Tuesday 23 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 21



Bab 21

“Abang.. bilik ni kita jadikan bilik untuk Lia ya?” tanya ku kepada abang Rafiq, apabila dia membawa aku menjenguk ke rumah yang dibelinya untuk kami.
Rumah semi-d (berkembar) dua tingkat, lot tepi. Rumah yang mempunyai bilik yang luas dan juga perkarangan laman yang cukup untuk aku meneruskan aktiviti kegemaran aku, menanam pokok bunga. Bukannya aku mempunyai green thumb, tetapi aku suka melihat pokok bunga, terutama yang mempunyai bunga pelbagai warna. Mungkin aku mengikut tabiat emak dan abah, suka bertaman pokok.

“Ahh.. elok jugak tu.. tak jauh sangat dari bilik kita..” kata bersetuju abang Rafiq, aku senyum.
Terutama apabila dia menyebut bilik KITA.
“Dua lagi tu, satu kita buat bilik tetamu..hemm.. manalah tahu adik-adik Lyna, adik beradik abang.. atau saudara mara kita nanti datang menjenguk.” kata abang Rafiq.
Rumah yang mempunyai 3 bilik di tingkat atas dan dua bilik di tingkat bawah.

“Yang satu lagi tu untuk bilik bakal adik-adik Lia..” sambungnya lagi.
“Adik-adik Lia?” kata ku sedikit terkejut, tetapi aku berbicara perlahan sahaja.
“Hemm.. adik-adik  Lia.. kenapa Ilyna terkejut pulak?” rupanya abang Rafiq terdengar dengan apa yang aku bicarakan.
Memandang wajahku yang sudah memerah.

Bersahaja sahaja abang Rafiq memikirkan perancangannya. Jauh sangat perancangannya, sampaikan sudah memikirkan soal anak? Nikah pun belum lagi, sudah memikirkan untuk ada keluarga. Aku sudah blushing, malu pula rasanya memikirkan hal-hal sebegitu.
“Lia .. ini bilik Lia nanti tau!” aku bercakap dengan Lia yang aku pimpin.
Sekurang-kurangnya aku dapat lindungkan rasa malu ku apabila berbicara dengan Lia. Lia hanya mengangguk. Entahkan faham atau tidak, aku tidak tahu. Lia memang akan mengangguk, apabila sesiapa sahaja bertanya kepadanya.
“Lyna suka rumah ini, dapur dia besar, senanglah nak masak nanti..dan lagi satu lamannya besar, bolehlah Lyna start tanam-tanam, especially pokok bunga” aku teruja untuk berkebun, kerana aku suka berkebun. At least, adalah aktiviti berkebun Lyna, bila nak hilang stress..” kata ku.

“Abang suka berkebun tak?” tanya ku.
Abang Rafiq hanya membuat muka, menunjukkan dia tidak berminat untuk berkebun.
“Ah.. stress.. kenapa pulak nak stress, takkan kahwin dengan abang Ilyna stress pulak?..” kata abang Rafiq, terkejut dengan apa yang aku kata.
“Bukan stress dengan abang.. mungkin stress kat tempat kerja ke.. manalah tahu.. berkebun tu kan salah satu cara nak hilangkan stress..” kataku, menjelaskan apa yang aku maksudkan.

Abang Rafiq faham, sengaja dia hendak menduga aku.
“Next week Ilyna balik kampung tak?” tanya abang Rafiq didalam kereta sewaktu menghantar aku pulang.

“Balik agaknya, kenapa bang?” aku bertanya balik kepada soalannya.
“Takkk.. saja abang tanya, kak Rehan beritahu, dia dah tempah baju untuk kita.. kat boutique kawan dia kat KL ni.. kalau Ilyna tak balik, boleh pergi sama abang, kita fitting baju sama-sama. Abang ambil Ilyna kat rumah..” katanya.

“Ohh.. tak awal sangat ke bang.. kita ni tunangpun belum lagi..” kata ku sedikit sangsi.
“Hemm.. bercerita tentang tunang, hujung bulan nanti.. baju tunang, Ilyna dah beli ke belum?” tanyanya mengenai baju tunang pula.
Aku geleng kepala perlahan.

“Hemm.. ni sempat lagi, kalau Ilyna nak pergi beli,  abang bawakan.. apa tempat tu, kat tempat yang banyak jual peralatan kahwin tu.. kat Jalan Masjid India. Kak Rehan selalu pergi sana. Ala..ape ke nama tempat tu.. “ Berkerut-kerut muka abang Rafiq memikirkan tempat yang dia lupa namanya.

“Yang ada house..house tu..” katanya lagi.
“Semua House..” kata ku menyambung kata-kata abang Rafiq yang tercari-cari nama tempat.
Memang akupun suka pergi kesana, saja jamu mata dan juga sudah beberapa kali aku membantu kawan ku membuat persiapan sama ada pertunangan atau perkahwinan. Cuma kali ini aku pula yang berkunjung ke sana, bukan untuk kawan aku, tetapi untuk diri aku sendiri.

“Hemm…memang sempat, tapi lepas tu abang nak patah balik untuk balik kampung ni.. nanti sampai malam pulak..boleh ke?” tanya ku.
“Ilyna ni..apalah nak dirisaukan hal abang, pandailah abang nanti. Bukannya jauh mana, 2 jam driving aje.” dia masih mahu membawa aku ke Semua House.
“Kalau abang tak kesah, Lyna ikut aje, cuma kasihan si Lia ni ajelah, dia tak tidur siang lagi ni..” jawabku.
Melihat Lia yang terlentuk di dalam pelukanku.
“Ni.. dia tengah tidur, biarkan. Elok juga dia tidur sekarang, nanti malam dia tidur lena sebab tak puas tidur siang..” sambung ku lagi.
Abang Rafiq tersenyum. Peluang akan lama bersamaku agaknya.

Dari satu kedai, ke satu kedai pakaian pengantin kami masuk. Sudah masuk kedai yang ketiga. Masuk sahaja ke boutique ini aku sudah tertarik dengan sepasang baju kurung modern, berleher V, dari kain silk charmeuse. Tidak banyak manik dan simple. Baju itu berwarna ecru, seakan-akan beige tetapi sedikit gelap. Manik yang dijahit pula berwarna ecru gelap. Memang menarik perhatian ku. Memang aku suka giler dengan baju tersebut. Aku keluarkan baju itu dan aku padankan di badan. Berpusing-pusing dengan baju diacukan ke badanku.

“Bang.. yang ni?” tanya ku.
Abang Rafiq tertoleh apabila aku memanggilnya untuk memandang aku dengan baju yang menjadi pilihan ku. Lia berada dalam dukungannya.
“Hem.. cantik jugak tu, cuba tanya, ada saiz Ilyna tak?” tanyanya
“Nanti dulu..” aku membelek tag harga.
Jangan main-main ambil, nanti aku tidak terbayar.
Aku budgetkan untuk pakaian dalam RM200 sahaja. Jika lebihpun dalam RM200 ke RM250. Lebih dari itu, aku tak mampu.
Bulat mataku melihat harganya “RM450” memang terlebih jauh dari budgetku, dua kali ganda tu...mak oii! Sungguh! Aku tak mampu..

“Bang.. tak payah la.. kita cari yang lain aje dulu..” sengaja aku mengelakkan dari membeli baju tersebut agar tidak ketara yang aku tidak mampu.
“Kenapa?” tanya abang Rafiq dengan nada terkejut.
“Kita cari yang lain dulu..” ulangku dengan nada meleret..

Aku menyangkut semula baju tersebut dan tangan menarik beberapa helai baju yang lain, kali ini aku melihat terus tag harga sebelum aku keluarkan.
Tangan abang Rafiq menarik semula baju yang baru aku gantungkan.
Dia menelek tag harga dengan kerut di muka.

“Ilyna Suffiyah? Ambik yang ini aje, abang suka..” katanya, seakan arahan military pula lagaknya.
“Tak payahlah bang.. ni.. biar Lyna cuba yang ni..” aku berlagak degil.
Aku menunjukkannya sehelai baju kurung modern, tetapi leher bulat berwarna purple lembut. Baju itu cantik juga, dan menepati budget aku.

“Tak..tak.. tak payah, abang nak Ilyna cuba yang ini jugak..” abang Rafiq masih meminta aku mencuba baju yang pertama menjadi pilihanku.
“Cik.. boleh tunang saya nak try yang ini..” kata abang Rafiq kepada jurujual yang berada sepanjang masa sejak kami masuk ke boutique itu.

Aku sudah tidak boleh berbuat apa-apa. Abang Rafiq mendesak aku mengambil baju yang dia pilih. Memang aku suka, tapi purse aku yang tidak suka!
Baju dihulurnya kepada aku. Aku pula menghulurkan beg tanganku kepada abang Rafiq untuk dia pegang sementara aku sibuk mencuba pakaian.  Pandai-pandai sahaja aku mengikut jurujual ke bilik persalinan.  Abang Rafiq sudah duduk di sofa yang disediakan.

Bila aku keluar dengan pakaian yang diberi, rambut yang aku ikat ekor kuda, kini sudah di sanggul oleh si jurujual. Cuma sanggul kosong, tanpa hiasan rambut. Sanggul itu membuatkan aku nampak langsing dengan baju kurung modern yang mengikut bentuk badan. Leher  bentuk V pula membuatkan leherku nampak jinjang. Kain sutera lembut itu melekap cantik di tubuhku. Aku berpusing-pusing memperagakannya dihadapan abang Rafiq. Aku lupa sesaat yang aku tidak mampu untuk memiliki baju itu. Aku boleh beli, tetapi aku terpaksa potong sedikit budget pada benda-benda lain. Kena ikat perut dan kena control mata dari membeli benda yang lain.
Abang Rafiq hanya tersenyum.
“Cantik..” itu sahaja perkataan yang muncul dimulutnya.
Perkataan cantik untuk aku atau untuk baju? Aku tak tahu, hanya abang Rafiq sahaja yang ada jawapan itu. Cantik tang baju kut.. kan aku sudah berithau, aku ini bukan kategori gadis yang cantik.
“Cik.. saya ambil baju tu..” katanya terus kepada jurujual yang tersenyum.
 Satu pakaiannya sudah terjual dan pastinya dia akan mendapat komisyen dari hasil jualan itu. Itu yang membuat dia tersenyum.
“Abang.. tapi Lyna.!.” Belum sempat akuk menghabiskan bicara ku sudah dipotong oleh abang Rafiq.
“This one is on me, hadiah dari abang…bukan orang lain pun, Ilyna kan tunang abang, soon to be Mrs. Rafiq..isteri abang” bisiknya ke telingaku.
Seriau aku mendengar bisikannya.
Indahnya kata-katanya, terutama part isterinya. Aku bakal menjadi isteri orang, isteri kepada lelaki yang berdiri di sisiku.

Jurujual yang berdiri sedari tadi meminta aku menukar semula pakaian tersebut untuk di bungkus kedalam kotak. Aku mengikut semula jurujual. Aku keluar semula dengan masih bersangul, bertemu abang Rafiq yang sudah berada di depan kaunter.  
Tidak dapat aku bayangkan, hujung bulan nanti aku akan memakai pakaian itu, pakaian yang membuat aku bagaikan seorang puteri. Tidak pernah-pernah aku miliki baju semahal itu. Paling mahalpun kurang dari RM150. Itupun kerana baju kurung dari sutera batek lukis.

Jurujual muncul dengan sebuah kotak yang mengandungi baju tersebut. Apabila pembayaran dibuat oleh abang Rafiq, cashier atau mungkin pemilik boutique memasukkan kotak tersebut ke dalam beg kertas yang muat-muat sahaja untuk satu kotak.

Beg kertas berisi baju itu dihulur kepada ku. Aku senggeh sahaja menerimanya. Aku pandang abang Rafiq, dia juga  tersengeh. Tersengeh sebab gembira melihat aku tersengeh atau tersengeh kerana aku sudah kopakkan dia sebanyak RM450 hanya untuk sehelai baju? Aku tidak tahu yang mana satu. Namun aku membalasnya dengan tersenyum. Aku dapat baju yang aku idamkan, jatuh cinta kepada baju itu pada pandangan pertama.
Tetapi getarnya perasaan aku Jatuh Cinta Pandang Pertama kepada baju itu tidak sama dengan getaran aku Jatuh Cinta Pandang Pertama dengan abang Rafiq. Sebabnya, dengan si baju aku masih mampu menolaknya, tetapi dengan abang Rafiq, aku tidak mampu  kuiskan, walaupun sesekali wajah si rambut kerinting datang melintas di fikiranku.

Jika diikutkan hati mahu aje aku rangkul lehernya dan memberikan ciuman terima kasih di pipinya. Tetapi.. aku tahan sahaja, perbuatan yang tidak bermoral itu harus aku hindar. Mata abang Rafiq mencerlung ke arah aku, entah apa yang difikirnya. Entah-entah diapun memikirkan perkara yang sama…

Lyna! Behave! Cukup-cukuplah kesah baju tu. Kena ingat, jangan disebabkan oleh sehelai baju, maruah kau tergadai!
Aku berjalan pantas meninggalkan abang Rafiq jauh kebelakang yang masih mendukung Lia. Berjalan menuju ke arah kereta abang Rafiq yang dipakirnya di hujung bangunan.
Sepanjang berjalan aku beristighfar..agar aku tidak melakukan perkara-perkara bodoh yang diluar jangka.
Ingat Lyna..bertunang bukan tiket untuk kau boleh buat benda yang bukan-bukan ek! Sendiri Mau Ingat!

No comments: