Tuesday 23 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 19



Bab 19

Seperti yang aku janji dengan emak, hujung bulan aku pulang ke kampung.  Longlai sahaja aku keluar dari perut kereta dengan Lia di pinggang aku kelek. Seperti biasa kehadiran Rizal dan Jaja meringankan pengawasan aku kepada Lia. Memberi peluang untuk aku berbincang bersama emak. Ada perkara yang harus aku minta pandangannya.
Dari istikharah yang aku buat, aku masih tidak dapat mentafsirkan apa yang harus aku lakukan,  Kedua-dua lelaki itu tidak muncul dalam mimpi ku. Usahkan muncul dalam mimpi, bayangpun tak ada. Bunga-bunga mimpi yang sipi-sipi juga tidak muncul. Nampaknya aku sendiri yang perlu membuat keputusan.


“Hah! Lyna.. kenapa lemah aje mak nampak” bersuara orang yang aku cari, emak aku...
“Bagus benarlah Lyna dah sampai.. ni ah..mak nak tanya, Lyna dah fikir tak, hal si Rafiq tu..sibuk kakak dia tanya. Dia orang tu hendak langsongkan cepat-cepat, dah lama sangat si Rafiq tu membujang..” kata mak lagi.

Belum sempat aku hendak berbincang, emak dengan wajah ceria sudah merencanakan hal aku. Aku tidak sampai hati pula hendak menceritakan yang aku ada satu lagi calon menantu, yang ini pilihan aku sendiri.
Aku menghenyakkan punggung aku ke sofa. Emak mengambil tempat di sebelah aku. Aku hanya diam membisu, hanya mendengar suara mak yang sungguh riang. Aku memang tak sampai hati menghancurkan harapannya.

“Lepas Rafiq balik jumpa Lyna tempoh hari, Rehan telefon mak. Katanya Rafiq dah dapat baca fikiran Lyna. Katanya dari riak Lyna, Lyna sudah dapat terima dia. Tapi mak hendak dengar dari mulut Lyna sendiri.. jadinya Lyna nak terimalah cincin tu ya?” tanya mak.
 Aku hanya senyum. Senyuman terpaksa.
“Mak rasa macammana?” akhirnya aku bertanya dengan mak.
Secara simbolik, soalan aku kepadanya ingin meletakkan mak di tempat aku, apa agaknya yang mak akan buat!
“Apa pulak mak yang nak rasa..? ishy.. budak ni, kita tanya dia, dia tanya kita balik..bukannya mak yang nak kahwin?” emak sedikit hairan dengan soalan aku.
“Tak laaaa..kalau mak, mak terima ke tidak?” soal ku lagi. Kali ini aku mengharapkan jawapan, bukan soalan dari mak.
“Mak ni orang kampung Lyna.. apa yang atuk dan nenek Lyna aturkan, mak terima aje. Tengok!, alhamdullillah, emak kahwin dengan abah, kami bahagia apa! Abah jaga mak dengan baik..jaga anak-anaknya jugak dengan baik” jawab mak, memuji abah.
Memang tidak aku sangkal abah seorang suami dan ayah yang bertanggungjawab.
Memanglah emak beruntung dapat bersuamikan abah.
Mak memang tak ada pilihan lain selain abah, jadi dia terpaksa terima. Andainya dia ada pilihan lain seperti keadaan aku sekarang, tentu dia juga di dalam dilema seperti yang aku rasa sekarang.
Emak dah sah sah memang beruntung, tetapi aku bagaimana? Beruntungkah aku jika berkahwin dengan abang Rafiq? Aku tidak nafikan dari segi harta benda, memang abang Rafiq mampu untuk membahagiakan aku. Dari segi lain aku tidak tahu.
Cukupkah hanya dengan harta bendanya?
Tetapi Fahmi.. Fahmi mampu membuat aku gembira, aku rasa selamat apabila bersamanya. Tiba-tiba pula nama Fahmi terlintas di kepala ku.
Kini aku betul-betul tersepit. Aku sudah mula rasa tamak. Kedua-duanya aku sayang. Masalahnya aku tidak boleh memilih kedua-duanya. Aku hanya boleh memilih satu. Salah seorang perlu aku kecewakan. Yang aku nampak sekarang ini, aku terpaksa lepaskan Fahmi.
Maafkan aku Fahmi, demi keluarga, aku ikutkan sahaja perancangan mereka. 
Aku sudah tidak ada pilihan lain. Fahmi juga terpaksa berkorban untuk aku.
Ahhh...apalah aku ni, Fahmi tidak pernah meluahkan perasaannya, mana aku tahu dia serious dengan aku. Entah-entah aku yang perasan sendiri.
Lain pula kesnya dengan abang Rafiq, dia sudah berani melamar dan sudah terang-terang bersedia mengambil aku sebagai isterinya.
Fikiranku jauh, memikirkan sama ada sanggupkah aku melepaskan Fahmi kerana terpaksa, walaupun wajah abang Rafiq acapkali datang menutup wajah Fahmi.

Nampaknya, abang Rafiqlah jodohku.
Aku masih dengar mak bersuara, tetapi aku tidak memberi tumpuan dengan apa yang emak cakapkan. Yang aku nampak mulutnya yang berkumat kamit.
Mak berjalan meninggalkan aku, tidak lama kemudian muncul kembali dengan bekas cincin di tangan.

“Nah ambil ni, nanti bila jumpa dia, pakai..nanti dia tahulah, itu tanda  Lyna dah terima dia..” katanya, kata-kata penghujung yang aku dengar jelas dari mak.
Bekas baldu berwarna biru berisi cincin aku sambut. Mulut ternganga, mak ni.. main-main paksa pula. Aku buka perlahan bekas cicin yang sudah ditangan. Ada cincin belah rotan di dalamnya. Aku keluarkan cincin tersebut dan aku telek.
“Telek buat apa? Pakai!” suara mak lagi.
 “Cuba pakai, muat tak? Guna jari si Kelly kata Rehan hari tu.” mak aku, siap panjang lebar jika bercerita.
Cincin aku sarung perlahan ke jari manisku. Longgar sedikit, tetapi tidaklah terlalu longgar, Cuma aku harus berhati-hati jika memakainya, takut melorot, nanti hilang pula.
“Pakai aje dulu, nanti jari tu nak guna cincin tunang pulak..” bersemangat sungguh mak aku mengharap yang aku menerima abang Rafiq.
Nampaknya memang aku sudah tersepit dan suka atau tidak, aku sudah tidak ada pilihan lain. Abang Rafiq jawapannya, berulang-ulang kali aku pasakkan di kepala.
Selamt tinggal Fahmi..
Aku dapat rasakan yang mak gembira apabila aku menyarungkan cincin itu ke jariku. Demi membahagiakan mak, aku turutkan. Aku terpaksa korbankan orang yang aku sayang.

Tidak menyempat-nyempat mak sudah bangun dan terus menghubungi untie Rehan. Apa lagi hendak menceritakan yang aku sudah menyarung cincin merisik tu lah!
Terdengar  gelak ketawa mak, dan pastinya juga dari pihak untie Rehan. Dari perbualannya yang aku curi-curi dengar, untie Rehan akan ke rumahku petang nanti.

***

Di sebelah petang, bukan sahaja untie Rehan yang muncul, abang Rafiq juga ada bersama dengan abang Fadil. Aku biarkan mereka berbincang. Emak, abah, untie Rehan dan suaminya di ruang tamu. Abang Fadil dan abang Rafiq di hujung beranda, bergelak ketawa. Cerita orang lelakilah tu gamaknya. Lama mereka berbual, sehingga hampir waktu maghrib, baru untie Rehan dan suaminya pulang.
Abang Fadil dan abang Rafiq sudah lama lesap, entah ke mana, tidak aku peduli. Itulah bila kawan baik bertemu, ada sahaja aktiviti yang mereka lakukan.

Di sebelah malamnya mak memberitahu aku, yang majlis bertunang telah ditetapkan pada penghujung bulan hadapan dengan mas kahwin 5 ribu serba satu. Sewaktu itu 5 ribu, sangat besar. Sama nilainya 15 ribu sekarang. Orang berada, 5 ribu, kecil sahaja nilainya bagi mereka. Mereka akan menghantar 7 dulang hantaran, dan pihak aku akan membalas 9 dulang.

Soal cincin bertunang dan cincin nikah, untie Rehan meminta aku dan abang Rafiq berbincang, design bagaimana yang aku suka kerana semua akan ditanggung oleh abang Rafiq.

Aduh! penghujung bulan depan, dalam masa sebulan.  Aku mejangkit dari Dian agaknya. Dian sibuk hendak kahwin, aku pula sibuk hendak bertunang.

Apabila aku sudah membuat keputusan untuk memilih abang Rafiq, aku perlu sedaya upaya untuk melupakan Fahmi. Kini baru aku mengerti, rupanya Fahmi juga bertindak pindah dari rumah kak Rozi semata-mata memberi aku ruang agar aku tidak bertembung lagi dengannya. Dengan cara itu aku akan perlahan-lahan dapat melupakan dirinya. Fahmi juga sebenarnya menjauhkan dirinya dari aku, demi masa depan ku. Fahmi..maafkan Lyna, Fahmi.

*****

“Kak, ada orang nak cakap..” Aliya memanggil aku yang sedang membantu Kak Shimah menyediakan sarapan. Tangannya memegang gangang telefon.
Aku berjalan deras ke arah telefon. Masa itu, masa ada lagi telefon bimbit bagai..
“Siapa..” sempat lagi aku bertanya, sebelum corong telefon yang sedang Aliya pegang berpindah tangan. Aliya hanya angkat bahu.
Terus sahaja dia hulurkan kepada aku.
“Hello..” jawab ku, sebaik sahaja corong telefon sudah melekap ke telinga.
“Lyna.. abang ni..” aku dengar suara lelaki dihujung talian.
Aku kerut mukaku, seperti tidak percaya, lelaki ini sudah berani menghubungi aku di rumah. Siapa lagi kalau bukan bakal tunangku, abang Rafiq.
Adik akupun sudah pandai mengena aku rupanya, sedangkan dia tahu siapa sebenarnya si pemanggil. Nanti kau Aliya, dah pandai mengenakan akak ya? Bisik di hati yang geram. Tetapi terpaksa berlakun seperti tidak ada apa yang berlaku, kerana aku hendak bercakap dengan bakal tunang ni. Soal Aliyah kena tolak tepi buat sementara waktu. Mulut kena manis beb! Lembut gigi dari lidah.

“Ya.. bang..” tanya ku, kenapa menalifon, dengan nada selembut-lembut yang termampu aku lakunkan..
Petang kelmarin baru sahaja bertemu, walaupun tidak berbual. Hari ini dia sudah mencari aku lagi, dia rindukah? Sayangnya aku tidak!
“Lyna senang tak? Abang nak ajak pilih cincin di pekan..” kata abang Rafiq.
Riang sahaja, sudah tidak sabar hendak bernikah agaknya.
“Hemm.. sempat ke? Lepas asar Lyna nak balik KL dah..” jawabku cuba mengelak. Harap-harap alasanku menjadi..
“Kejap aje, lepas lunch kita balik lah!..” pujuk abang Rafiq lagi.
“Hemmm..Nanti Lyna tanya mak, abang tunggu kejap ya..?” aku mencari alasan, kerana aku tidak sanggup untuk mengata tidak.
Aku letakkan corong telefon di tepi.
Emak aku cari.
Aku nampak mak sedang menelek bunga orkidnya. Cepat-cepat aku mendapatkannya.

“Mak..ohh mak.. abang Rafiq telefon nak ajak Lyna cari cincin, tapi lepas asar Lyna dah nak balik, sempat ke kalau keluar sekarang?..”tanyaku, mengharap emak akan faham apa yang hendak aku sampaikan.
“Ehh.. boleh sangat, baik beli sekarang, tak adalah kelam kabut nanti..”jawab mak.
“Hahh.. dia masih tunggu tu..” aku berlari anak masuk semula ke dalam untuk menyambung semula perbualan aku dengan abang Rafiq yang masih  menunggu.
“Bang.. abang.. hello..” aku berhello hello, apabila aku tidak mendengar apa-apa suara di hujung talian.
“Ya..ya.. macammana?” akhirnya muncul semula suara abang Rafiq.
“Bila kita nak pegi..” tanya ku.
“Lyna siap, pukul 10 macam tu.. abang sampai ambil Lyna okey..boleh tak?”katanya. Dah dia yang buat rancangan, macammana aku hendak kata tak okey!
Mata aku beralih ke arah jam dinding berpendulum koleksi abah.
Sudah menunjukkan 8.15 pagi. Masih banyak masa untuk aku bersiap.
“Okey..10” jawab ku.
“Assalamualaikum..” aku menamatkan perbualan dan salam aku disambut oleh abang Rafiq. Salam pertama yang aku terima dari lelaki yang bakal menjadi tunangan ku.

Lia aku lihat bersama Aliya. Fadly, Rizal dan Jaja sedang menonton TV yang menyiarkan rancangan cartoon. Emak, apa lagi jika tidak  dengan orkidnya.
Abang Fadil dan abah di beranda membaca suratkhabar. Hanya Kak Shimah sorang-sorang di dapur. Kasihan pula aku kepadanya. Baik sahaja aku bantu dia dan jam 9.00 baru aku bersiap. Bukannya hendak bermake up sakan. Aku hanya perlu 10 minit untuk aku bersiap.

Belumpun jam 10 pagi, sudah aku lihat abang Rafiq di hujung beranda, berbual bersama abah dan abang Fadil, Fadly pun turut sama.
Perlahan aku mendekati mereka.
“Haah, dah siap pun..” tegur abang.
Aku yang berseluar jeans denim dengan kemeja T berkolar lengan pendek, biru. Simple sahaja, kerana baju itu sahaja yang aku jumpa di dalam almari baju. Abang Rafiq pun kasual sahaja dengan jeans denim dan kemeja T berkolar kuning air.
“Lia?” tanyanya dengan sedikit membesarkan matanya.
“Lia, tak ikut..” jawabku kendur.
Seperti tahu-tahu sahaja yang abang Rafiq bertanyakan sama Lia akan turut serta, walaupun hanya dengan sepatah perkataan. Main hentam aje aku ni, entah-entah dia hendak bertanyakan hal lain!
“Dah..jom, pergi awal, kita boleh balik cepat.” katanya sambil mengeluarkan kunci kereta Volvo dari poket seluarnya.
“Saya pergi dulu pakcik..Dil aku gerak dulu..” katanya meminta diri.
“Kau jaga adik aku baik-baik, pergi pekan aje, jangan melencong ke tempat lain pulak tu..itu adik aku tau? Kalau jadi apa-apa, lebam bijik mata kau!“ kata abang Fadil, bergurau dengan kawannya.
Abang Rafiq hanya tersengeh dan mengangkat kedua ibu jarinya sambil menginget matanya.
Aku pun meminta diri terus mengikutnya dari belakang.

Tidak banyak yang kami bualkan di dalam kereta. Aku seperti kematian idea untuk berbual mesra. Sebenarnya, memang tak ada idea, apa yang hendak dibualkan.

Di kedai emas, pemilihan aku serahkan seratus peratus kepada abang Rafiq. Apa sahaja yang dipilihnya, aku akan setuju, kerana dia yang akan membayar, manalah aku tahu budgetnya. Takut pula aku terpilih yang mahal, nanti nampak sangat aku yang terlebih over, mata duitan. Bagiku semua yang dipilihnya cantik-cantik belaka. Tambahan bukan harga cincin bukan menjadi ukuran. Tetapi nilai hati si pembeli yang harus ikhlas dan jujur yang patut menjadi pertimbangan.

Selesai memilih 2 bentuk cincin, abang Rafiq  mengajak aku minum di restaurant hotel, tempat pertemuan pertama dahulu. Aku akur.

“Abang tengok Ilyna, macam tak happy aje?” tanyanya apabila sedang duduk menunggu mee goreng special siap. Juice orange yang di depan mata aku sedut perlahan.
“Tak ada apa?” jawabku perlahan.
“Ilyna tak happy nak jadi isteri abang ya..” telahnya.
“Tak lah!” pantas aku menjawab.
“Ilyna.. masih ada masa lagi, jika Ilyana hendak tukar fikiran.. ini masa depan Ilyna yang kena fikir.. abang tak mahu, abang yang jadi halangan dalam hidup Ilyna, trust me sayang.. abang boleh aje terima apa sahaja keputusan yang Lyna ambil..” tegasnya.
Aku angkat muka dan memandang tepat ke arah wajahnya. Dia pula yang tunduk, tidak sanggup melihat aku agaknya.

“Tak bang.. Lyna setuju, Lyna patut bersyukur abang sanggup ambil Lyna dan Lia sekali dalam hidup abang..” jawabku.
Pandai pula aku menyakinkan dia.
Tapi memang betulkan, memang susah lelaki yang sanggup mengahwini ini dan mengambil Lia sekali ke dalam hidup mereka. Kecuali lelaki yang berada di hadapanku dan seorang lagi lelaki yang bakal aku kecewakan.
Aku dengar seperti helaan nafas lega yang dia tarik. Aku tahu dia masih menaruh harapan kepada aku. Yang aku ni kenapa? Sudah terang-terang abang Rafiq sayang kepada aku. Aku pula yang hendak buat hal pulak! Berilah ruang untuk Fahmi dengan hidupnya. Lepaskan Fahmi, bisik hati kecil ku. Tersedar aku dengan tindakan yang tidak berfaedah yang sedang aku lakukan.
Abang Rafiq punyalah baik sangguh tunggu aku, sampai aku sedia, tak patutlah aku sia-siakan. Tiba-tiba aku sudah boleh tersenyum apabila suara kecil itu bertalu-talu menggasak difikiranku.

“Ahh.. macam tu lah, senyum sikit, lega hati abang dari tengok Ilyna yang muram semacam macam ayam berak kapor..” perasan rupanya abang Rafiq, tetapi kerana dia bersikap matang dilindunginya.

“Dah tu.. mari kita makan” ajaknya kerana mee goreng special sudah terhidang di depan mata masing-masing. Masih panas, asap nipis melayang ke udara setiap kali garfu dan sudu ditolak.

“Oh ya, bercerita pasal kita, abang dah survey rumah yang abang rasa sesuai untuk kita. Locationnya tengah-tengah, dekat dengan tempat kerja Ilyna dan dekat dengan ofis abang.” Sambungnya. Jauh betul perancangan orang yang sudah matang begini. Aku tidak terfikirpun begitu jauh perancangannya.

“Abang dah berkira-kira nak beli rumah kat Nilai, murah, ruangnya besar pulak tu… Tak sibuk, masih lagi macam kampung kita ni.. Ilyna okey tak kawasan tu.?.” tanyanya, apabila aku hanya diam mendengar perancangannya.

“Saya okey aje..” jawabku mendatar.
Malu pula aku ditegur sebegitu. Ketara agaknya perlakuan aku. Rumah dia, dia yang beli. Sebagai seorang isteri aku harus berada di mana sahaja dia berada. Tak kan pula kami hendak ada dua rumah? Seorang di selatan dan seorang di utara. Tambahan pula aku tahu, sebagai jurutera dan seorang contractor class A, tentu  dia tidak akan duduk di apartment seperti yang aku sewa sekarang ini. 

“Lepas kita tunang nanti, abang bawa Ilyna kat rumah tu, dah 90 percent complete, tinggal wiring dan plumbing aje. Abang nak mintak anak buah abang buat interior décor kat rumah tu nanti..” bersungguh-sungguh dia dengan rumah yang bakal menjadi mahligai kami kelak.
Aku lihat abang Rafiq menelek jam tangannya. Kemudian memandang tepat ke arah aku.
Aku yang masih terkial-kial menghabiskan rezeki di depan mata. Dia sedut air minumannya, menemankan aku menghabiskan makanan. Aku dapat rasakan dia pasti ada hal lain, selain dari menemankan aku makan. Businessman.. masa itu duit.
Namun dia tidak memaksa aku agar segera menghabiskan makanan ku. Apabila dia pasti yang aku sudah selesai, baru dia membuka mulut untuk mengajak aku pulang.
Sikapnya yang matang membuat aku perlahan-lahan memahat hatiku dengan namanya. Beralih ke tepi ukiran Fahmi di hatiku yang aku terpaksa kuis.
Aku yakin, dialah jodohku yang aku tunggu. Aku juga sepatutnya sedar bahawa kerana aku membuatkan dia menunggu sehingga usia sudah dipertengahan 30an. Ilyana kaulah jodohnya. Ingat tu, kaulah jodohnya.. berulang-ulang aku dengar suara hati aku berkata-kata.


No comments: