Tuesday 23 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 20



Bab 20

“Makcik, saya kena pergi, saya ada hal sikit..” katanya sebaik sahaja dia menghantar aku pulang. Perkataan “Makcik“ yang bakal tertinggal “cik“. Tidak lama akan kena panggil “Mak“, tak mahu practise ke?
Tersusun ayat abang Rafiq menolak pelawaan emak supaya dia singgah sebentar untuk minum kopi. Adap orang melayu, melawa setiap tetamu untuk secawan kopi.
“Jumpa lagi bro..” katanya sambil mengangkat tangan ke arah abang Fadil yang tegak berdiri, hanya sebagai memerhati. Abang Fadil faham, kawannya sibuk memanjang. Masih banyak masa untuk berbual, tambah-tambah apabila sudah menjadi adik iparnya kelak.


“Selesai dah?” tanya mak, apabila aku duduk disebelahnya.
Aliya menghulurkan Lia dan aku sambut. Lia hanya duduk diam di atas pangkuan aku. Rindu sangat agaknya dirasakannya dengan kehilangan aku beberapa jam. Yang penting aku kembali, cuak juga agaknya dia aku tidak kembali menjemputnya. Dari itu lebih baik dia menjadi budak baik agar  dia tidak ditinggalkan lagi.

“Dah mak..abang yang pilih, Lyna ikut aje mana yang dia pilih..” jawabku sambil aku mencium ubun-ubun Lia yang duduk diam di pangkuanku.
Lia mendongak memandang aku. Agaknya dia hairan, sejak akhir-akhir ini,  apabila pulang ke kampung kerap sekali dia ditinggalkan. Takut juga agaknya dia akan ditanggalkan terus oleh ku. Jika itu yang ada di dalam fikiran anakku Lia, Lia jangan risau, ibu tidak akan meninggalkan Camelia ku sayang sampai bila-bila.

“Dah kenyang ke orang tu?” tiba-tiba suara Kak Shimah bergema.
Tak sudah-sudah kakak ipar aku mengusik aku.
“Mana kenyangnya kak.. akak masak apa? Tiba-tiba rasa lapar pulak, bila ingat lauk akak..” tanyaku.
“Akak ingatkan dah kenyang tatap wajah tersayang..” jawabnya masih dengan nada bergurau.
“Mana ada.. tak betul ungkapan tu.. mana boleh kenyang dengan lihat wajah orang tersayang.. temberang aje tu..kembong angin ajelah jawabnya” jawabku sambil tersenyum
“Ala Lyna, akakpun pernah mudalah Lyna.. dulu ada orang tu, tak makanpun tak apa, rasa kenyang bila dapat jumpa. Tak caya tanya orang kat hujung sana tu..” kak Shima memerli abang aku, abang Fadil yang dihujung beranda hanya mencebikkan muka.
“Itu kakak dengan abang, Lyna tak rasa macam tu pun!” jawapan aku cuba menafikan.

Sebenarkan aku gembira juga bertemu dengan abang Rafiq.
Kemudian abang Fadil mara ke arah kami dan memeluk isterinya.
“Itulah, dulu Shima kurus sebab kenyang tengok muka abang, tak perlu makan.. tapi sekarang lain pulak jadinya.. ah.. tengok apa dah jadi..” sambil abang mengeratkan pelukan isterinya yang sedikit gempal.

Tepukan manja kak Shimah singgah ke bahu abang aku.
Abang hanya menyerigai, puas bergurau dengan isterinya.
“Abang apa kurangnya..?” jeling kak Shima kearah abangku.

Memangpun abangpun sudah naik badan. Perutnya sudah kelihatan sedikit buncit.  Abang Fadil mengurut sedikit perutnya. Cukup-cukup dia menyakat isterinya. Kak Shimah cuba berjalan ke dapur semula.

Direntapkannya tangan kak Shima agar tidak pergi.
“Abanggg.. malulah sikit depan mak tu..” kata kak Shima.

Abang julingkan mata ke siling. Bukan makan saman abang aku itu, sebab dia makan nasi.
Mak dan aku turut tumpang tersenyum melihat drama sekesah mereka. Sudah mempunyai dua orang anak yang sedang membesar, tetapi masih mesra suami isteri. Adakah aku juga akan sama seperti mereka nanti? One big question mark?

“Ahh.. Lyna nanti, jaga makan si Rafiq tu, biar dia gemuk macam abang ni. Tak ada perempuan nak mengurat dia.. kalau dia maintain macam sekarang ni, susahlah abang nak cakap..” kata abang, sengeh.
Amboi abang aku, statement mulut yang tidak ada insuran. Aku lepuk baru tahu. Bukan boleh pakai nasihat abang tu. Abang minta aku jaga makannya agar dia naik berisi, yang aku takut bukan dia yang naik badan, tetapi aku. Mahu nanya dibuatnya.
“Mak gembira sangat bila Lyna setuju nak dijodohkan dengan Rafiq..” akhirnya mak meluahkan hatinya.

Aku diam. Nasib baik aku tidak sempat bercerita hal Fahmi kepada emak. Jika tidak, sudah tentu emak akan rasa serba salah. Cukuplah aku sahaja yang rasa kehilangan dia. Aku tidak mahu libatkan emak. Aku mahu mak gembira. Gembira untuk aku dan juga gembira untuk dirinya. Aku terpaksa melupakan Fahmi, kerana melupakan Fahmi adalah pengorbanan aku agar dapat membuat keluargaku gembira. Aku tahu abang Rafiq mampu membuatkan aku gembira. Yang aku takut, aku tidak mampu membahagiakan dia, namun aku akan usahakan.

Jodoh seorang doktor haiwan dengan seorang engineer, aku sibuk dengan binatang, dia sibuk dengan machine..hemm.. combination yang tidak sesuai langsung, awkward. Mahukah dia mendengar masalah aku dengan masalah di hospital binatanga dan segala jenis penyakit binatang? Dan aku pula, tahukah terms engine atau mechanical apabila dia bercerita mengenai masalah kerjanya? Nampaknya aku terpaksa menjadi burung belatuk, hanya pandai mengangguk. Susah-susah cerita tak perlu cerita pasal kerja, cerita sahaja pasal cuaca, seperti yang dilakukan oleh orang British. Mereka hanya akan membicarakan pasal cuaca, entah kenapa mereka obsess tentang cuaca? Entah! Tetapi jika difikirkan, adalah lebih baik berbicara mengenai cuaca, dari membebel tidak tentu arah mengenai orang lain, dapat dosa kering lagi ada, kerana mengumpat.

****

Seperti biasa, aku sampai ke apartmentku sebelum waktu maghrib. Aku pimpin Lia dan satu tangan lagi beg bekalannya. Beg pakaian akan aku ambil kemudian. Perlahan sahaja aku menapak, mengikut rentak hayunan tapak kaki kecil Lia.

“Lyna!” suara orang memanggil ku.
Aku tersengeh. Suara Kak Rozi, menegur aku dari belakang, Dia dengan hanya beg tangan tersangkut dibahunya
“Baru sampai dari kampung ke?” tanyanya.
 Seperti tahu sahaja yang aku baru sampai dari kampung. Aku angguk dan senyum.
“Akak dari mana ni?” tanyaku ingin bermesra.
“Dari rumah Fahmi.. akak saja nak tahu mana dia tinggal, nanti senang nak ziarah dia..” kata kak Rozi.

Sayang sungguh dia dengan adik bongsunya itu. Aku hanya angguk, tidak mahu bercerita panjang-panjang mengenai si dia. Buat hati aku libang libu, rasa serba salah. Tambahan, aku sedang berusaha untuk tidak mefikirkan mengenainya. Jangan membuat hati aku berbelah bagi, aku sudah membuat keputusan untuk memilih abang Rafiq. Fullstop.
Kami berjalan beriringan.

“Akak dengar Lyna dah tunang, ya?” tanya kak Rozi.
Aku toleh ke arahnya dan meangguk. Perasaan serba salah sudah menerpa dengan soalan dari kak Rozi.
“Hujung bulan ni..” jawabku pendek.
“Ohh.. jadi betullah kata Fahmi, tunang Lyna datang minggu lepas?” tanya kak Rozi lagi, aku masih dengan hanya sign language, mengangguk.
“Adik akak tu dah terlambat rupanya..” perlahan sahaja suara kak Rozi, tetapi aku masih boleh mendengar.

Aku tidak faham, apa yang terlambat? Aku kerut muka. “Apa yang terlambat?”
“Apa dia kak?” tanyaku agar aku dapat mengetahui perkataan tu dengan jelas.
“Tak ada apa-apa” jawabnya kendur.
“Lia.. mari kat untie..” segera tangan kak Rozi mengendung Lia yang dengan senang hati menunggu untuk dkendungnya.
Lia gembira. Kami berjalan laju menuju ke lif yang sudah ada beberapa orang yang juga sedang berdiri menunggu. Semua senyap apabila memasuki lif.

“Bila kahwin?” tanya kak Rozi lagi, sebaik sahaja kami keluar dari lif dan menuju ke apartment masing-masing.
Tidak habis lagi rupanya soalan dari Kak Rozi mengenai diriku.
“Tak tahu lagi kak, awal tahun depan rasanya.. tunggu hari tunang nanti, baru confirm..” kata ku.
Memangpun aku tidak tahu  perancangan keluarga aku dan abang Rafiq. Aku hanya menurut kehendak keluarga.

“Hemm.. ya la.. akak doakan semua selamat..” jawab kak Rozi lagi.
Aku dapat rasakan kak Rozi seperti ada sesuatu yang hendak disampaikan, tetapi tidak terkeluar, tersangkut di kotak suara agaknya.
Sebaik sahaja aku masuk ke unit apartmentku, aku lihat Dian memandang aku dari sofa dengan TV. Terkejut juga aku, tidak pernah-pernah minah itu lekat di rumah, hari ini dia sudah bersila elok di atas sofa.

“Kau tak balik kampung ke minggu ni.?.” tanya ku.
“Balik! Tapi kejap aje, aku hantar Jeffrey balik Sabah..” jawabnya.
Juga terjawab kepada persoalan aku.
“Lyna.. aku tak jadi kahwin Disember ni la.. mungkin tahun depan, sebab keluarga Jeff nak dia study lebih dalam lagi family business dia sebelum dia ambil alih. So.. dia kena tumpu hal tu dulu. Baru boleh kahwin dengan aku. Aku terpaksa ikut rancangan keluarga dia sebab lepas tu aku kena resign kerja dan ikut dia ke sana..” kata Dian panjang lebar. Tidak mahu aku bertanya lebih-lebih agaknya.

Jauh betul perancangan mereka. Dan Dian sanggup berkorban karier dia. Susah juga hendak menjadi menantu orang kaya ni ya? Bisik hatiku.

Aku harap abang Rafiq tidak minta aku berhenti, jika aku berkahwin nanti. Bisik hati ku lagi. Aku sayang dan suka dengan kerja ku.
“Lia, mari kat makuda.. mai..mai sayang..” Dian meminta Lia ke pangkuannya.
Lia memang sudah biasa dengan Dian. Terkedek-kedak dia merapatkan dirinya kepada Dian. Sementara ada orang melayan Lia, aku mengemas apa yang ada dan mengambil barang aku yang masih tertinggal di dalam kereta.

Nampaknya, Dian yang terpaksa mencari rakan serumah baru, kerana perancangan aku dengan abang Rafiq, tidak berubah. Aku yang akan keluar dari rumah ini setelah aku bernikah nanti. Pindah ke mahligai kecil kami yang telah di sediakan oleh abang Rafiq.

Itulah dalam bulan ini macam-macam berlaku. Bulan September, dari awal bulan sehingga kini sudah penghujung.
Di bulan ini Dian menyatakan yang dia akan bertunang dan akan berumahtangga, tetapi pernikahan terpaksa ditangguh kewaktu yang bersesuaian..
Bulan ini aku bertemu dengan sirambut kerinting. Aku gembira walaupun sekejap.
Bulan ini aku mencederakan jiranku yang satu ini sehinggakan aku menjadi penyeluk saku. Bulan ini aku ditunangkan dengan lelaki yang aku kenal sejak kecil.
Memang kenalah dengan lagu Syarifah Aini “Kenangan Indah di Bulan September” buat ku. Aku senyum. Lagu itu aku nyanyi perlahan.
“Ku masih ingat
Perkenalan ku di bulan
September, September

Kau merenungku
Dan mengukir senyum mesra
Padaku, padaku

Perkenalanku kini semakin erat
Saling bertemu
Melepas rasa rindu..

Belum aku menghabiskan rangkap yang seterusnya, Dian bersuara.
“Oii.. cek kak, baik ajelah tak payah nyanyi, takut disaman Kak Pah je.. suara kau tu sumbang.” Tegurnya bergurau.
“Tak hendak dengar, tutup aje telinga tu..“ laung ku dari dalam bilik.
Menghantar beg tanganku dan hanya menjinjing kunci kereta dan kunci rumah.
Aku tutup mulutku dengan tanganku sambil tersenyum. Aku berhenti menyanyi sambil ketawa kecil. Kurang asam punya kawan, kalau hendak kutuk kawan tu, biarlah berpada-pada. Aku tahu, Dian bergurau sebenarnya.

“Hampeh betul kawan aku ni..” kataku perlahan.
Namun hatiku riang. September oh September.



No comments: