Monday 22 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 15



Bab 15

“Lia, pandang ibu..” kata ku meminta Lia berjalan ke arah aku. Tangan mengamit Lia dan aku jalan mengundur sambil sedikit membongkok di Taman Tasek. Biasalah, bila hari Ahad, tidak tahu hendak ke mana, akhirnya aku mengambil keputusan ke Taman Tasek yang terletak tidak jauh dari rumah. Berjalan kakipun tidak sampai 20 minit untuk ke destinasi.
Semasa aku sendirian dulu, selalu juga aku ke sini membaca buku. Tetapi kini sudah ada Lia, aku tidak mampu untuk berjalan dengan mengendong Lia. Akhirnya aku pandu kereta, yang tidak sampai 10 minitpun pemanduan. Yang pastinya aku sudah tidak boleh membaca, takut pula jika leka membaca, mahu Lia masuk tasik buatan!! Baru kes gempar!


Lia nampak riang, terkedek-kedek sambil terkekek ketawa, dia berlari ke arah aku. Siapa tak gembira, aku yang sudah dewasapun rasa ceria berada di taman ini. Aku juga teruja dengan telatah Lia. Lia buat diriku cukup gembira. Lia aku biarkan berlari di atas rumput yang hijau dan kemas terbela, hanya aku yang mengundur di atas jalan. Jalan yang dikhaskan untuk orang berjogging. Sengaja aku biarkan Lia hanya di jalan berumput, risau pula aku, Lia akan cedera jika terjatuh. Batu kerikil di atas jalan yang berturap tar tersedia menerima mangsa. Oh..no, tak sanggup aku tengok Lia jika dia terjatuh di atas batu-batu kecil ini.

Dalam bermonolog memikirkan hal batu kecil, aku tersenyum melihat wajah Lia. Hanya Lia mampu menceriakan aku. Terima kasih Lia, kerana hadir ke dalam hidupku, walaupun kehadiran kau terpaksa mengorbankan kedua ibu bapamu. Hidup ini memang perlukan pengorbanan. Untuk kebahagian seseorang insan, insan yang lain terpaksa berkorban.

Aku masih mengamit-ngamitkan tanganku agar Lia terus berlari ke arah ngamitan tangan aku.

“Debuk!!” bunyi seperti benda besar yang jatuh.
Ah!!Aku terlanggar orang kerana aku jalan mengundur. Dah tahu, aku tak ada mata yang boleh melihat belakang. Reflex action, aku terus menoleh ke belaang, ingin mengetahui apa yang telah aku langgar.
Alamak! Aku sudah membuat seseorang yang tidak berdosa, jatuh mencium batu jalan. Cepat-cepat terus membantu seorang lelaki yang tersunggur, pandangannya masih menghala ke arah batu jalan yang hanya di turap tar.

“Maaf Encik.. maaf, saya tak sengaja…” berulang-ulang aku meminta maaf kepada lelaki itu. Aku mengaku memang salah aku, sebok jalan mengundur tidak tengok ke belakang.
Darah terus naik kemukaku sebaik sahaja lelaki itu berpaling kearah ku.
Terkejut aku! Si mangsa adalah orang yang aku kenal. Kebetulan atau suratan?
“Ya Allah.. Fahmi” bagaikan hendak pengsan rasanya.
Seperti tidak ada orang lain dalam dunia ini yang boleh aku cederakan selain si rambut kerinting. Kecil sungguh dunia ini ya!
Tanpa aku sedar, aku sudah berani memegang lengannya. Manalah aku tahu. Jika aku tahu dia, pasti aku tidak menyentuhnya langsung. Sumpah! Tak sanggup aku menyentuhnya. Lantaklah kau tergolek di situ. Cepat-cepat aku melepaskan lengannya dan  aku terus mengendong Lia, agar dia tidak pergi jauh.

“Encik Fahmi, maafkan saya, saya memang tak perasan tadi..” rayuku apabila melihat, muka Fahmi dengan mulutnya yang senget menahan sakit. Tentu marah juga agaknya, entah-entah sumpah seranah sudah berbakul-bakul di dalam hati. Pastinya dia menuduh aku seorang jiran yang tidak sudah-sudah menyusahkan hidupnya.
“Jangan risau En. Fahmi, tidak lama lagi, aku tidak akan menjadi jiran saudara lagi..” bisik hati ku dengan megah! Ia ke tu?
Mulut si Fahmi masih senget, menahan sakit agaknya. Mahunya tidak sakit, tergagas batu jalan. Dia masih menekan siku dan lututnya yang sudah berdarah, di sagat batu jalan. Track bottomnya tidak koyak, mahupun track suitnya. Cuma mungkin hatinya yang sudah sedia bengkak, kini sudah menanah. Kerana aku tidak sudah-sudah muncul mengganggu dalam hidupnya. Sudahlah dimarahi oleh kakak sendiri, angkara mulut celuparku, kini aku mencederakan dirinya pula. Dah sah aku di cop perempuan membawa malang dalam hidupnya.

Tia-tiba aku teringat, malam tadi siap berniat, jika aku berjumpa dengannya aku akan meminta maaf.
Memang aku telah meminta maaf, tetapi maaf yang dipohon untuk kesalahan lain. Maaf untuk kesalahan yang lama masih belum terucap.

“Encik Fahmi, boleh tak jalan.. kita ke bangku tu..” pujuk ku agar Fahmi duduk berehat sementara sakit dilutut dan siku berkurangan.
Dia bangkit dan menuju ke bangku, aku ikut dibelakangnya.
“Lyna.. sini..” katanya, namun wajah masih tidak beriak. Dia hendak marahkan aku ke apa? Aku dengan muka sedih mara dekatnya.

Aku menurut sahaja, lagak orang sudah bersalah, kenalah faham. Pengunjung yang lalu lalang hanya memerhatikan sahaja aku dan Fahmi. Dengan kehadiran Lia, pasti mereka menyangka kami sekeluarga.
“Sakit tak?” soalan bodoh aku ajukan.
Ada ke tak sakit? Jika kena air pasti pedih. Mulut Fahmi masih senget menahan sakit lagaknya. Lagi mahu tanya sakit atau tidak.
“Tak sakit…sedap” jawabnya perlahan, tetapi aku dengar.
Aku tarik muka masam dengan jawapannya. Sempat lagi memperli aku dengan soalan bodoh aku. Aku tanya baik-baik.
“Encik Fahmi boleh jalan tak? Saya bawa gi clinic, manalah tahu luka tu dalam..” pujuk aku lagi.
Fahmi hanya mengelengkan kepala. Lia sudah berada di atas pangkuan ku.
“Dah lah tu.. jom kita balik..” lain macam sahaja nadanya.
Namun aku ikutkan sahaja. Memang aku rasa sungguh bersalah.
“Ek.. dah okey ke Encik Fahmi ni. Sure! Tak ada apa-apa.., fractured ke ” tanyaku masih tidak puas hati kerana tidak dapat membantu.
“Tak..saya tak apa-apa, Lyna tadi datang dengan apa? Kalau dengan kereta saya nak tumpang sebab tadi saya berjoging ke sini, tapi dengan keadaan saya sekarang, saya rasa saya tak larat nak berjalan jauh..” jawabnya.
Menjelaskan kenapa dia mengajak aku pulang sekali. Yang aku ni, lembab, tidak dapat berfikir luas. Kini baru aku faham. Aku angguk, setuju membawanya pulang.
“Jom..berjalan sampai ke pakir..boleh tak?” tanya ku

Fahmi angguk. “Ahh.. padan dengan muka, sudah banyak dosa yang kau buat kepada lelaki berambut kerinting ini Lyna” bersuara hati ini.
Aku yang sudah berdiri didepannya, teragak-agak hendak membantu dia bangun dari bangku.

Tetapi tangannya merembat lengan aku dan berdiri beberapa minit. Kemudian berjalan terjingkit-jingkit sehingga ke tempat pakir dan kemudian duduk di seat belakang, apabila aku sudah sedia membuka pintu untuknya, kerana carseat Lia berada di sebelahku. Elok juga dia duduk di belakang kerana banyak ruang khas hanya untuk dirinya. Boleh selesakah dengan keadaan sakit begitu? Rasanya, jika sudah sakit, ruang atau keadaan empuk macammanapun sudah tidak menjadi factor utama lagi!
Apabila tanganku di stering, aku toleh ke belakang untuk mempastikan Fahmi selesa. Selesakah?
“Encik Fahmi, sebelum balik, kita singgah kat clinik depan apartment kita tu ya! nak tak?” tanyaku lagi.

Fahmi hanya diam, hanya terdengar dia menarik nafas. Agaknya, geram betul dia dengan aku yang asyik memaksa dia ke klinik.
“Saya bukannya apa, walaupun luka cuma superficial,  tapi jika tak dirawat dengan betul boleh jadi mudarat.” Kataku.
Dah mula dah, bercakap seperti seorang doktor kepada seorang pesakit. Cuma pesakit ini manusia, bukan haiwan yang selalu menjadi pesakitnya. Walaupun aku hanya seorang doktor haiwan. Tetapi tetap seorang doktor kan..kan..kan.
“Ya lah..” jawab Fahmi pendek. Malas agaknya hendak bertekak dengan aku yang tidak sudah-sudah mengajaknya ke klinik.

Aku senyum. Akhirnya bersetuju juga dia untuk ke klinik di bangunan hadapan apartment kami. Sekurang-kurangnya aku tidak rasa bersalah jika luka yang dihadapinya berbekas atau melarat, kerana semuanya angkara aku.

Sampai didepan klinik, aku membuka pintu untuk Fahmi keluar. Kemudian baru aku mengambil Lia dicarseat. Sebaik sahaja mengunci keretaku, aku berlari untuk membuka pintu klinik pula. Fahmi berjalan berlahan. Dengan Lia dikendung, aku masih mampu membantu Fahmi berjalan sedikit laju dengan menghulurkan lenganku untuk dia berpaut.

“Encik Fahmi duduk dulu, saya pergi kat kaunter kejap” aku meluru ke kaunter pendaftaran.
“Encik Fahmi pesakit baru kan..boleh tak rasanya berjalan ke kaunter atau hendak saya yang registerkan..” kataku.
Fahmi bangkit dengan bantuan aku sekali lagi ke kaunter pendaftaran. Lia masih aku kelek.
Selesai pendaftaran aku duduk disebelahnya dengan memangku Lia. Kerana pesakit tidak ramai, tidak sampai 5 minit, namanya dipanggil. Aku hanya duduk, membiarkan Fahmi sendirian untuk bertemu doktor. Tetapi Fahmi berdiri didepan ku.
“Jom..” katanya.
Mataku memandang kewajah yang seperti mengharap aku ikut sama ke kamar doktor. Aku hanya menurut.
“Ya.. Encik Fahmi, injurt jatuh ya..?” kata doktor.
“Hemm.. sikit aje, tapi ni orang sebelah ni yang sibuk hendak saya pergi klinik jugak..” kata Fahmi.
“Ialah Encik Fahmi, isteri mana yang tak risau, jika jadi apa-apa nanti dia jugak yang susah..” selamba sahaja doktor ingin bergurau.
Yang sebenarnya bergurau tidak kena tempat. Aku yang tersedak mendengarnya, air liur rasa tersangkut di kerongkong.
Fahmi senyum memandang ke arah aku. Dia perasan aku cebik mukaku. Lantaklah kau doktor, nak kata apa?

Doktor menyinsing lutut dan lengan Fahmi. Dirabanya sedikit dan dia sudah tahu apa yang perlu dibuatnya. Lagi mudah rupanya menjadi doktor MD. Raba sana sikit sini sikit sudah kena charge, consultation. Belum lagi bayaran untuk ubat. Berbeza dengan aku, doktor yang sentiasa bergelumang dengan binatang. Silap-silap kena cakar. Cuma baiknya aku sebagai doktor haiwan, binatang tidak pandai complaint dan tidak cakap banyak, kerana yang datang semuanya sakit dan memerlukan rawatan.

“Hemm.. luka di kulit atas sahaja.. macamanapun bagus juga buat rawatan awal, takut kena infection. Luka kecil jangan diambil ringan, takut boleh merebak..” kata doktor.
Fahmi pandang aku lagi. Statement yang pernah dia dengar. Yalah, statement yang pernah aku ajukan kepadanya. Sama sahaja statement dari mana-mana doktor. Agaknya standard sahaja statement untuk semua doktor.

“Encik Fahmi masuk kat bilik sana tu, nurse ada tunggu untuk cuci luka dan isi ubat..” angguk doktor, meminta Fahmi ke bilik yang hanya bertutupkan langsir.
“Boleh tak?” tanya ku.

Perkataan boleh itu bermaksud, boleh tak dia berjalan sendiri ke bilik yang di tunjukkan oleh doktor tadi.
“Boleh..” jawab Fahmi dengan anggukan. Nasib baik faham.
“Saya tunggu kat luar ya..” kuat pula aku bercakap dengan Fahmi. Doktor yang dihadapan ku hanya senyum.

“Saya keluar dulu doktor..” aku meminta diri daripada doktor.

Doktor hanya senyum. Mahu tidak senyum, nampak sangat aku sayangkan silelaki yang disangkakan suamiku, sehingga luka kecil begitupun hendak dibawa ke clinik. Manalah dia tahu cerita yang sebenar. Aku berlalu meninggalkan Fahmi dengan nurse. Kau buatlah apa yang kau suka nurse, kata hatiku geram!

Selang beberapa minit Fahmi keluar dengan wajah yang sedikit ceria. Nampak kedua-dua belah tangannya dibungkus, lutut juga mungkin sama dibungkus, tetapi dilindung oleh track bottomnya. Mahu tidaknya ceria, dibelai oleh nurse muda. Terus sahaja dia ke kaunter ubat.
“Mari kita balik..” katanya sebaik sahaja singgah ditempat dudukku.

Aku mengekorinya di belakang. Aku mengikut rentak Fahmi yang berjalan perlahan-lahan sehingga sampai di depan unitnya. Kemudian dia hanya berdiri di depan pintu, tanpa berbuat apa-apa. Aku hairan. Kenapa pulak si rambut kerinting ni?
Dia menoleh kepada aku, aku yang sudah sedia dengan kunci di tangan merasa tambah hairan kenapa dia masih tidak membuka apartmentnya. Kunci di tangan, aku terus sangkutkan di lubang kunci apartment ku.
“Lyna, tolong saya?” akhirnya dia bersuara. Itupun setelah beberapa minit menjadi patung cendana.
“Ya..Encik Fahmi.. apa dia?Encik panggil saya?” soalku. Alamak soalan skema. Memang sudah jelas di dengar si rambut kerinting memanggil namanya, lagi mahu tanya. Alim-alim kucing! Mentang-mentang setiap hari bergelumang dengan kucing, sampaikan bidalanpun memang suka menggunakan binatang jinak ini. 
Lebih terharu lagi apabila, bua pertama kali aku dengar dengan jelas dia memangil aku dengan nama Lyna, tanpa Cik atau Puan didepan. Sebenarnya sudah banyak kali dia menyebut nama cik, tetapi kerana aku gabra risaukan dirinya, aku tidak ambil pesing, "cik" atau "puan". Hentam ajelah cik abang oi!!
“Tolong saya!” ulangnya, kali ini lagi lembut atonasi suaranya. Buat hati aku jatuh tergolek di kakinya serta merta.
“Tolong apa?” aku masih bertanya, apakah pertolongan yang diperlukan. Ingin mengentahui lebih jelas pertolongan yang di minta. Of course aku akan bantu! Giler tak mahu bantu orang yang dah kau cederakan.
“Tolong..hemm.. " teragak-agak aje dia bersuara.
"Tolong bukakan pintu, Kak Rozi tak ada, mereka dah balik kampung pagi tadi..” katanya dengan sekali nafas.
Aku senyum ”Ooo.. tolong buka pintu.. bolehhh, mana kuncinya..” hendak minta tolong buka pintu rumah rupanya.
Mudah sahaja permintaannya. Bukannya pertolongan yang memerlukan aku berkorban meredah lautan api atau mencari jarum di timbunan jerami!! Perkara enteng! Hanya memerlukan kunci dan pintu.
"Kunci?" tanya ku lagi, bertanyakan kunci.
Dia tunduk,
“Dalam poket.. " Aku menelan air liur sebesar guli apabila mendengar dia menyebut "dalam poket".
"hemmm.. poket belah kanan” jawabnya lagi.
Aku memandang dia ke atas dan ke bawah. Biar betul? Rupanya pertolongan yang di mintanya itu amat berat sekali. Jika aku tahu, baik aje aku pilih mencari jarum di tumbunan jerami, sekurang-kurangnya aku tidak menjeluk saku seorang lelaki yang tidak kena mengena dengan aku sama hidup atau mati! 
Alamak hai! Aku sudah membulatkan mata. Dalam poket seluar sebelah kanan. Biar betul! Sanggupkah aku menyeluk poket seluarnya…seram!! Aku pula yang jadi patung cendana, tegak berdiri dengan Lia aku kelek.
Dia tidak dapat memasukkan tangannya ke dalam poketnya kerana kedua-dua tangan sudah berbalut.
“Lyna.." tegurnya, buat aku tersentak.
"Boleh tak ambilkan, sebelah kanan..” ulangnya.
Aku melepaskan nafasku panjang.
Bolehkah aku ni. Muka sudah blushing, hendak tolong atau tidak? Lia masih aku kelek dipinggangku juga hairan, apakah permainan yang sedang dimainkan oleh aku dan uncle yang tangan berbalut. Akhirnya aku memberahikan diri.
Terketar-ketar aku menyelok poket seluarnya. Dalam pula kedudukan kunci itu berada, akhirnya aku dapat rasa kunci. Cepat-cepat aku tarik kunci itu keluar. Ketaran tanganku membuat kunci berlaga dan berbunyi-bunyi dengan irama mengikut getaran tanganku. Aku menggigil takut.
Aku terus membukakan grill dan pintu untuknya, walaupun bunyi kunci jelas berbunyi nyaring. Dia tersenyum sehingga menampakkan giginya, aku jadi pelawak agaknya. Kacak pula si rambut kerinting ini apabila tersenyum begitu. Apabila aku melihat dia tersengeh, aku turut tersengeh sama. Hilang sedikit rasa ketar. Jadi penyeluk saku seminit..
“Terima kasih..” katanya.
Aku tidak menjawab apa-apa. Dengan apa yang berlaku tadi membuat aku merasa sengan dan malu dengannya. Cepat-cepat aku terus kembali semula ke apartmentku.
Kunci yang sudah terlekat dipintu aku pulas dan terus masuk ke dalam tanpa melihat dirinya, sama ada sudah masuk atau tidak. Yang aku tahu, pintu telah aku buka luas untuknya.
Yang hairannya, aku masih berdiri di depan pintu di dalam rumah, menunggu bunyi pintu tertutup.
Aku ingin memastikan dia sudah masuk. Sejak bila pula aku so caring terhadap dia?
Lia aku lepaskan dan terkedek-kedek menuju ke sofa.
Fahmi..Fahmi.. jangan injurt lagi. Seriau aku, bagai nak pengsan dibuatnya, buat kerja bodoh, menjadi penyeluk saku. Itulah salah sendiri juga, jika dia tidak ke klinik, tak adalah berbalut tapak tangan dia tu..idea cemerlang siapa tadi! Ahh.. tanggunglah sendiri.
Aku menggelengkan kepalaku sambil tersenyum. Wajah Fahmi yang tersengeh terbayang di mata. Handsome…
“Lyna, don’t tell me that you are in. dot..dot..dot..ihsy.. tak mungkin” bicara hatiku, tetapi masih tersengeh tak sudah. Lia juga hairan melihat aku, tentu dia memikirkan kenapa agaknya dengan mama yang sudah seperti kerang busuk. Tersilap makan agaknya!!


No comments: