Monday 22 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - bab 13


Bab 13

 

Pemanduan pulang dirasakan cepat sekali, aku sampai awal ke apartmentku.

Memandu pulang dengan hati riang, berbunga-bunga. Hati penuh dengan bunga, termasuk bunga tahi ayam…turut menumbang warna dan aroma. Tak sedar masa beredar, tahu-tahu aku sudah sampai di lot pakir apartmentku.

Aku perhatikan lot pakir masih banyak lagi yang kosong. Sah aku terawal sampai pulang ke Kuala Lumpur minggu ini, kerana ramai lagi yang masih dalam perjalanan pulang menghabiskan cuti hujung minggu di kampung masing-masing agaknya. Terus sahaja aku memakirkan keretaku. Lokasi yang paling hampir dengan lift, bukan senang mendapat pakir yang paling dekat dengan lift, hot spot.

Itulah manusia, sudah mudah, lagi mahu mudah, jika boleh dipakir terus di dalam lift lagi baik. Tekan butang terus sampai depan rumah. Keluar sahaja kereta beberapa langkah sudah sampai ke dalam rumah.

“Hisy.. apa pulak aku mengarut ni..“ aku tepuk pipi ku agar sedar dari memikirkan yang bukan-bukan yang tidak berfaedah. Perkara yang tidak mustahil, manalah tahu, ada orang yang berotak geliga yang akan memikirkan system ini di masa hadapan. Kereta di pakir di hadapan pintu setiap unit apartment. Pasti unit apartment ini laku giler. Tidak perlu fikir masalah tidak cukup tempat pakir!

 

Aku paling ke sebelah. Lia sedang pulas lena.“Comel..“ bisik aku perlahan, agar tidak mengganggu lena Lia. Itulah, memerhati seseorang kanak-kanak yang sedang lena, memang membangkitkan satu perasaan yang tidak dapat digambarkan. Perasaan gembira. Kemudian aku terfikir, susahlah aku kali ini, nampaknya aku kena hantar Lia dahulu dan kemudian turun semula untuk mengambil barang barang yang lain.

Tidak mengapa, bukannya jauh manapun, lagipun menggunakan lift. Jika turun naik tangga lainlah.

Aku membuka pintu disebelah dan Lia aku mendukung. Terkial-kial, pergerakan yang aku lakukan perlahan-lahan agar dia tidak tersedar.

 

“Cik Lyna, biar saya dukung Lia..” terkejut aku apabila suara yang menyapa dari belakang. Aku senyum, suara jiran aku. Kenapa selalu sahaja dia berada diwaktu aku memerlukan pertolongan. Adakah sentiasa ada kebetulan atau takdir diantara aku dan dia. Tetapi jika difikirkan, memangpun saat ini aku memerlukan pertolongannya. Jika tidak dari dia, mungkin sesiapa yang sudi membantu. Tanpa banyak soal, aku serahkan Lia yang masih lena untuk didukungnya. Manakala aku mengambil semua barangan yang perlu aku bawa naik. Lega, tidak perlu berulang kali turun mengambil barang.

“Baru sampai ke?” tanyanya lagi.

“Ha ah..” jawabku sewaktu berjalan seiring kedepan pintu lift. Sedikit mengah, mengajar langkahnya yang panjang dan laju.

 

Nampak benar aku ini hanya ingin menggunakan pertolongannya. Sebabnya perbualan aku dengannya seperti dingin sahaja. Tidak patut betul aku ini kan! Sepatutya orang berbudi kita berbahasa. Ini tidak! Orang berbudi kita buat sombong pula.

 

Lia yang masih lena dibahunya sedikit bergerak. Tangan kasarnya pantas pula menepuk belakang Lia agar terus Lena. Aku kagum dengan lelaki ini, melayan Lia seperti dia pernah lakukannya tanpa kekok. Tetapi aku tidak tunjukkan riak kagum ku dengan tindakannya. Aku bersahaja, mungkin dia ramai adik-adik atau setidak-tidaknya ada ramai anak buah, atau mungkin dia sudah ada ramai anak yang berderet menunggunya dirumah. Aku tidak tahu yang mana satu, tetapi pasti mengena salah satu tekaanku. Itu sebablah dia pandai menjaga kanak-kanak. Banyak pula andaian aku. Tahu-tahu kami sudah berada didepan lift.

 

Sama-sama masuk ke dalam lif tanpa sebarang bicara. Aku mati dengan kata-kata sebenarnya, memangpun aku ini species yang kurang mesra alam sedikit, tetapi bukanlah kategori sombong. Namun punya hati yang baik, puji diri sendiri nampak!

 

Sebaik pintu dibuka aku letakkan barangan kedalam unit apartmentku dan mengambil Lia dari si jiran yang masih mendukung Lia. Dia hanya berdiri didepan pintu, menunggu aku.

 

“Terima kasih saudara..” kataku. Aku masih tidak ingat siapa namanya. Nasiblah kau jiran. Buat masa ini aku panggil dia dengan nama saudara sahaja.Tak salahpun kan..

 

***

 

Sementara Lia masih lena, aku kedapur untuk memasak air, agar aku sentiasa mempunyai bekalan air panas untuk membuat susu Lia nanti apabila dia terjaga pasti dahaga hendak susu. Belum sempat aku meletakkan cerek di dapur, aku terdengar loceng pintu unit aparment aku berbunyi.

 

“Apa lagilah agaknya si jiran ini” omel ku, kerana aku pasti sudah tidak ada orang lain lagi, atau aku sudah tertinggal sesuatu.

 

Dengan rakus aku membuka pintu, hendak marahlah konon. Tiba-tiba mukaku berubah, orang yang berdiri dengan satu bungkusan memang jiranku, tetapi bukan si rambut kerinting, tetapi kali ini kakaknya, kak Rozi. Sudah 8 September rupanya, cepat betul dua minggu berlalu. Tahu-tahu kak Rozi sudah kembali ketanah air.

 

“Apa khabar Kak..?” berseri muka aku. Perempuan yang baru balik dari tanah suci lagilah berseri mukanya. Aku cukup gembira bertemu dengan jiran ku yang ini. Tersenyum lebar aku, dari telinga ke telinga.

“Lia tanya Akak ke? ..akak..semua Alhamdulillah. Sihat...Lyna macammana? Lia mana?” sambil menyengok kedalam apartment aku, mencari-cari kelibat Lia nampak gayanya.

 

“Sayapun sihat aje kak, ahhh..si Lia tido..” jawab ku. Mengoyang-goyangkan badanku yang tadinya bersandar ditepi pintu. Didada meronta-ronta soalan yang hendak terkeluar, tetapi tidak terlepas oleh mulut untuk bertanya.

“Ohh.. ni ah..ada kurma sama air zam-zam sikit untuk Lyna, Lia dengan Yan..akak tak bawak balik banyak, tapi cukuplah untuk beri sorang sikit dengan jiran-jiran kita..” katanya, kendur dan berhemah.

Aku mengambil beg plastic dari tangan kak Rozi sebaik sahaja dihulur.

 

“Terima kasih kak.. alhamdullillah dah selamat umrah akak..” tanya ku ingin bermesra konon, tetapi sebenarnya di dalam hati meronta-ronta hendak luahkan bertanyaan. Pertanyaan yang sudah lama bertapa didalam kepala otakku.

Apa lagi, jika tidak mengenai silelaki misteri. Tetapi terasa malu pulak. Tunggulah Lyna, nanti-nanti, kemudian boleh tanya, kak Rozi masih penat tu..

 

“Alhamdullilah.., akak balik dulu la..” katanya meminta diri. Aku tegak berdiri seumpama mendengar dendangan lagu “Negaraku“. Hanya memerhati kak Rozi beredar.

Belum beberapa langkah kak Rozi berpatah balik. Aku baru hendak menutup pintu, terpaksa membatalkan, apabila melihat kak Rozi kembali kehadapan ku.

“Oh ya.. Lyna dah kenal dengan Fahmi, adik akak kan?..” bersuaran kak Rozi

Bagai dicita, ulam mendatang.. aku sudah mengetahui namanya. FAHMI, bukan susah sangat namanya. Yang aku tidak boleh ingat tu kenapa? Bukannya berbelit-belit seperti nama lelaki Rusia atau lelaki dari Afrika..

Aku angguk laju dan mulai sekarang aku kena ingat namanya Fahmi, dan rupanya adik Kak Rozi. Satu persoalan sudah terjawab.

“Ya..kak, dah.. Lyna dah kenal dia..tapi kenal gitu-gitu aje..” kataku menyorokkan hakikat sebenarnya, kenal lebih dari gitu-gitu, seperti yang diberitahu. Asayman..

“Si Fahmi tu.. sibuk nak kenal Lyna, sampai siap call akak kat sana.. tak sabar-sabardia  nak tahu siapa Lyna. Adik akak tu..dia memang macam tu..” kata kak Rozi lagi, tunduk. Tanpa dia sedar, dia menceritakan hal adeknya. Perlukah aku tahu? Memang perlu, kerana dia bertanyakan hal aku..

Aku hanya sengeh mendengar ceritanya. Sampai begitu sekali perangai sirambut kerinting....opps sudah ada nama sekarang, Fahmi.

“Lyna..mula-mula terkejut jugak, kenapa ada orang baru suami isteri dalam rumah akak?” kata ku pantas.

“Ahhh.. suami isteri? Fahmi bawa perempuan masuk rumah akak ke Lyna?” sudah pucat muka kak Rozi apabila Lyna memberitahu suami isteri.

“Apa? Adik akak belum kahwin lagi ke? Tapi.. saya ada dengar macam ada suara perempuan ..” kataku dengan wajah terkejut. Aduh..sudah tersalah cakap pula aku. Sekarang sudah tergeliat lidah nak menghuraikan.

 

“Adik akak tu baru aje kerja pensyarah kat Uni swasta, setahu akak dia belum kahwin lagi. Tapi tak tahulah akak kalau dia nikah senyap-senyap masa belajar kat New Zealand dulu..atau sepanjang akak di Mekah. Memang akak ada doa kat Kaabah, minta dia cepat dapat jodoh, tapi takkanlah pulak cepat sangat, sampai tak menyempat-sempat tunggu akak balik?” nada suara kak Rozi yang seperti marah.

Dah pulak, nayalah kau Fahmi. Kak Rozipun nampak kurang senang dengan statement dari mulut ku yang celupar, memang tidak ada insuran punya mulut.

 

“Mungkin saya salah dengar agaknya kak, sebab saya cuma dengar suara perempuan, tapi saya tak tahulah siapa?” kata ku cuba membetulkan apa yang telah aku terlepas cakap.

Hiss.. lidah ni pun cepat sangat celupar. Kan, dah jadi kes nanya kat orang…

“Hemm.. tak apa, nanti akak tanya sendiri si Fahmi tu..akak balik dululah Lyna.” Bergegas sahaja kak Rozi beredar.

“Terima kasih kurma sama zam-zam ni kak..” sempat pula aku laungkan kearah kak Rozi, sambil aku angkat sedikit beg plastic putih yang berisi buah kurma itu.

 

Kak Rozi tidak menjawab, difikirannya sudah penuh dengan persoalan yang telah diberi oleh aku tadi agaknya. Menyesal pula aku cerita pasal suara perempuan tu. Aku masuk dengan gelengan kepala. Itulah bila bercakap tidak fikir dulu. Orang sudah pesan, terlajak perahu boleh undur, terlajak kata, badan binasa. Dah tahu mulut tidak ada insuran, inilah jadinya. Aku geleng lagi..Kasihan mamat tu, pasti kena marah! Sekarang aku simpati pula, sudah terlambat.

 

Aku menuju semula kedapur. Cerek air aku letak dipenunu dan menyalakan dapur. Aku jengok kedalam, Lia tetap lena. Penat sangatlah tu, penat bermain sebab ada orang melayan.

Kemudian aku terfikir lagi, kasihan pulak aku nanti Fahmi akan dimarahi oleh Kak Rozi.. Hisy.. kenapalah celupar sangat mulut aku ini. Elok elok Fahmi nak bantu aku selalu, nanti dia boikut aku..bodoh betul aku ni kan. Itulah Ilyna Suffiyah, lain kali bila hendak bercakap, fikir dulu, ingat tu.. fikir dulu.

 

***

 

“Mana kau dapat buah kurma ni Lyna.. sedap, lembut aje rasanya. Kau beli kat mana? Kat Wisma PKNS ke? Setahu aku, kurma kat sana sedap juga.. tapi mahal la..” tanya Dian, mulut masih menyuap buah kurma yang tidaklah banyak mana, satu persatu disumbat kemulutnya, kemudian dikeluarkan bijinya.

 

“Takkk.. aku tak beli, Kak Rozi yang beri tadi..” jawab ku

“Kak Rozi?, dia dah balik duduk apartment dia ke? Jadi kau dah tahulah status lelaki mystery kau tu..” soal Dian, seperti memerli aku sahaja bunyinya.

“Haah, aku dah tahu, adik dia rupanya..” jawabku selamba. Dian pandang aku sambil mengangkat keningnya, sempat lagi menyakat aku, budak ini.

“Kak Rozi kata dia bujang, tapi hari tu aku ada dengar suara perempuan dalam rumah tu..” sambungku lagi.

Dian terhenti makan dan mendengar apa yang hendak aku sampaikan.

“Bujang! Jadi suara siapa yang kau dengar tu hah?” pertanyaan terkejut Dian

Aku angkat bahu.

“Oh ya, air zam-zam pun dia ada beri, kau nak ke? Kalau tidak aku nak beri Lia minum aje..boleh tak?” tanya aku jujur kepada Dian.

Manalah tahu diapun hendak air zamzam tersebut kerana dia juga ada bahagian untuk air itu.

 

“Ya lah. beri Lia aje..”  perlahan sahaja jawapan Dian.

“Nampaknya lelaki tu dah tak misteri lagi, tapi suara perempuan tu yang masih misteri..jeng..jeng..jeng..” si Dian buat kelakar.

 

Aku baling cushion, sempat pula disambutnyaa. Dian oh Dian..dua tahun serumah dengannya membuat hubungan kami seperti saudara. Walaupun sebenarnya tidak ada pertalian darahpun, tetapi kami rapat. Nanti jika kau sudah tidak serumah dengan aku, siapalah agaknya yang akan menyambut kusyen yang akan aku baling..


 

 

No comments: