruh I tunggu you dibiliknya…sebab yang dia tahu you tunggu dia di lobby. Tetapi bila I beritahu dia yang I isteri you that time, dia percayalah. Tahu-tahu, tak sampai  5 minit I dalam bilik dia tunggu you, JAIS dah ketuk pintu. Nak cakap apa lagi! “ nada Murni masih garang. Garang mengimbas peristiwa hitam dia ditangkap khalwat.
That is why Murni, masa tu abang hilang pertimbangan, malu sebab Murni ditangkap dengan client abang. Abang tak mahu masyarakat menanggap abang jual isteri untuk business. Tapi silap abang jugak, tak fikir panjang, masa tu memang abang tak fikir panjang.abang ikut emosi. .I’m sorry,  I really am” Ammar menghela nafasnya, menyesali akan tindakannya yang tidak berfikir panjang.
“Maafkan abang..” katanya lagi dengan muka sedih.
“Okeylah Encik Ammar, sekarang Encik Ammar sudah tahu cerita yang sebenarnya, rasa saya tidak perlu kita ungkit cerita lama. Yang sudah biarkanlah berlalu, kerana ianya tidak akan dapat merubah apa-apa. Sekarang Encik Ammar sudah tahu situasi yang sebenar. Murni diperangkap masa tu. 8 tahun saya lihat dia tidak tenteram. Jadi tak usahkan kita ingatkan perkara yang sudah berlalu. Petang ni kita hendak bincang perkara yang lebih berfaedah. Kesah Mila” jelas Zamri panjang.
Ammar hanya diam dengan sedikit mata berkaca oleh air mata yang tidak mengalir. Tahu salah sendiri.
“Ya.. anak saya.. Mila.. bayangkan, sampai nama diapun saya tidak tahu, sehingga saya kesekolah baru saya tahu nama dia..” sambil mengelengkan sedikit kepalanya.
“Saya sebenarnya tidak mahu mengeruhkan keadaan. Mila membesar didepan mata saya. Dari tapak kakinya 2 jari sehingga sekarang, dia sudah jadi seperti anak saya sendiri, walaupun sekarang hanya sebagai bapa dirinya sahaja. Saya sayang Murni dan Mila, Encik Ammar kena mengerti tu…Tolong Encik Ammar, saya betul-betul minta budi bicara Encik Ammar, tolong jangan keruhkan keadaan yang baru hendak cerah..” Jelas Zamri.
Ammar masih berdiam dengan luahan jujur Zamri. Ammar jatuh kasih pula.
Sekali lagi matanya berkaca. Menyesal, terlepas waktu melihat anaknya, satu-satunya anaknya membesar. Terlepas melihat dia sianak membuka mata sewaktu lahir kedunia, terlepas melihat si anak mengatur langkah pertamanya, terlepas melihat si anak tumbuh gigi, terlepas melihat si anak berlari, terlepas menghantar si anak hari pertama kesekolah, terlepas menyambut setiap ulang tahun hari lahirnya dan banyak lagi yang tidak dapat difikirkannya yang dia sudah terlepas. Dari itu dia ingin mengganti semula semua saat-saat penting yang dia sudah terlepas. Tidak tidak terlambat, banyak lagi moment yang dia boleh kongsikan bersama. Kali ini dia cuba untuk bersama anaknya yang baru hari ini ini dia kenal namanya. Banyak lagi saat-saat indah yang bakal dia kongsi bersama. Tetapi semua itu hanya akan termakbul hanya dengan bantuan Murni. Murni kena memberi dia peluang dan percaya kepadanya untuk merealisasikan semua itu. Mahukah Murni memberi dia peluang itu?
“Abang tidak akan rampas Mila terus dari Murni. Abang juga tak mahu sakitkan hati Murni lagi. Cukup cukuplah dengan apa yang dah berlaku, cuma abang nak minta Murni cerita kepada Mila siapa abang yang sebenarnya. Ayahnya belum mati lagi, dan berilah peluang abang ganti balik masa-masa yang abang sudah terlepas bersama dia… “ ujar Ammar yang menala pandangannya ke arah Murni yang tunduk, kemudian dia berpaling ke arah Zamri pula. Murni memang sengaja tunduk, dia tidak betah memandang wajah itu, walaupun dia adalah suaminya satu ketika dahulu.
“Encik Zamri, terima kasih kerana menjaga Murni dan Mila selama ini, nampaknya saya perlukan pertolongan Encik Zamri juga dalam perkara ini ” ujar Ammar lagi dengan nada  sayu. Menagih sempati dari Zamri.
Terkedu Murni, tidak disangka Ammar memang sudah berubah. Perubahannya bagaikan langit dengan bumi. Mungkin masa sudah dapat merubahkan dirinya. Faktor umur juga membuat seseorang itu menjadi lebih matang dan dewasa. Ya.. mungkin factor usia!. Murni juga jatuh kasihan, hilang rasa risaunya. Ammar tidak cuba untuk merampas Mila dari dirinya. Kerana sikapnya yang bertolak ansur, Murni mempertimbangkan untuk menceritakan hal yang sebenar kepada Mila. Mila perlu mengetahui perkara yang sebenar. Tetapi bagaimanalah agaknya Murni perlu memulakan perkara ini. Murni memandang kearah Zamri yang tenang. Suaminya yang cool as a cucumber.
Murni kerap memberitahu Mila, yang bapanya sudah meninggal. Dia tidakpun menyebut meninggal dunia. Maksud Murni sudah meninggalkan mereka berdua. Tetapi fikiran anak-anak apabila diberitahu meninggal, sudah pastinya meninggal dunia. Yang hairannya, Mila tidak pernah pula bertanya di mana kubur bapanya, untuk dia ziarah. Mila masih anak-anak, mana dia fikir itu semua. Masih innocent.
“Macam inilah Encik Ammar, bagaimana kalau kita bincang lagi esok-esok. Berapa hari lagi Encik Ammar akan berada disini? Bukannya apa, saya perlu berbincang dulu dengan Murni.” Jelas Zamri.
“Saya faham Encik Zamri, saya cadang hendak balik KL lusa sebab nak hantar DNA test tu. Jangan salah faham, bukan saya tidak percaya Mila tu anak saya. Cuma saya hendak in writing, senang saya uruskan hak Mila untuk dana pengajian dia nanti.”bicara seorang peguam, semua perlukan bukti.
“Kalau begitu, kami hendak minta diri. Kasihan Mila dan Kak Melah, tunggu kami lambat balik. Dia tak mahu tinggalkan Mila sorang-sorang kat rumah..lagipun hari dah gelap ni..Encik Ammar tahulah tempat-tempat begini bila gelap, langsung tak ada apa-apa aktiviti” Zamri memohon diri, dirasakan bekas suami Murni tidaklah sekejam yang difikirkannya. Syukur alhamdullillah.
Sebenarnya dia lelah juga, lelahnya akan bertambah apabila sampai dirumah nanti. Lelah melayan Murni dengan emosinya. Sebagai suami, dia akan tetap berada disisi isteri.
Hanya anggukan dari Ammar. Semua berdiri untuk membawa haluan masing-masing.
“Tunggu..” terhenti langkah Murni dan Zamri  yang baru beberapa langkah dihayun. Mereka menoleh kearah suara, suara Ammar.
“Murni, abang nak minta satu lagi permintaan? Boleh tak abang jumpa Mila sekali lagi sebelum abang balik KL..” Ammar merayu.
Murni memandang kearah Zamri. Zamri tidak dapat berkata apa-apa, semua keputusan adalah hak Murni.
“Hem.. bila..” tanya Murni pendek.
“Bila-bila yang Murni rasa baik” jawab Ammar, teruja kerana nampak seperti Murni memberi kebenaran.
“Baiklah, nanti Murni beritahu.. abang tolong ambil nombor telefon dia, Muni tak mahu simpan. Abang aje yang simpan..”  jelas Murni
“Oh ya.. Encik Ammar, Encik Ammar tolong beri nombor Encik Ammar dan nanti saya buat miss call.. itulah nombor saya” ujar Zamri
Hanya anggukan dari Ammar tanda yang dia mengerti. Dihatinya ada sedikit cemburu melihat kemesraan Murni dan Zamri. Sepatutnya, dia yang berada disebelah Murni, bukan orang lain, tetapi apakan daya, semuanya sudah menjadi sejarah. Tidak sudah-sudah Ammar menyesali dirinya. Apa hendak dikata, nasi sudah menjadi bubur, tidak mungkin menjadi nasi semula. Apa yang boleh dibuat hanyalah dimakan sahaja, walaupun tidak sekenyang nasi. Buburpun buburla…















No comments: