Monday 22 September 2014

Jodoh Yang Tertaangguh - Bab 14

Upload sekali 10 chapter, harap membaca sampai puas...


Bab 14

 

Hari ini sibuk sangat pula. Banyak betul kucing-kucing dibawa oleh tuannya yang mengadu binatang peliharaan kesayangan mereka tidak ada selera makan dan banyak memuntahkan hairball. Bukan sahaja binatang yang mengalami masalah ini. Manusia juga terjejas dengan avian influenza yang sedang menular global. Bagi manusia pandailah mereka mencari ubat, tetapi yang kasihan binatang-binatang peliharaan ini. Jika kucing kampung, bolehlah mereka merayau mencari daun-daun herbal yang boleh merawat mereka, kerana mereka sudah biasa survival untuk hidup. Tetapi tidak kepada kucing belaan, yang manja. Makanpun tuannya yang terpaksa isikan dibekas makannya. Inikan pula keluar mencari daun-daun herbal. Tuannya tidak membenarkan mereka keluar sebarangan. Bukannya apa, takut hilang dicuri orang ataupun dibaham anjing. Mahu menangis si tuan atas kehilangan kucing yang bernilai beribu ringgit. 


 

“Lyna could you help me with this one!” tegas sahaja suara Dr. Amelda kearah ku. Terkejut aku yang sedang sebok membelai si pesakit berbulu.

Dr. Amelda kawan baik ku di hospital binatang ini. Berbangsa Cina yang berkahwin dengan Rao, doktor MD yang berbangsa India. Kes doktor bertemu jodoh dengan doktorlah ni, kahwin muhibbah.

 

“Ya..ya kejap. Mel.” jawab ku kepada Amelda.

“I rasa this one will not last much longer.. tengok.. nafas dia dah pendek dan I think the kidney dah fail..” kata Amelda lagi.

Dia merujuk kepada seekor kucing berwarna kelabu yang sudah tidak ada harapan untuk diselamatkan.

Aku telek collar dileher, tertulis “Smokie” nama sikucing.

 

Benar seperti yang diberitahu, tidak beberapa minit aku lihat kucing tersebut bernafas laju dan mengakhiri nafas terakhirnya panjang. Sudah masuk 5 ekor yang sudah selamat sampai ke syurga. Yang pasti aku akan melihat tuan-tuan binatang peliharaan itu yang bakal mengalirkan air mata apabila mengambil bangkai binatang kesayangan mereka, kejung dan kaku. Banyak sudah aku lihat, selalunya sudah bersedia dengan kain batik untuk membalut bulu-bulu lembut binatang peliharaan kesayangan mereka buat kali terakhir. Sedih memang sedih. Nampaknya Smokie akan menambah bilangan bangkai yang sudah tersusun didalam kandang masing-masing. Hanya menunggu dikutip oleh tuan-tuan mereka.

 

“You have how many more patients..” tanya Amelda lagi.

“I have two more.., this one I have to quarantine, sebab si Kopi ni tak berapa serious..” aku maklumkan kepada Amelda yang kucing parsi hitam jantan yang bernama Kopi, yang sedang aku belai, nampaknya tidaklah tenat sangat.

Masih bersinar-sinar lagi mata si Kopi, disebalik bulunya yang hitam pekat dan berkilat itu, terbeliak memandang aku. Aku tahu dia sakit, tetapi masih ada harapan untuk dia selamat.

 

“The other one is that one..” aku tunjuk ke arah satu lagi kandang yang ada penghuni seekor kucing putih yang bertumpuk hitam, coklat dan kuning.

“That one too not so serious..’ kataku.

“Aku lapar dah..” jawab Amelda.

Ohh.. baru aku tahu kenapa dia bertanya, dia hendak mengajak aku keluar makan tengahari.

“Boleh.. kejap lagilah Mel.. after we clear all the vaccination..” kataku.

Amelda hanya angguk.

“Apa hal.. tak ada lunch date dengan Rao ke..” aku cuba mengusik Amelda.

“Not today lah Lyna.. dia ada major operation to attend..entah katanya dia kena transplant hati. First time in Malaysia tau? First time tu..” katanya lagi.

 

Seperti mudah sahaja Amelda memberitahu bahawa suaminya akan melakukan perpindahan hati yang pertama di Malaysia. Memanglah aku tahu, Dr. Rao tu pakar bedah, tidak pulak aku tahu begitu serious dia dengan kes pemindahaan hati yang baru sahaja berjaya dilakukan oleh seorang doktor di Afrika Selatan beberapa bulan lalu akan dilakukan oleh seorang lagi doktor. Doktor dari Malaysia pulak tu. Pastinya akan gempar didada akhbar esok hari, sekiranya pemindaan ini berjaya. Amelda tentu berbangga dengan cerita itu esok yang bertajuk “ seorang doktor dari Malaysia merupakan doktor kedua yang telah berjaya membuat pemindaan hati..”. aku jelling Amelda.

 

“Jom kita bersihkan diri sebelum lunch..” kata ku kepada Amelda yang hanya duduk menunggu, setelah dia melihat aku sudahpun memasukkan Kopi kedalam kandang khas yang berkaca.

 

“Hemm.. jom..” jawab Amelda.

Memang tidak pelat langsong nyonya ini apabila berbicara didalam bahasa Melayu. Amelda dibesarkan di Lukut, banyak komuniti Cina, India  dan Melayu. Tetapi kerana berada di kampung, pergaulan sudah menjadi muhibbah. Bahasa Malaysia dijadikan bahasa harian, itu yang membuatkan dia tidak pelat untuk berbicara.

 

***

 

Letih betul aku hari ini, balik terus tersandar di sofa. Lia aku biarkan sahaja bermain sendirian didalam babycourt. Nasib baik Lia juga baik hari ini, tidak banyak songel, mungkin mengerti ibunya penat sangat.

 

Aku memejamkan mata, sekadar dapat melapangkan fikiran. Jangan terlelap sudah, nanti bahaya. Lia sudah pandai memanjat, mahu nanti dia memanjat keluar dari kandang kayu itu. Suasana unit apartmentku sunyi, hanya terdengar bunyi kipas diruang tamu yang berpusing ligat. Aku beralih ke sofa 3 seater. Aku lunjurkan kakiku. Sungguh lega rasanya, jika dapat melelapkan mata 40 winks, baru segar rasanya badan.

 

Terkejut aku apabila aku terdengar Lia menangis. Aku terlelap rupanya. Ingatkan hendak lelap 40 winks, rupanya entah beratus winks yang aku ambil. Aku cepat meluru kearah Lia yang melaung. Kakinya terjulur keluar rupanya. Aku geleng kepala. Cepat-cepat aku mengeluarkan kaki yang terkeluar dijaring baby court lalu mendukungnya.

 

“Lia kenapa keluarkan kaki.. nasib baik tak tersepit tau?” kataku memujuk Lia dan mennyapu air mata yang masih tertakung dikelopak matanya.

“Lia, janganlah nakal.. ibu letih sangat hari ni.. untie Yan pun tak balik-balik, maghrib dah nak habis ni..” aku membelel sendiri.

 

Bercakap dengan kanak-kanak yang berumur tidak sampai dua tahun. Apa yang dia faham. Jika ada Dian, boleh juga dia tengok-tengokan Lia, sementara aku menunaikan solat.

“Lia nak nenen..ibu buatkan ya.. tapi kena mandi dulu..jom..” aku dudukkan Lia dan membuka bajunya dan terus memandikan Lia.

Setelah siap berpakaian tidur aku buatkan dia sebotol susu seperti yang telah aku janjikan. Cepat sahaja dia mengambil botol dan memegangnya dengan cermat lalu mengisapnya. Tidak habispun sebotol, Lia lena. Inilah peluang aku untuk membersihkan diri dan mengerjakan solat maghrib yang tinggal waktu kecemasan.

 

Sebelum aku sempat memberikan salam, aku dengar pintu depan dibuka orang. Dianlah tu, baru balik. Aku lega, ada Dian untuk berbual. Liapun masih tidur.

Aku kemaskan serba sedikit bilik aku dan kemudian keluar. Aku lihat Dian duduk disofa menonton TV.

 

“Kau dah makan ..” tanyanya.

“Belum..” jawabku

“Ahh.. ada satay aku beli untuk kau, sama dua ketul nasi impit.. kita orang dinner kat Satay Kajang tadi..” katanya yang sedang duduk dengan kedua-dua kakinya bersila diatas sofa.

Tersenyum aku, ada rezeki dari Dian, satay pulak tu, kegemaran aku. Memang aku suka makan satay, terutama satay Kajang. Walaupun Kajang tidak jauh dari rumah, tetapi aku jarang kesana kerana ramai sanat orang. Dengan budak sekecil Lia, agak susah apabila terpaksa berdiri menunggu.

“Siapa yang beli, kau ke Jeff..” tanya ku, apabila satay yang dimaksudkan sudah ada didalam pinggan yang ku tatang didepan TV.

“Jangan banyak tanya, makan aje“ jawab Dian.

“Jeff la..siapa lagi!” sambungnya.

“Say thanks to him..” kataku dengan sedikit mulut yang penuh kerana secucuk satay sudah selamat didalam mulut ku.

Ingat juga rupanya Jeff pada aku, jangan Dian jealous sudah..aku sengeh nakal.

“Hemm..Lyna, kita orang dah decide, we will be getting married by end of this year..” tesengeh sahaja Dian memberitahu rancangannya.

“Serious! Congrat Yan..” kataku.

Aku tumpang gembira dengan berita itu, tetapi aku juga sedih kerana akan kehilangan housemate yang baik.

 

“So.. dah ada datenya ke? Senang sikit aku boleh ambil cuti awal sikit.. takut nanti, orang lain dah booked, tak merasa aku nasi minyak kau?” kataku lagi.

“Kita orang cadang Chritmas day, at least, boleh cuti sampai Januari..” jawab Dian dengan rancangan hari bahagianya.

 

“Chritsmas day..hemm.. bagus jugak tu, tapi aku Christmas susah sikit nak cuti sebab ramai orang Kristian di Vet tu yang nak raya. Kita yang bukan Kristian ni lah kena tunggu hospital. Macamanapun aku akan cuba..” kataku dengan nada yang agak kecewa.

Kecewa kerana sudah tahu, bakal tidak dapat menghadiri hari bahagia Dian. Mana tidaknya, di Vet, hampir 50% berugama Kristian. Bukan seperti agensi kerajaan yang lain, ramai orang Melayu. Lain kesahnya ditempat kerja aku, kerana banyak kena handle binatang-binatang yang najis, yang tidak dibenarkan oleh orang Islam seperti anjing dan kadang tu terpaksa ke ladang babi untuk penyiasatan dan lain-lain. Tidak mengapalah Dian, tanpa kehadiran akupun, majlisnya tetap akan berlangsung. Betul tak? Bisik hati kecewaku.

 

“Hemm..Lyna, next month aku bertunang, lepas tu aku kena kursus kat Singapore sebulan.. jadi kau tinggal soranglah nampaknya..ajaklah adik kau temankan kau? Siapa namanya yang kat Uni tu..” sambung Dian lagi.

“Aliya..” jawab ku, apabila susah sangat hendak mengingatkan nama Aliya. Aku tahulah, hanya nama Jeffry sahaja yang memenuhi dikepala otaknya, sehinggakan nama orang lain sudah tidak dapat diingatkannya.

“Ah..Aliya..diapun dah lama tak datang sini..” katanya lagi.

“Dia sibuk, exam, last week aku balik, dia study break.. lepas tu berperanglah dia dengan papers..” kataku.

Aku memang tahu bagaimana rasanya menjadi pelajar Universiti, kerana aku pernah berada ditempat itu satu ketika dahulu.

 

Kesah aku bertemu dengan abang Rafiq yang diatur keluarga tidak dapat aku luahkan kepada Dian. Biarkanlah sahaja buat sementara waktu menjadi rahsiaku. Yang penting sekarang ini, berkongsi berita kegembiraan dirinya yang bakal menjadi isteri Jeffry. Hanya tinggal 3 bulan sahaja lagi ke hari bahagia mereka.

Hari bahagia aku bila pula?

 

Hemm.. itu masih menjadi satu tanda tanya. Rasanya tidak kemana, kerana sudah seminggu pertemuan pertama, tetapi tidak ada pula berita untuk pertemuan seterusnya.

Berat hatiku menyatakan abang Rafiq bukan jodohku.  Mampukah aku mengikis tangkapan aku terhadap abang Rafiq yang sedari kecil aku kenali sebagai kawan abang Fadil dan kawan sekampung, tidak lebih dari itu.

 

Jujur aku katakan, aku suka dia dipertemuan pertama. Pertemuan itu mampu membuat hatiku berdetik, tetapi tidak berlari laju dengan debaran. Tidak dapat pula aku tafsirkan bagi pihak dirinya, entah-entah berdetikpun tidak dihatinya apabila berjumpa denganku tempoh hari. Wallahuallam.

 

Perasaan kasih sayang tidak boleh dipaksa-paksa. Itu semua datangnya dari ALLAH. Hanya dia yang mampu mengerakkan seketul darah yang dipanggil hati untuk sayang atau tidak. Bukan boleh dibuat-buat. Perasan itu juga tidak datang dengan sekelip mata, itulah, mungkin aku harus memberi masa kepada perhubunganku dengan abang Rafiq. Seperti mengharap sahaja aku ini. Aku harus tepis harapan itu kerana aku takut, jika harapan itu bakal mengecewakan aku.

 

Skrin TV yang bersiaran, masih menayangkan cerita yang aku sendiri tidak faham. Kerana fikiran ku memikirkan tentang diri aku yang akan tinggal sendirian beberapa bulan lagi, apabila Dian berumahtangga. Aku tarik nafas panjang, tetapi tidak mengeluh. Dian pandang hairan.

 

“Hei..Lyna .kenapa kau?” tanyanya

“Tak da pa pa?” jawabku yang sebenarnya memang ada apa-apa.

“Betul? Ahhh..aku tahu kau risau nak cari orang bila aku kahwin nanti kan!..” soalnya, cuba menyelami hatiku.

“Relaxlah Lyna, aku dapat rasakan kaupun akan kahwin tak lama lagi..” katanya bersahaja. Aku bulatkan mata, biar betul, Dian ni. Dia tahu ke, sudah ada orang merisik aku dikampung.

Seingat aku, aku tidak cerita lagi hal itu kepadanya. Jika aku bercakap didalam mimpi tak tahulah pulak aku.

“Mana ada? Calonpun tak ada lagi..” jawabku pantas.

“Siapa kata? Abang sebelah tu..” katanya lagi

 

Ishy.. kesitu pula si Dian ni. Dia juga tidak tahu, mungkin Fahmi yang aku sudah ingat namanya itu sedang mengistiharkan perang dingin dengan aku sejak aku memberitahu Kak Rozi mengenai suara perempuan itu. Aku tahu perkara ini kerana sudah seminggu aku tidak bertembung dengannya.

 

“Suka hati kau lah Yan.. yang aku tahu dah seminggu aku tak jumpa mamat tu..dia marah aku agaknya cerita kat Kak Rozi pasal suara perempuan tu..” dengan nada sedih, kerana tersilap cakap.

Dian memandang aku, menyesal agaknya menyakat aku dengan perkara itu.

“Sorry Lyna, aku gurau-gurau aje..”  Dian memang rasa bersalah.

 

Entah kenapa, aku juga rasa bersalah terhadap si rambut kerinting. Sebagai jiran aku tidak akan membiarkan perkara ini berpanjangan. Aku akan meminta maaf, jika aku bertembung dengannya. Cuma sekarang ini, sama ada aku berani atau tidak untuk melakukannya.

“Lyna, kau kena berani, kerana mulut kau yang celupar, orang lain yang susah..” bisik hati kecil ku.

“Go Lyna go, clear the matter dengan meminta maaf..” bisik hati kecil ku.

“Minta maaf dengannya..ya minta maaf” berulang-ulang hati kecilku berbisik. Tapi bila dan bagaimana?


 

 

No comments: