Sunday 21 September 2014

Jodoh Yang Tertangguh - Bab 10


Bab 10

 

Aku pakaikan Lia kasut, meronta-ronta dia hendak berjalan tanpa kasut. Tidak sabar-sabar lagi dia hendak keluar, apabila dia melihat abang Rizal dan kak Jaja sudah berlari-lari di halaman. Nama sahaja masih kecil, tetapi hatinya besar, konon dia berfikir sudah sebaya dengan abang Rizal dan kak Jaja. Terkedek-kedek dia berlari kearah Rizal dan Jaja yang memanggilnya. Apa lagi terkekek kekeklah dia gembira. Terus sahaja Rizal pimpin tangan kecil Lia. Aku yang duduk di wakaf hanya memerhati telatah Lia bermain dengan kedua-dua anak buahku. Indah sahaja menjadi kanak-kanak, tanpa ada masalah didalam kepala yang perlu difikirkan.


 

Ku paling ke kiri, rupanya mak duduk disebelah ku. Entah bila di duduk, aku tidak pasti, aku tidak perasan kehadiran emak kerana leka memerhati mereka bermain. Lia pula tidak memadankan masih kecil, sudah terikut-ikut kakak dan abangnya. Terkekek-kekek mereka tertawa, membuat aku juga tersenyum, menumpang rasa apa yang mereka rasakan, rasa seronok dan gembira. Cuaca pula menyebelahi mereka. Petang yang nyaman membuat hatiku riang dengan bunyi burung layang-layang dan beberapa jenis burung lagi yang mungkin bersedia untuk pulang kesarang masing-masing.

 

Aroma bunga-bunga berwarna merah pekat pokok bacang yang sakan berbunga lebat, menjadi teduhan wakaf.  Sesekali terbau wangi bunga bacang apabila dibawa angin petang, amat meruntun jiwa. Tidak dapat digambarkan tetapa enaknya bau haruman itu.  Di kaki boleh dilihat putih-putek kecil buah bacang yang luruh tidak sempat membesar. Nampaknya tahun ini, puaslah makan buah bacang kerana memang lebat bunganya tahun ini.

 

“Bacang banyak buah kali ni ya mak?” kata ku ingin memulakan perbualan.

“Ha ah.. puaslah nanti kita makan, terutama sambal belacan bacang.. Lyna kan suka sambal tu..” kata mak. Memangpun, aku suka sambal bacang.

Aku angguk sambil tersenyum, aku juga hantu bacang. Emak tahu itu. Semasa kecil aku kupas hanya menggunakan gigi, akibatnya habis melepuh bibir kerana getah bacang boleh membuat bibir luka kerana acidnya. Tetapi umur-umur begitu, peduli apa, janji dapat makan. Melepoh pun melepoh la. Bukan setakat isi bacang habis dipulun, sampaikan sabut buah tersebut sudah putih pun masih di hongges. Yang hairannya, baru terasa puas jika memakan buah cara begini. Jika dihiris dengan pisau, sudah hilang kicknya, tidak ada thrill lagi.

 

“Lyna senang ke jaga Lia sorang-sorang?” tanya mak.

Aku toleh kesebelah mak. Muka berkerut, aku hairan, apa punya soalan mak aku ini. Memanglah aku kena jaga Lia sorang-sorang, Dengan siapa lagi yang aku perlukan untuk jaga Lia.

 

“Kenapa mak.. Lyna okey aje boleh jaga Lia sorang-sorang..” jawab ku, aku harap mak tidak terasa hati dengan jawapanku yang bernada agak tinggi.

“Takkk..mak ni ada hal nak tanya Lyna..” sambung mak lagi.

 Hah.. tu dia..jeng! jeng! Jeng! Suspence sikit. Soalan cupumas, out of the blue. Aku  hanya sabar menunggu apakah soalannya.

 

Walaupun aku nampak tenang menunggu soalan emak, tetapi hati aku berdegup kencang, dup dap dup dap bergentang kencang, seperti orang baru balik dari berlari pantas 100 meter. Aku harap emak tidak mendengar kencangnya jantongku berdegup.

 

“Pagi Fadly sampai dari UK, makada terima tetamu. Rehan, Lia ingat tak untie Rehan? Anak Tuan Taib tu.. yang duduk kat rumah banglow putih tepi jalan besar sana tu..” tanya mak kepada aku.

 

“Untie Rehan.. untie Rehan” berulang-ulang aku menyebut nama itu untuk aku melakarkan wajah perempuan yang dipanggil untie Rehan di ruang fikiranku. Bila sudah pasti dengan lakaran itu aku hanya angguk. Apa kena mengena anak Tuan Taib itu dengan aku?

Hisy apa pula tiba-tiba emak memaksa aku mmebayang wajah perempuan yang aku sudah ingat ingat lupa.

 

“Mereka datang merisik.. merisik Lyna, siap bawa cincin tanda lagi, cincin ada kat mak, mak simpan” sambung mak lagi. Aku ternganga…Haaa, baru aku faham. Ada orang mengintai aku. Emak ni biar betul! Emak dan abah sudah sediakan untuk kehilangan aku? Anak  perempuan tunggalnya? Tak faham aku? Sudah sampai jodoh aku agaknya..

“Risik Lyna untuk siapa mak?” tanya ku ingin tahu.

 

Suspence dah ni. Dap dup dap dup ..jantong mengepam darah naik kekepala. Otak sudah ligat berfikir, merisik aku untuk siapa? Dia ada anak lelaki ke? Setahu aku untie Rehan yang aku kenal tidak ada anak lelaki, anak perempuan adalah, yang tua namanya Kelly, sebaya dengan Fadly. Seorang lagi nama Nelly, adik kepada Kelly. Itu sahaja yang aku kenal. Anak lelaki Tuan Taib memang ramai, kira adik untie Rehan… tapi jika untuk adik-adiknya, tidak masuk akal pula. Adakah yang masih belum berumahtangan lagi? Akupun bukan ambil tahu sangat dengan orang kampung dan kesah keluarga ini. Pulang kekampungpun memerap dirumah. Hanya sesekali aku munculkan diri dengan mengikut emak dan abah ke rumah orang kenduri kahwin atau menziarah orang sakit atau kematian, itu sahaja.

 

Relax Lyna, cuba buat bersabar, cuba tunggu apa emak hendak sampaikan. Yang tidak menyabar tu kenapa?

“Mereka merisik untuk adiknya yang nama Rafiq tu, tentu Lyna kenal.. kan dia kawan Fadil.. kamu jugak berkawan dengan dia masa sekolah dulu..  ia tak?” panjang pulak intro mak mengenai budak Rafiq itu kepada aku.

 

Hah sudah.. kedua-dua tangan serta merta menutup mulut ku.. terkejut. abang Rafiq, memang aku kenal! Tidak kahwin lagi ke abang Rafiq! Aku senyum meleret, sengeh sehingga menampakkan gigi. Wajah abang Rafiq menggantikan wajah untie Rehan diruang fikiranku.

“Mak! Mak tahu tak abang Rafiq tu, berapa umur dia? Mahu beza dalam 7 tahun gitu..   Tak mahulah Lyna, lagi pun mahu ke dia terima Lia sekali. Kalau nak kahwin dengan Lyna kena terima Lia sekali..” rungut ku.

 

Aku cuba jadikan Lia sebagai alasan, harap ianya berjaya.

Aku nampak mak mengeleng-geleng kepalanya. Mungkin dia sudah tahu jawapan dari aku, kerana aku akan menggunakan Lia sebagai alasan. Kasihan Lia, selalu dijadikan alasan ku untuk mengelak, jika aku tidak setuju. Maaf Lia, ibu terpaksa menggunakan Lia, demi masa depan kita berdua.

 

“Itu lah! Dia orang tak tahu yang Lyna dah ada Lia.. mak serba salah hendak cerita pada mereka, ini yang mak hendak tanya Lyna dulu..” kata mak.

Lembut sahaja bicara emak. Aku pulak yang gelabah. Baru merisik, bukan apapun lagi.

“Macam nilah Lyna, Lyna jumpa Rafiq dulu, tengok macam mana, kalau sesuai kita carry-on, kalau takpun tak mengapa, Lyna buat keputusan sendiri..” sambung mak lagi.

Emak suruh aku jumpa dia. Bukan hendak berkenalan, sebab aku sudah kenal sangat dengan abang Rafiq ni. Tetapi hendak jumpa aje kan? Ya, ada benarnya juga kata-kata mak, jumpa dulu.

“Abah macammana?” tanya ku, adakah abah mempunyai pendapat yang lain.

 

“Abah! Abah tak kesah, dia serah pada Lyna.. Lyna yang hendak kahwin, jadi Lyna yang kena buat keputusan sendiri..” sambung emak sambil emak mengalehkan pandangan kearah cucu-cucunya yang bukan main lagi riang ria bermain. Sesekali tersenyum dengan hanya melihat telatah mereka yang berkejar-kejar tanpa tahu erti penat, masing-masing mencungap-cungap dan dahi masing-masing sudah menitik peluh.

 

“Hemmm..ialah mak, nanti Lyna fikirkan. Kenal-kenal dululah rasanya, okeylah kut.. lepas tu baru boleh fikir macammana kan mak?” kata ku, berbunyi seperti setuju dengan rancangan emak agar aku berjumpa dan berkenalan dahulu dengan Rafiq. 

Emak senyum dengan persetujuanku, aku sebenarnya “setuju” sebab terpaksa.

Yang sebenarnya aku sudah ada jawapan di dalam kepala.

 

Aku sebenarnya tidak sampai hati hendak menghampakan rancangan emak dan abah. Mereka nyawaku, mungkin dengan cara ini aku dapat mengembirakan mereka, apalah salahnya. Tidak semestinya aku terus kahwin. Cuma berkenal-kenalan dahulu. Kenal orang yang sudah aku kenal, hendak kenal  apa lagi ek!

 

Setahu aku, abang Rafiq tu, kawan abang Fadil. Kawan sekampung dan kawan satu sekolah. Kira senior abang Fadil. Kalau abang Rafiq yang aku kenal tu lah. Abang Fadil ada berapa orang kawan yang bernama Rafiq, setahu aku dia sorang saja. Memang sah Rafiq yang itu, anak Tuan Taib. Dia selalu datang kerumah jika ada aktiviti sekolah atau hanya sekadar berbual kosong dengan abang. Aku selalu diusiknya, dia kaki sakat. Selalu menarik tocang rambut aku, yang selalu aku tocang dua, siap ribbon lagi. Di sekolah sewaktu itu hanya membenarkan warna putih, biru atau hitam sahaja warna ribbon untuk mengikut rambut, mengikut warna uniform sekolah. Aku selalu hilang ribbon, angkara si Rafiq tu la! Dia selalu menariknya jika tidak dapat menarik  tocang aku. Konon bergurau, tetapi bergurauannya kasar, membuat aku benci dan cukup menyampah  dengannya. Nasib baik ribbon masa itu murah sahaja harganya, tidak silap aku, 1 kaki 30 sen, macam tu lebih kurang, aku sudah lupa.  Aku kurang kamceng dengannya, tetapi disebabkan dia berkawan dengan abang Fadil, terpaksalah aku mengikut sahaja. Abang pulak tu, terlalu menjaga aku, itu tidak boleh, ini tidak boleh, terutama dengan siapa aku berkawan. Dia selalu memanau aku dalam hal ini. Dia hanya membernarkan aku berkawan dengan kawan perempuan. Secara tidak langsung aku kenal semua kawan-kawannya.

 

Bila balik sekolah perlu balik bersamanya. Itulah sebabnya sesiapa sahaja kawan abang, aku kenal. Terbayang aku wajah seorang budak lelaki, berkulit putih yang sedikit gempal dengan muka penuh dengan jerawat pasir. Si Rafiq ini memang selalu aje bersama abang. Dia yang aku kira paling rapat dengan abang. Seperti tidak ada kawan lain, selain dari abang Fadil. Zaman remaja, mana kesah hendak menjaga penampilan.

 

Yang hairannya, dia sudah mencicah 34 tahun, tetapi masih sendiri belum berumahtangga? Lelaki yang sebaya dengannya sudah berderet anak, ataupun sudah mempunyai anak yang sudah bersekolah rendah, tetapi dia belum berumahtangan lagi, kenapa ek?. 

 

Dikepala aku memikirkan, lelaki yang lambat kahwin ini ada dua masalah. Sama ada dia seorang lelaki yang memilih atau seorang lelaki yang cerewet. Rafiq category yang mana..hemm..big question mark!

 

Elleh!.. aku mencari sebab orang lain pula, kenapa soalan itu tidak ditujukan kepada diriku sendiri? Soalannya, kenapa sudah mencicah 25 tahun, tetapi tidak ada teman special seperti gadis lain. Adakah aku seorang perempuan yang memilih atau cerewet? Atau hendak tunggu anak taukeh balak, atau anak Dato’ datang untuk berkenalan, seperti Dian? Hemm.. hampeh, usahkan anak taukeh balak? Anak taukeh jual burgerpun tidak ada yang ingin berkenalan.

 

Yang ada datang mengintai, hanya engineer, anak kepada bekas colonel tentera bersara yang sudah terlajak pulak tu..umur yang lebih tua dari abang sulung aku sendiri.

Aku mendongak, aku terpandang bunga-bunga merah pekat buah bacang. Hemm.. cuba buatkan ibarat pertemuan yang diatur nanti seperti bunga-bunga tersebut. Bukan semua bunga-bunga tersebut dapat menghasilkan buah sehingga boleh di hongges. Ada bunga yang gugur tidak sempat menjadi putek buah. Kadang tu sudah berputih sebesar manik, pun banyak yang gugur. Usahkan sebenar manik, sebesar bola tennispun kadang tu ada yang gugur tidak sempat masak. Jadi apalah yang hendak dirisaukan sangat. Aku cuba menenangkan hatiku sendiri.,

 

Tidak semua pertemuan atau perkenalan diakhiri dengan perkahwinan.

 

Itulah dikatakan, jodoh itu rahsia ALLAH kan!..  nampaknya aku ikut sahaja rancangan emak, meminta aku berkenalan lebih rapat dahulu. Untuk aku kenal hati budinya, dan untuk dia juga mengenal hati budi aku. Dulu lain, zaman kanak-kanak, sekarang sudah lain. Masing-masing sudah dewasa dan sudah cerdik untuk memilih mana yang baik dan mana tidak.

 

Pengalaman pertama aku untuk mengenal lebih rapat seorang lelaki. Bukan sebarangan lelaki. Bukan lelaki yang dikategorikan sebagai rakan biasa seperti rakan sepermainan, rakan sekampung, rakan sekolah, rakan sekuliah, atau rakan sekerja, tetapi lelaki yang bakal dipanggil suami, jika ada jodoh…phew.. berpeluh juga apabila difikirkan.

 

Lelaki yang bakal berkongsi apa sahaja, luar dan dalam, dzahir dan batin. Lelaki yang bakal menjadi ketua keluarga dan  imam kepada aku dan anak-anak ku kelak, jika ada rezeki, seriau sahaja bunyinya. Yang paling utama, lelaki yang bersedia menerima aku dan Lia seadanya.Biarlah emak dan untie Rehan uruskan hal ini. Untuk hari ini, baik sahaja aku hiburkan hatiku dengan melayan karenah anakku dan anak buah ku. Kan itu lebih baik!

 

Sayup-sayup kedengaran dendangan lagu penyanyi Othman Hamzah, Oh Ibu, Tolong Lamarkan. Macam perli sahaja bunyi lagu itu, yang sepatutnya ditujukan kepada abang Rafiq, bukan pada kau. Lagu yang sesuai untuk aku Oh Ibu, aku tidak mahu kahwin. Adake lagu tajuk itu. Aku tersengeh sendiri.. ada ada aje lah aku ni.. Mata masih tidak lepas memerhati Lia dan anak-anak buahku bermain, tetapi fikiran entah kemana, melayang jauh ke Planet Pluto. Kerana aku berhajat untuk lari kesana, agar abang Rafiq tidak dapat cari aku, tetapi kemudian aku terfikir dan terpaksa membatalkan niatku ke Planet itu. Aku berpatah balik ke bumi kerana Lia masih memerlukan aku..Lia, ibu akan sentiasa bersamamu anakku…

 

***

 

“Bila Lyna cadang nak balik KL hari ni..” tanya mak kepada ku sewaktu aku membantunya mengemas meja makan selepas sarapan. Memang tugas aku dan mak jika bab-bab begini. Siapa lagi yang hendak diharap. Aliyah, adik ku sibuk melayan anak-anak saudaranya. Tidak adil pula rasanya kepada Kak Shimah kakak iparku, kerana dia yang menyediakan nasi goreng sebagai sarapan tadi.  Mentang-mentang dia menantu, takkan hendak dibuli pula. Sudah ringan tangan kedapurpun sudah cukup baik. Dia seorang kakak ipar yang boleh diharap. Beruntung abang aku mendapat dia sebagai serorang isteri.

 

“Hari tu, masa Rehan datang, dia ada sebut, kalau Lyna balik beritahu dia, sebab dia nak jumpa..” kata mak lagi.

“Tadi mak dah telefon dia dan beritahu yang Lyna ada balik..” sambungnya lagi.

 

Aku tercengang, terhenti sedetik tangan aku yang tadi ligat mengelap meja makan.

Apa pula emak ni, tadi elok sahaja cerita-cerita yang mengembirakan semua, tup-tup cerita pasal aku pulak. Namun aku memang tidak sampai hati hendak menunjukkan protest aku kepada emak.

 

“Lyna balik lepas asarlah agaknya mak..” jawab ku

“Mak, tak tergesa-gesa ke ni mak? Risau pulak Lyna..mak rasa Lyna ni dah sedia ke nak jadi isteri orang?” aku masih tidak percaya kepada diriku sendiri untuk memikul commitment sebagai seorang yang bergelar isteri.

 

Sudah bersediakah aku? Mampukah aku jadi isteri yang baik? Baru menjadi seorang ibu instant pun aku tidak menang tangan menguruskannya. Inikan pulak untuk menjaga seorang suami. Setahu aku menjaga suami lebih susah dari menjaga bayi. Kerenah tentu jauh lebih mencabar. Berat tanggungjawab yang bakal aku pikul. Tiba-tiba aku rasa takut dengan title “isteri” yang bakal aku dapat.

 

“Lyna jumpa aje Rehan, mak ikut sekali, kita dengar dulu apa dia nak kata. Kalau mana Rafiq ada, pun bagus jugak, ahhh.. Lyna boleh rasa gerak hati, okey ke tak okey si Rafiq tu..” amboi-amboi mak, sudah pandai bermadah pulak.. rasa gerak hati lah pulak…macam membaca puisi sahaja pendengaran aku. Bunyi macam syairpun ada. Nasib baik tidak keluar syair cinta Khalil Gibran. Si Penyair cinta terkenal yang berasal dari Lebanon itu.

“Apa yang tersenyum-senyum, tak betul ke apa yang mak kata?” mak menonong ke sinki dengan beberapa biji cawan yang perlu dicuci.

 

Aku tersenyum bukannya apa, terkejut dengan mak yang sudah pandai bermadah-madah, sejak bila pula dia pandai ini semua? Hendak marahpun tidak jadi dibuatnya. Walaupun idea itu sebenarnya bukan yang aku fikirkan tetapi aku tetap setuju, sebab idea itu datang dari emak. Seorang emak selalunya hendak yang terbaik untuk anaknya. Kebahagian dan kesempurnaan memang menjadi impian seorang ibu. Naluri seorang ibu juga dapat mengesan sama anaknya dalam keadaan baik atau tidak. Patutlah orang tua-tua selalu berpesan Syurga itu dibawah telapak kaki ibu. Seorang ibu bagaikan mempunyai telepathy dengan anak-anaknya. Aku dapat rasakan apa yang emak rasakan kerana aku kini seorang ibu,  

 

Mak oh..mak..akan aku ikut sahaja rancangan mak, jika itu dapat sedikit sebanyak membahagiakan hati mak.

 

No comments: