Monday 22 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 17



Bab 17

“Ding dong.. ding dong..ding dong..” bertalu-talu aku tekan loceng pintu rumah orang. Main belasah sahaja menekan loceng, yang aku tahu penghuninya orang bujang. Tetapi tidak juga pintu dibuka. Kemana pula sirambut kerinting ini. Dalam sakit-sakit sudah merayap ke? Atau entah-entah sedang tidur. Jangan tidur waktu asar. Ishy apa yang aku merapu ni…lantaklah dia hendak tidur waktu mana..hak dia. Aku ketuk perlahan kepalaku. Yang merapu hal orang tu buat apa!. 
                                            
Kecewa apabila menekan lama, tetapi pintu tidak juga terbuka. Aku menapak perlahan ke rumahku. Dah orang tak mahu buka pintu, takkan aku hendak bertunggu bertangga depan pintu rumah orang. Nada orang kecewa sahaja. Kenapa ek!


Akhirnya aku mengambil keputusan untuk pulang ke rumahku sahaja. Langkah dihayun lemah. Baru beberapa langkah, aku terhenti. Terdengar seperti pintu dibuka. Aku menoleh. Ada rupanya sirambut kerinting. Yang lambat sangat buka pintu tu kenapa? Tidak sabar aku hendak tengok rupanya. Jika muka berserabai tu, tentu baru bangun tidur.

Terjengol sirambut kerinting yang hanya berkemeja T, berkain pelikat dan kupiah putih dikepala. Aku terpegun melihat dirinya yang masih didalam uduk gamaknya. Kemas dan bersih air mukanya, terutama apabila rambutnya disuak kebelakang oleh kupiah dan menampakkan dahinya yang luas. Lagak tok iman sahaja gayanya. Nasib baik bukan baru lepas mandi, mahu nanya aku melihat dia dengan kain tuala dipinggang.. oii Lyna, sudah kesitu pulak!

“Alamak! Aku menganggu orang sedang bersolat rupanya, tak baik betul aku ni..” bisik hati ku, aku lindung dengan senyum.
“Maaf Fahmi, Lyna ganggu Fahmi solat ke?” tanya ku. Sudah tahu orang sedang solat, lagi hendak tanya.. Lyna..Lyna..
“Tak.. saya dah selesai solat, wirit aje sikit-sikit.. maaf lambat buka pintu..” jawabnya, dia pula yang meminta maaf kepada aku yang mengacau dia. Adakah patut.
“Nah..” aku hulurkan takeway yang aku bawa balik dari Restaurant Terapong itu.
Sebenarnya di Restaurant tadi aku teringatkan si rambut kerinting. Apalah yang dia makan, hendak masak tangan cedera. Semua angkara aku, jadi aku kena bertanggungjawab.
“Apa ni..?” tanyanya laju.
“Lunch awak?” kata ku.
“Ehhh.. Lyna..Sayaaa..Sayaaa.. dah makan..” jawabnya teragak-agak.
Aku tahu dia berbohong.

“Tak payah nak bohonglah Fahmi, Lyna tahu Fahmi belum makan..,nak masak macammana dengan tangan berbalut tu..” sambil aku menunjukkan kedua belah tangannya yang masih berbungkus.

Dia hanya angkat tangannya yang berbungkus dengan senyum. Manis sekali wajahnya pada pandangan mataku apabila dia senyum begitu.
“Sungguh, saya sudah makan..saya rebus maggi..” jawabnya perlahan.
“Maggi?” terperanjat pula aku.
Sedangkan akupun sama, kalau malas masak,  Maggi jugalah jawapannya. Inikan pula orang yang kedua-dua tangannya cedera.

“Ahhh.. kejap lagi laparlah tu, maggi mana boleh tahan..yang itu makanan berkhasiat” kata ku sambil tangan aku tunjukkan kepada bungkusan yang sudah ditangannya.
“Fahmi, saya masuk dulu.. ni..Lia ni dah mengantuk..” memangpun Lia sudah terlentuk di bahuku.

“Lia..Lia..uncle ni..Lia..” Fahmi sempat pula hendak menyakat Lia.
Lia berpusing. Memang matanya sudah berat. Malas dia hendak melayan uncle Fahmi. Jika diberi botol susu, pasti dia lelap.
“Sorry lah Fahmi.. dah penat sangat dia ni.. ahhh.. nasi tu makan, makan sekarang” kataku seperti arahan sahaja. Memberi arahan kepada lelaki yang tidak ada hubungan apa-apapun denganku selain dari jiran tetangga.

Fahmi pula seperti kena sampuk terus meangguk sahaja, angukan laju.
Aku ni memang melampau pula, sudah tahu dia tu bukannya adik atau saudara aku yang aku arah suka suki. Aku senyum senget bila teringatkan dengan ayat memaksa aku.

Lia tidak sempat-sempat hendak tidur, tidak ada botolpun dia lelap juga, mungkin kepenatan kerana teruja dengan melihat anak-anak ikan digigian air, membuatkan dia nampak gembira. Bagai melihat satu benda yang sangat aneh, terutama apabila dia nampak anak-anak ikan itu menuju ke arahnya. Itu kesah Lia dengan anak ikan.
Kesah aku dengan abang Rafiq.. hem..hem.. interesting.
Kesah aku dengan si rambut kerinting macammana pula? Ini mystery..

****

Aku boleh lena di sebelah Lia, dalam aku memikirkan kesah aku, Lia, abang Rafiq dan si rambut kerinting. Tegah orang tidur selepas asar, tetapi sendiripun buat. Cakap tidak serupa bikin, memang ku kurang asam rupanya!
Aku toleh di sebelah, Lia masih pulas tidur, penat sangat gamaknya. Aku bangun menuju ke dapur dengan botol susu Lia yang sudah kosong. Aku hendak mencuci botol Lia dengan merebusnya. Seperti biasa, aku juga perlu memasak air dan menyimpannya di dalam thermos warna merah cap bunga matahari. Dian pula, sejak dua menjak ini setiap hujung minggu pulang ke kampung. Maklumlah membuat persiapan hari bahagianya yang tinggal tidak beberapa bulan sahaja lagi. Lewat malam baru sampai, selalunya dihantar oleh Jeffery, tunang tersayang. Buat aku cemburu, orang sudah ada tunanglah katakana..

Aku hela nafasku panjang. Sepatutnya aku juga harus gembira seperti Dian. Akupun tidak lama lagi akan menjadi tunangan orang. Abang Rafiq dengan riak bersahaja sudah menghebahkan aku sebagai tunangnya, nak apa lagi! Tetapi betul ke aku ini ada chemistry dengannya? Jangan pula aku menerimanya semata-mata kerana dia sudah tidak gempal dan tidak berjerawat pasir lagi. Atau kerana semata-mata hendak menunaikan permintaan mak dan abah. Aku ni betul-betul seperti lalang, tidak tetap pendirian, main ikut humbusan angin sahaja.

Tak.. tidak.. abah dan mak sudah terang-terang memberitahu aku yang mereka serahkan keputusan perkara ini kepada aku. Aku sendiri yang perlu membuat keputusan. 

“Ilyna Suffiyah, betul ke apa yang kau buat ni? Keputusan kau kena tepat, sekali melangkah, sudah susah hendak berundur. Nanti malu mak dan abah, kerana kau dan dia satu kampung” aku meraut muka ku. Ya! Aku sudah tetapkan pemilihanku. Jangan memikir-mikir lagi. Kau bakal tunang abang Rafiq, fullstop.

Botol susu yang dijerang sudah mengelegak. Aku harus berhati-hati. Lupakan dulu dengan apa yang sedang aku fikirkan. Takut lain jadinya, ada pulak yang berangkat ke hospital kerana melecur, tersiram air panas.

Kerana makan terlebih semasa lunch dengan abang Rafiq, aku berhajat untuk mengambil roti sahaja sebagai dinner. Janji ada benda yang dimakan dari tidak ada langsung. Aku pandang di meja kecil di dapur, masih ada setengah bantal lagi roti Gardenier yang aku beli sebagai sarapan. Alhamdullilah, itulah rezeki aku untuk malam nanti.

Aku terus duduk di sofa, sambil menekan punat remote TV. Perlahan sahaja suara yang aku buka, hanya aku sahaja yang boleh mendengar, agar tidak menganggu lena Lia. Cerita drama keluarga “The Brady Bunch” kesah seorang duda beranak 3, dia mempunyai 3 anak lelaki semuanya bertemu jodoh dengan seorang janda beranak tiga juga dan ketiga-tiganya anak perempuan. Seronok juga drama ini, kesah suka duka membesarkan anak yang sedang meningkat remaja.  Tumpuan tidak seratus peratus di kaca TV, kerana dikotak fikiran aku berputar wajah si rambut kerinting yang tadinya aku lihat. Berkemeja T dan berkain pelikat dengan kupiah putih di kepala. Aduh..lagak seorang ustaz. Aku senyum. Ustaz Fahmi.. bisik hatiku, aku sengeh sampai nampak gigi.
Dia mampu buat hatiku menyanyi riang.. Fahmi..oh..Fahmi..

***

“Ding.. dong..ding dong..” loceng pintu aku pula berbunyi bertalu-talu. Itulah tadi aku yang mengacau orang, kini giliran aku pula kena kacau.
Jangan hendak marah pulak kepada orang yang menekan butang loceng pintu. Aku berjalan pantas menuju ke pintu, baik aje aku buka cepat sebelum Lia tejaga. Sedang syok-syok berehat ni, ishy.. ada sahaja gangguan!
Pintu ku buka rakus.

“Kak Rozi..hehehe..” berubah dari muka masam terus sengeh sumbang.
Kak Rozi berdiri dengan satu beg plastic di tangan.
“Ni.. ah.. akak ada petai, sentul sama buah pulasan dari kampung.. tak ada apa akak bawa balik dari kampung, yang ni aje..” plastik yang nampak berat bertukar tangan.

“Terima kasih..” jawab ku, sambil aku menjengah plastic yang sudah di tanganku untuk melihat bagaimana rupanya buah pulasan dan buah sentul. Buah petai, aku memang sudah kenal, buah pulasan aku pernah tengok gambar, tapi tang buah sentul ni.. aahhh...aku pernah dengar nama tapi tidak pernah lihat rupanya. Cara hendak makan lagilah aku tidak tahu!

“Terima kasih, bantu adik akak. Kata Fahmi tadi, kalau Lyna tak ada kat Taman Tasek tu, tak tahulah apa hendak jadi dengan dia” kata Kak Rozi.
Aku tercengang. Aku rasa hairan dengan kata-kata Kak Rozi.

Apa sebenarnya yang diceritakan oleh si rambut kerinting kepada kakaknya?
Bukan main lagi aku dapat pujian! Bukankah aku yang penyebab dia luka lutut dan tapak tangan? Namun kini aku pula menjadi heroin, penyelamatnya.

“Tak ada apa-apa Kak..tolong sikit aje..” jawab ku.
Biarkan apa sahaja yang telah diceritakannya kepada Kak Rozi.
“Ahhh.. lagi satu, mak akak kirim salam, dia kata  sedap lauk yang Lyna beri tempoh hari..  hemm..lauk apa tu? Oh ya!.. lauk pisang muda masak lemak dan ayam goreng berempah..pandai Lyna masak..memangpun dia ada temankan Fahmi sehari dua selepas akak bertolak ke Mekah. Mak akak tu sayang sangat dengan anak bujangnya yang sorang tu..anak bongsu katakan!” kata Kak Rozi lagi, panjang pula penjelasannya, sudah boleh buat cerita pendek.

Aku terlopong, Alamak! rupanya suara perempuan yang meminta aku masuk tempoh hari adalah suara emaknya. Buat dosa kering aje aku ni..

Patutlah si rambut kerinting tidak marahpun kepada aku, selepas aku memberitahu Kak Rozi yang aku dengar suara perempuan sewaktu ketiadaannya.
Aku masih sengeh. Satu lagi perkara yang sudah terungkai dan aku sudah salah faham.

“Akak balik dululah, tinggalkan si bujang hujung minggu, tak tahu dia kemas rumah ke tidak?” menonong sahaja Kak Rozi meninggalkan aku yang menarik nafas panjang.
Lyna..oh Lyna..kau sudah salah sangka. Perempuan misteri si rambut kerinting adalah emaknya.

Plastik yang berlogo Giant Supermarket  aku jinjit dan letak dimeja makan di dapur. Sekali lagi aku menelek buah-buah yang diberi.
Petai!..aku tidak makan petai. Setahu aku, Dian juga tidak makan petai.
Jari telunjuk ke pipi, mata menala ke siling. Memikirkan apa yang harus aku buat keapda si buah petai.
Ahhh..Akan aku sedekahkan semula di hospital nanti. Manalah tahu ada peminat petai.

Aku telek pula buah Pulasan. Cantik rupanya buah ini, secantik rupa di dalam gambar. Bagaimana hendak memakannya ya? Aku ambil dan telek sebiji. Warnanya sungguh menarik, patutlah ada satu warna yang bernama merah pulasan. Seperti merah gelap. Pulas..pulasan..pulas.. pulasan. Agaknya perlu dipulas untuk memakannya. Aku pulas sebiji. Keluar air merah memenuhi tapak tanganku. Muncul isi pulasan yang sama seperti rambutan. Aku makan, hemmm.. memang rasa rambutanpun, tetapi manis lagi dan isinya tidak selekang rambutan.
Hendak cuba makan sentul pula. Jakuknya aku, buah sentulpun aku tak pernah rasa. Aku capai buah yang berwarna kuning sebesar bola tennis.
“Hemm.. ini rupanya buah sentul ya?”  aku timang timang buah itu di tapak tanganku.
“Ni.. nak bukak macamana pulak, kena guna pisau agaknya..” tanganku terus mengambil pisau dan cuba membelah dua buah tersebut.

Bergolek buah tersebut. Susah jugak hendak membukanya. Habis tu, hendak makan macammana? Aku pegang kuat-kuat, agar buah tidak bergolek. Aku hiris keliling buah, tebal pulak kulitnya. Akhirnya berjaya, dan aku lihat ada isi yang seperti buah manggis, warna putih. Tetapi isinya melekat di kulit. Aku korek dengan sudu teh dan ambil seulas, masuk ke mulut ku.

“Hemm..masammm!” terkenyet sebelah mataku, kerana buah ini masam-masak kelat. Tetapi enak. Sudah alang-alang di buka dengan susah payah, baik sahaja aku habiskan.
“Masam pun masamlah, akhirnya aku merasa, ini rupanya rasa buah sentul…” aku bercakap sendiri dengan buah sentul.

“Da..da..da..da..” terdengar aku, Lia sudah terjaga dari tidur. Cepat-cepat aku meninggalkan buah sentul dan terus ke ruang tamu di mana Lia aku baringkan. Aku capai botol susu yang aku sudah sediakan untuk Lia. Lia sudah duduk., sambil mengesek-gesekkan matanya. Aku hulurkan botol susu terus kepada Lia. Aku tahu dia lapar kerana dia tidur agak lama sehingga terlepas routine untuk dia mengambil susunya. Lia berbaring semula sambil menyonyot susu. Aku senyum. Senang sungguh hidup seorang bayi, makan, minum, main dan tidur. Bila lapar menangis, itu sahaja yang mereka tahu. Namun aku seronok, tidak aku sangka rupanya seronok menjadi seorang ibu.




No comments: